בדיקת CT (טומוגרפיה ממוחשבת) – המדריך השלם

לקביעת תור פרטי מהיר לבדיקת CT, התקשרו עכשיו: 053-6208672

חיפשת מידע על בדיקת CT? בשורות הבאות ריכזו עבורך את כל המידע המדויק והמעודכן ביותר בנושא בדיקות CT. בין היתר: מה זה CT, מה ההבדלים בינה לבין בדיקות דימות אחרות, מתי צריך לערוך בדיקת CT, איפה אפשר לעשות בדיקת CT, כמה זה עולה ועוד.

לפני שניגש להסברים הארוכים והמפורטים, להלן מספר תשובות קצרות לשאלות הנפוצות ביותר בנושא בדיקות CT:

בדיקת CT – מה זה? בדיקה שעושה שימוש בקרני רנטגן כדי ליצור הדמיה של איבר מסוים בשלמותו או פרוס לשכבות, וכך לאפשר “התבוננות” אל תוך אזורים בגוף למטרות אבחון, מעקב והתאמת טיפול.

מתי עושים בדיקת CT? הבדיקה מתאימה למגוון רחב של מצבים רפואיים, החל באבחון וכלה במעקב אחר הצלחת טיפולים.

אילו סוגי בדיקות CT יש? קיים מגוון רחב של בדיקות CT, בהתאם לאזור שנבדק, אבל כולן פועלות על בסיס דומה.

מהן תופעות הלוואי של בדיקת CT? תופעות לוואי עשויות להיות רק במקרה שבו נעשה שימוש בחומר ניגוד המכיל יוד, ועשויות לכלול טעם מתכתי בפה, אדמומיות בפנים ולעיתים שלשול. בכל מקרה, תופעות הלוואי חולפות מעצמן לאחר מספר שעות.

האם בדיקת CT מסוכנת? בבדיקה נעשה שימוש בקרני רנטגן, ויש השערה שכמות מצטברת של קרינה עלולה להגדיל את הסיכון לחלות בסרטן. יחד עם זאת, התועלת שיש בבדיקת CT בהווה גבוהה משמעותית מן הסיכון שיש בה לעתיד.

אני בהריון. מותר לי לעשות בדיקת CT? לא. למרות העוצמה הנמוכה של קרני הרנטגן, אם את בהריון או שקיים סיכוי כלשהו שאת בהריון, תופני לביצוע בדיקה חלופית (כגון MRI או אולטרסאונד).

אני מניקה. מותר לי לעשות בדיקת CT? כן. אין בבדיקה שום סיכון אפילו אם נעשה שימוש בחומר ניגוד.

איפה אפשר לעשות בדיקת CT? בקופות החולים, בבתי החולים או במכוני דימות פרטיים.

לקביעת תור לבדיקת CT פרטית (תוך 72 שעות), התקשרו עכשיו: 053-6208672

מהי בדיקת CT?

בדיקת סיטי, המכונה גם בדיקת CT (קיצור שם הבדיקה באנגלית, Computerized Tomography, כלומר “טומוגרפיה ממוחשבת”) היא בדיקת דימות המאפשרת “להראות” לרופא איברים פנימיים שלא ניתן לראות בעין רגילה. העיקרון שעל בסיסו עובדת בדיקת CT בדומה לבדיקת רנטגן שבה מוקרנות קרני רנטגן ממקור אחד דרך גופו של אדם ונקלטות על חומר מיוחד שיוצא תמונה של האיזור דרכו חלפו הקרניים. ההבדל הוא שבמהלך בדיקת CT קרני הרנטגן מוקרנות ממספר זוויות שונות דרך הגוף באמצעות מכשיר שנע מסביבו. הקרניים הללו נבלעות או מוחזרות מרקמות שונות באופנים שונים, וכך חיישנים מתעדים את הפלט, ולאחר עיבוד מחשב ניתן “לראות” את האזור הנבדק על גבי מסך.

בנוסף להדמיה של האיבר השלם שמתקבלת על גבי המסך, באמצעות בדיקת סיטי ניתן לראות גם “לפרוס” את האיבר ולראות אותו בצורה של שכבות על גבי שכבות. זהו למעשה פירוש המילה “טומוגרפיה” ב”טומוגרפיה ממוחשבת”: דימות באמצעות קיטוע וחלוקה. כך למעשה ניתן לא רק “לראות לתוך הגוף” אלא ממש לראות אל תוך האיברים עצמם – וכך לאבחן אותם ביעילות רבה יותר.

מתי צריך לעשות בדיקת CT?

בדיקת CT יכולה לשמש כלי יעיל בבדיקת אזורים שונים בגוף לצרכי אבחון. במקרה שבו אזור מסוים בגוף ספג חבלה חיצונית (תאונת דרכים, חבטה, נפילה), בדיקת סיטי יכולה לסייע לצוות הרפואי לבדוק האם קיימים דימומים או פגיעות באיברים פנימיים. במקרה של פגיעות רב מערכתיות, בדיקות סיטי מאפשרות לרופאים להבין טוב יותר את חומרתן. אם אדם נפל ממקום גבוה, לדוגמה, ניתן לבצע בדיקת CT ראש כדי לבדוק את חומרת הפגיעה.

בדיקת CT יכולה גם לסייע באבחון של מצבים רפואיים שונים, לרבות מחלות, שברים או גידולים. למשל, אם מטופלת סובלת מכאבים בגב, ניתן לערוך בדיקת סיטי כדי “לראות” את עמוד השדרה שלה, וכך לאבחן או לשלול סיבות שונות לכאביה.

בנוסף, בדיקת CT יכולה לשמש לצרכי מעקב אחר התוצאות של טיפולים שונים. כך לדוגמה ניתן לבחון גידולים ו/או גרורות, למדוד את צורתם וגודלם, וכך לעקוב אחר מידת הצלחתם של טיפולים אונקולוגיים.

מי לא יכול/ה לעשות בדיקת CT?

בבדיקת CT נעשה שימוש בקרני רנטגן בעוצמה נמוכה. על אף המוניטין של קרינת רנטגן כמסוכנת, בבדיקת סיטי הרמה נמוכה כך שאין בה כדי להוות סכנה. ובכל זאת, בדיקות CT לא מתאימות לנשים בהריון או שקיים סיכוי שהן בהריון. אם קיים צורך בבדיקת CT לאישה בהריון, הרופא המטפל יפנה אותה אל בדיקת דימות חלופית.

להבהרה: עבור נשים מניקות לא קיים סיכון. גם אם נעשה שימוש בחומר הניגודי.

לבדיקת CT פרטית דחופה, התקשרו עכשיו: 053-6208672

סוגי בדיקות CT

ניתן לערוך בדיקות CT בכל מיני אזורים בגוף ולמגוון רחב של מטרות. חלק מבדיקות הסיטי אף זכו לשמות משלהם. הנה כמה דוגמאות:

  • בדיקת סיטי כללית: בדיקת CT שמתבצעת על כל הגוף (או על אזורים נרחבים יחסית), בדרך כלל כדי לאתר גרורות של גידול ממאיר או לאבחן מחלה בכלי הדם.
  • בדיקת סיטי ראש: במקרה של טראומה באזור הראש ניתן לערוך בדיקת CT ראש כדי לאבחן דימומים בתוך הגולגולת.
  • בדיקת סיטי עמוד שדרה: בדיקת CT שבה ניתן לאבחן מקורות לכאבי גב ולאשר או לשלול חשדות לגידולים או שברים.
  • בדיקת סיטי חזה: בדיקת CT שמתבצעת על מנת לאבחן בעיות בחלל החזה, לעיתים כבדיקת המשך לצילום רנטגן של החזה שממנו עולים חשדות לממצאים שאינם תקינים, או במצבים רפואיים שקשורים לריאות.
  • בדיקת סיטי גפיים: בדרך כלל מבצעים בדיקת CT גפיים כדי לאבחן או לשלול בעיות אורתופדיות.
  • בדיקת סיטי בדרכי השתן: בדיקת CT שמתבצעת במקרה של חשד לאבנים או לגידולים במערכת השתן.
  • בדיקת סיטי אנגיוגרפיה: במקרה שקיים חשד לבעיה במערכת כלי הדם, ניתן לבצע בדיקת CT אנגיוגרפיה שבה מתקבלת תמונה של העורקים והוורידים באיזור הנבדק. בפרט כאשר בדיקת ה-CT נערכת באזור כלי הדם המזינים את הלב עצמו, יש המכנים אותה “צינתור וירטואלי”.
  • קולונוסקופיה וירטואלית: בדיקת CT המתבצעת באזור המעי הגס ומייצרת תמונה של פנים המעי.

כיצד מתבצעת בדיקת CT?

בדיקת CT מתבצעת בשכיבה, כאשר הנבדק/ת שוכב/ת על מיטה ומסביבו נע מכשיר ה-CT. הנבדק/ת נמצא/ת לבד בחדר הסריקה, בעוד הטכנאי/ת המפעיל/ה את המכשיר בחדר סמוך.

בעת הבדיקה יש צורך להסיר בגדים וחפצים אחרים מן האזור שנבדק, ולעיתים ללבוש חלוק מיוחד. במהלך הסריקה על המטופל/ת לשכב ללא תזוזה, ולפיכך ייתכן שיהיה צורך בקיבוע של איבר מסוים למקומו בעזרת רצועות או להיעזר בכריות מיוחדות כדי להגביה חלקים מן הגוף.

לעיתים יש צורך להשתמש בחומר ניגוד מיוחד כדי לקבל תמונה טובה יותר. זאת בעיקר כאשר בדיקת הסיטי משמשת לבחינה של איברים כמו כלי הדם, מערכת העיכול או מערכת השתן. החומר הניגודי מוזרק לגוף (לעיתים ניתן גם לבלוע אותו או לקבלו בצורת חוקן), וכך בבדיקה מתקבלת תמונה טובה יותר של ההבדלים בין הרקמות השונות.

הבדיקה לא כואבת, ולרוב אין צורך בחומרי טשטוש (אלא אם מדובר במבוגרים או ילדים שמתקשים לשכב ללא תזוזה דקות ארוכות). סריקת CT אורכת כחצי שעה, ובסיומה בדרך כלל ניתן לחזור לשגרת יום רגילה באופן מיידי. תוצאותיה מועברות אל הרופא המטפל להמשך אבחון והתאמת טיפול בעת הצורך.

הכנה לבדיקת CT

במקרים מסוימים לא יהיה צורך בשום הכנה לבדיקת סיטי. אם צפוי צורך בשימוש בחומר הניגוד, יתכן שיהיה צורך להגיע לאחר צום של מספר שעות. מטופלים הסובלים מרגישות ליוד (שנמצא בחומר הניגוד) יקבלו תרופות למניעת תגובה אלרגית, ויתכן שיהיה צורך בהגעה לבדיקת הסיטי עם תוצאות עדכניות של בדיקות מקדימות (כגון בדיקה של תפקודי הכליות). בפרט לפני בדיקת סיטי של המעיים יש צורך בהכנה ארוכה יותר, בת מספר ימים, כדי להכין את המעיים לבדיקה.

ככלל, המכון בו צפויה להיערך בדיקת הסיטי יתן למטופל/ת רשימת הנחיות ו/או רשימת תרופות שיש לקחת כהכנה לבדיקה.

תופעות לוואי של בדיקת CT

לבדיקת ה-CT עצמה אין תופעות לוואי. אם נעשה שימוש בחומר משפר הניגודיות, יתכן שיהיו תופעות לוואי הכוללות טעם לא נעים בפה, אדמומיות באזור הפנים, עלייה זמנית בתכיפות מתן שתן, כאבי בטן ואף שלשול אחרי בדיקת CT. כל התופעות הללו עשויות להוות אי נוחות זמנית, אולם אמורות לחלוף מעצמן בתוך מספר שעות לאחר הבדיקה. במקרים נדירים מאוד תיתכן תגובה אלרגית ליוד שנמצא בחומר הניגודי.

לבדיקת CT פרטית (תוך 72 שעות), התקשרו עכשיו: 053-6208672

סיכונים של בדיקת CT

במהלך בדיקת CT הנבדק/ת נחשפ/ת לרמה מסוימת של קרינת רנטגן. קיימת השערה לפיה בחשיפה לרמה כזו של קרינה קיים סיכון מסוים: לכאורה, הנזק המצטבר של חשיפה לקרני רנטגן עלול להגדיל במעט את הסיכוי לחלות בסרטן, ולכן כל “מנה” של קרני רנטגן עלולה להגדיל במעט את הסיכוי הזה.

יחד עם זאת, בדרך כלל מדובר בסיכון נמוך יחסית לתועלת שניתן להפיק מבדיקת CT, בעיקר במצבי חירום בהם נדרש אבחון מהיר שעשוי להציל חיים. כלומר, גם אם הבדיקה עצמה מעלה במקצת את הסיכון לחלות בסרטן בעתיד הרחוק מאוד, הרי שבהווה כאן ועכשיו יש בה כדי לסייע באבחון ובטיפול של מצבים רפואיים קיימים. הרופאים מודעים לכך, ולוקחים זאת בחשבון כאשר הם מפנים מטופל/ת לבדיקת CT.

מה ההבדל בין בדיקת CT לבין בדיקת MRI?

יש דמיון מסוים בין המכשירים ובמהלך הבדיקות, ובכל זאת קיימים מספר הבדלים בין בדיקת CT לבדיקת MRI. להלן כמה דוגמאות:

  • בדיקת CT מתבצעת באמצעות קרינת רנטגן שנחשבת לקרינה מזיקה (למרות שעוצמתה במהלך הבדיקה נמוכה יחסית). לעומת זאת בדיקת MRI מתבצעת באמצעות תהודה מגנטית, שאין בה כדי להזיק לגוף כלל.
  • בשתי הבדיקות נעשה לעיתים שימוש בחומר ניגודי כדי לשפר את תוצאות הסריקה: בבדיקת CT חומר הניגוד מכיל יוד ועשוי לעורר תופעות לוואי קלות; בבדיקת MRI חומר הניגוד מכיל גדוליניום שכמעט אין לו תופעות לוואי, מלבד לסובלים מבעיות בכליות.
  • בדיקת MRI מתאימה לנשים בהריון, לעומת בדיקת CT שלא מתאימה להן.

איפה עושים בדיקת CT?

בדיקות CT נכללות בסל הבריאות, כך שכל אזרח/ית בישראל זכאי/ת לעבור בדיקות CT ללא תשלום בקופות החולים ובבתי החולים. אם ברצון המטופל/ת לעבור בדיקת סיטי פרטית, קיימת אפשרות לפנות אל מכון CT פרטי ולתאם תור בגמישות גבוהה יותר מאשר במסגרת הרפואה הציבורית. בדרך כלל בדיקות CT נכללות בביטוחי בריאות משלימים, ובעת הצורך ניתן גם לשלם עבור הבדיקה באופן פרטי.

בדיקת CT – כמה זה עולה?

כאמור, במסגרת ביטוח בריאות בסיסי ניתן לעבור בדיקת CT ללא תשלום בקופות החולים ובבתי החולים; ובמסגרת ביטוח בריאות משלים ניתן לקבל החזר כספי עבור בדיקת CT שמתבצעים במכוני דימות פרטיים. יחד עם זאת, אם אדם בכל זאת מעוניין לעבור בדיקת CT פרטית, אזי המחיר תלוי בסוג הבדיקה, במידת המורכבות ובמאפיינים האישיים של אותו אדם. כך למשל בדיקת CT פשוטה יחסית וללא שימוש בחומר ניגוד או חומרי הרדמה עשויה לעלות החל מ-1000 ש”ח, אבל בדיקות מורכבות יותר, המצריכות שימוש בחומרים נוספים, עשויות לעלות גם 3000 ש”ח ומעלה.

לקריאת חוות דעת על בדיקת CT פרטית (תוך 72 שעות), לחצו כאן.

לקביעת תור פרטי מהיר לבדיקת CT, התקשרו עכשיו: 053-6208672

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print