מהו שורש העניין? כל מה שרצית לדעת על טיפולי שורש ומומחה לטיפולי שורש

מה זה בעצם טיפול שורש? 

טיפול שורש הינו טיפול אשר מבוצע בשכבה הפנימית של השן- מוך השן

רקמת מוך השן כוללת תאים, סיבים, עצבים וכלי דם.

רקמה זו רגישה מאוד, ודלקת בה עלולה לגרום לאי נוחות, ואף לכאבים עזים המדירים שינה. 

ישנן מספר סיבות לביצוע טיפול שורש:

  • עששת עמוקה, אשר התקרבה או חדרה למוך השן.
  • צורך בהסרת רקמת שן לצורך כתר או גשר, אשר עלולים להוביל לפגיעה במוך השן.
  • שבר עמוק בכותרת השן.
  • שן בעלת כותרת חסרה או מופחתת, המיועדת לעבור בנייה כותרתית, כאשר יש צורך בשיפור תאחיזתה תוך ניצול חלל המוך (על ידי יתד).
  • שן בעלת רגישות בלתי נסבלת לשינויי טמפרטורה, מצב המעיד על מצוקה של מוך השן. טיפול השורש יבוצע להקלה על המצוקה, ולשיפור איכות החיים של המטופל הסובל.

מי יכול לבצע טיפול שורש?

טיפול השורש הינו הליך רפואי המבוצע על ידי רופאי שיניים כלליים, אך בשל מורכבותו ורמת הדיוק והקושי הנדרשים בעת ביצועו, משרד הבריאות הקנה לענף, העוסק ברקמת המוך והטיפולים הכרוכים בו, התמחות משלו. 

מה זה אנדודונטיה? ומי הוא האנדודונט?

תחום ההתמחות נקרא “אנדודונטיה” והרופא המוסמך מטעם משרד הבריאות נקרא: “מומחה לטיפולי שורש” או “אנדודונט“. מומחה לטיפולי שורש הוא רופא שיניים אשר עבר תכנית לימודים אקדמית מוכוונת וממוקדת לתחום טיפולי השורש ומתמקצע בתפישת והבנת האנטומיה והביולוגיה של מערכת השורש. לאחר תוכנית לימודים זו המשולבת ברכישת ניסיון קליני במקרים מורכבים, הוא רשאי לגשת לבחינות ההסמכה מטעם משרד הבריאות, ורק אם עובר אותן זכאי להיקרא מומחה.

רופאי שיניים כלליים בהחלט יודעים ומסוגלים לבצע טיפולים אלו ואף להגיע לרמת ביצוע גבוהה, אך למומחה לטיפולי השורש מתלווה ידע, הבנה, ניסיון ולרוב ציוד מתקדם המשדרג את איכות ונוחות הטיפול. נכון גם לציין שמומחה לטיפולי שורש מבצע במהלך עבודתו כמעט באופן בלעדי טיפולי שורש (ומן הסתם מקבל הפניות לטיפולי שורש מורכבים, הן רגילים והן טיפולים חוזרים) ולכן רוכש מיומנות רבה, ניסיון וכישורים ייעודיים לכך. 

איזה מכשור או טכנולוגיה משמשת את המומחה לטיפולי שורש?

  • מיקרוסקופ דנטלי טיפולי, אשר מאפשר הגדלת שדה הטיפול והתבוננות לתוך עומק השורש, בכך נמנעים סיבוכים כגון: זיהום שארי לאחר טיפול, אי זיהוי תעלות נסתרות ופגיעה מיותרת בחומר השן. 
  • טכנולוגיות חדישות: 
    • המכשור לביצוע טיפולי שורש, (פוצרים) השתנה לחלוטין מהמחטים הישנות איתן הרופא היה מגרד בעבר בתוך השורש, והפך לממונע, תוך התקדמות ושיפור מתמידים, המייעלים את אופן ביצוע הטיפול, מקצרים את משכו ותורמים לחוויה טיפולית נעימה יותר.
 
מהו שורש העניין? כל מה שרצית לדעת על טיפולי שורש ומומחה לטיפולי שורש; ד"ר נופר בלאו ונציה

מה מתרחש בטיפול שורש?

הטיפול כולל חדירה לחלל מוך השן, הוצאת הרקמה בשלמותה, חיטוי החלל והנחת סתימה לעומק השורש. במהלך הטיפול מחטא הרופא את החלל הפנימי, ומשאירה את שורש השן אחוז בעצם הלסת. את החור שנפער בכותרת, אם בשל העששת שהתהוותה או בשל הקידוח שהרופא ביצע לצורך טיפול השורש, יש לאטום מחדש על ידי סתימה הנקראת מבנה. יש מקרים בהם השן נחלשת בשל החור וקיימת המלצה לשחזר את הכותרת שנפגעה ולחזקה על ידי כתר. השילוב של סתימת שורש וסתימת כותרת איכותיים מונעים מחיידקים לחדור מחדש לשן ולזהמה.

שן שבוצע בה טיפול שורש, ושיקום על ידי כתר יכולה לתפקד בפה שנים רבות, ללא כאבים ולהחזיר למטופל את היכולת לאכול היטב, לדבר ללא דופי ולחייך באופן טבעי ואמיתי.

 

מה ההבדל בין טיפול שורש לחידוש טיפול שורש (טיפול שורש חוזר)?

טיפול שורש מבוצע לפי ההתוויות הכתובות מעלה בשן בה קיימת רקמה חיה, או מזוהמת בשן. חידוש טיפול שורש מבוצע בשן בה בוצע בעבר וקיים כבר טיפול שורש.

החידוש יבוצע כאשר יש חשד כי סתימת השורש הראשונה אינו עומדת בייעודה ואינה מונעת מחיידקים לפלוש ולאכלס את תעלת השורש. קיימים מספר סימנים המחשידים לכישלון שכזה: כאב, נפיחות, הפרשה מוגלתית או זיהוי ספיגת עצם מסביב לשורש השן בצילום רנטגן.

במצבים אלו מומלץ לבצע חידוש טיפול שורש – כלומר לבצע את טיפול השורש בשנית. במהלך הטיפול הרופא יסיר את שכבות האיטום הכותרתי: הכתר, הסתימה או המבנה הקיימים, יסלק עששת במידה וקיימת, ויבחן מחדש את כמות חומר השן הנותרת, כיוון שלאחר החידוש יש לשקם מחדש את השן על מנת להחזיר את יכולתה לתפקד בפה, ללעוס, לדבר ולחייך.

לאחר הסרת השחזור שמעל השורשים יש צורך להוציא את סתימת השורש, לחטא את התעלות ולאטום אותן.

טיפול שורש חוזר יבוצע לרוב בשן בה הטיפול הקודם נכשל, לכן בעת ביצוע חידוש טיפול שורש ישנה חשיבות עליונה לביצוע הטיפול תחת תנאים מקפידים וכאן חשיבות השימוש במיקרוסקופ טיפולי ומיכשור מתקדם ניכרת, ובמקרים אלו יש עדיפות לביצוע הטיפול על ידי מומחה לטיפולי שורש.

טיפול השורש הינו התשתית עליו בונים ומשקמים את חומר השן החסר. 

הטיפול הינו בעל שיעור הצלחה גבוה ומאפשר לשן שנים רבות מאוד של תפקוד.

שילוב של טיפול שורש תקין ושיקום תקין הינו המפתח להצלחת הטיפול ומבטיח תפקוד דנטלי ארוך טווח, על גבי המשנן הטבעי של המטופל.

מומחה לטיפולי שורש גם הינו הגורם האמון על טיפול בחבלה בשן, כתוצאה מנפילה ודומיה, אך על כך במאמר הבא…

בברכת בריאות דנטלית טובה

===

ד”ר נופר בלאו ונציה היא מומחית לטיפולי שורש,  אחראית החטיבה הקלינית ללימודי אנדודונטיה בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת תל-אביב, ובעלת מרפאת מומחים רב תחומית הממוקמת ברמת פולג, נתניה

 
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print