פרסום על ידי רופאים – מה מותר ומה אסור – כללי אצבע

רפואה משפטית

פקודת הרופאים  ותקנות הרופאים (פרסומת אסורה) קובעים סייגים והגבלות החלים על פרסומי רופאים ומרפאות. ההסתדרות הרפואית הוסיפה מגבלות מטעמה במסגרת כללי האתיקה.
מטרת החוק והתקנות היתה לאזן בין חוסר הידע והתלות של המטופל, לבין חופש העיסוק של הרופא תוך מניעת זילות מקצוע הרפואה שעלולה, בסופו של יום, לגרום לפגיעה במטופלים.
התקנות מפרטות דרכי פרסומת אשר חזקה עליהם כי הן מהוות פרסומת אסורה.
כך למשל: פרסום עובדות שגויות או מטעות, ציון נתונים מספריים או אחרים על הצלחה של טיפול רפואי, הבטחת הצלחת טיפול, פרסומת המשבחת את מיומנותו, ידיעותיו וכשירותו המקצועית של רופא גם ללא אזכור שמו, שימוש בתואר מומחה שלא אושר לרופא לפי תקנות הרופאים, שימוש בשם, כינוי, תמונה, תצלום או דמות של אנשים מפורסמים (סלבריטאים), שימוש בשם, תמונה, או דמות של מטופלים או של אנשים הנחזים להיות מטופלים או רופאים, פרסום אברי גוף מוצנעים, פרסומת “קופצת” (Pop Up), פרסום תעריפים כולל מבצעים, הנחות, הגרלות, חלוקת פרסים, מתנות או מתן כל טובת הנאה – כל אלה ועוד, מהווים פרסומת אסורה שיש בה כדי להטעות את הציבור או לפגוע בכבוד המקצוע.

חשבתם שמדובר על תקנות יבשות שלא נאכפות ?

משרד הבריאות מבצע סקירת פרסומים ושולח התראות למרכזים רפואיים, מרפאות, רופאים ואנשים שנחזים לעסוק ברפואה, ואף מזמן לבירור ו/או שימוע ו/או קובלנה משמעתית, הליך בר סמכא  לגזור על הרופא עונשים כדוגמת: שלילת רישיון, התלייתו, השעייתו או נזיפה.
ההסתדרות הרפואית הוסיפה הגבלות נוספות מטעמה. כך למשל: איסור מתן המלצה גורפת על תרופה או אמצעי אבחון, המשרתת בכך מטרה כלכלית של גוף מסחרי.
נוכח זאת, ישנה חשיבות גדולה להעביר את הפרסומים, לרבות הפייסבוק ואתר האינטרנט של הרופא תחת זכוכית המגדלת של עו”ד מומחה בתחום.

ומה הדין אם הפרסום מתבצע על ידי חברת שיווק או מישהו אחר ?

אין פטור לרופא כאשר הוא המתקשר עם גוף מסחרי שלוקח על עצמו לפרסם את הרופא, לבנות לו אתר אינטרנט, לקדם אותו ברשתות החברתיות וכו’ , לא פטור מאחריות במידה והגוף עימו התקשר לא מכיר את התקנות ולא נועץ עם עו”ד בתחום והתרשל בתפקידו באופן שביצע פרסום הנוגד את הדין. הר”י נתנה דעתה לסוגיה זו וקבעה בקוד האתי שלה כי הרופא הוא שנושא באחריות לפרסום דברים בשמו אשר המיועדים לקהל הרחב.
ומה אם המטופלת הסכימה מראש לפרסום לגביה ?
במקרה זה קובעות התקנות כי שימוש בכל מידע על מטופל, בעבר או בהווה, העלול לזהותו, אף אם נעשה בהסכמת המטופל, מהווה פגיעה בציבור והיא אסורה.
כיצד יכול הרופא להגן על עצמו ?
כמו בהרבה דברים אחרים, סוף מעשה בייעוץ תחילה, סקירת הפרסומים טרם פרסומם  ובהסכם מתאים מול חברות השיווק וקידום האתרים.
כאן המקום להדגיש כי בכל התקשרות חוזית בין הרופא לבין צד אחר כלשהו שמהותו שירותים רפואיים ונגזרות שלהן, יש להיוועץ עם עו”ד מנוסה בתחום המדיקולגלי כי כידוע, אי ידיעת החוק איננה פוטרת, בטח לא את הרופא…

———————————– ————————– ——————————–

עורכת-דין שירלי גינזבורג (LL.M)

 

       עורכת דין,  בוגרת תואר ראשון ותואר שני (מוסמך LL.M ) במשפטים ובוגרת מסלול ניהול סיכונים ברפואה מטעם אוניברסיטת תל-אביב.

       יועצת משפטית למוסדות רפואיים, בתי חולים, מעבדות, חברות ציוד רפואי, מרפאות ולרופאים פרטיים בתחומי הרשלנות הרפואית, ניהול סיכונים וייעוץ משפטי בביטוח אחריות מקצועית רפואית.

       מנחה סדנאות משפטיות לרופאים העוסקים בתחום האסתטיקה.

       מרצה בפורומים מקצועיים וביטוחיים- מוסדות רפואיים, בתי ספר לאסתטיקה רפואית בתחומי הרשלנות הרפואית, ניהול סיכונים וביטוח אחריות מקצועית רפואית.

 

·       0544-552213, 03-5714001, Medisafe@zahav.net.il , www.ShirLaw.co.il
פייסבוק: עורכת-דין שירלי גינזבורג

 

** המידע המשפטי המוגש לעיל נכתב ונערך ע”י עו”ד שירלי גינזבורג במסגרת הרצאה משפטית לרופאים והוא מהווה מידע כללי וחלקי בלבד. השימוש במידע אינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי פרטני והמסתמך על מאמר זה בלבד ללא ייעוץ אישי עושה זאת על אחריותו הבלעדית.

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print