רבים מאיתנו מרגישים שכלום לא חשוב בימים אלו. שגרת החיים שלנו השתנתה מקצה לקצה ומה שפעם היה משמח אותנו, הרצונות שלנו והפעולות שגרמו לנו להרגיש טוב פיזית ונפשית – הודחו לקצה הרשימה. אולם, דווקא עכשיו, חשוב שנשים דגש על הצרכים שלנו, נטפח ונאהב את עצמנו.
למעלה מחודשיים חלפו מאז שהתעוררנו למציאות בלתי נתפסת. נכון לכתיבת שורות אלו, למעשה כבר 65 ימים שאנו מתעוררים לדיווחים בלתי פוסקים, חדשות מסביב לשעון ויתרה מכך, גם אלו הרוצים לקחת אתנחתא מהמצב נחשפים ברשתות החברתיות לסרטונים קשים – בהם תועד הטבח שביצעו מחבלי ארגון הטרור חמאס ביישובי עוטף עזה.
אירועי ה-7 באוקטובר ומלחמת “חרבות ברזל” שפרצה בעקבותיהם, הותירו את מדינת ישראל בערפל. אין זה סוד שמתנהלת סביבנו מערכה בארבע חזיתות; באוויר, בים, ביבשה וכן, ברשתות החברתיות, אבל ישנה חזית שנדחקה לפינה, החזית על הבריאות הנפשית והפיזית שלנו.
תרומות במיליונים, מזון, ציוד ואף דירות, כל אלו אנו מעניקים לתושבי צפון ודרום הארץ. לאחר תקופה ארוכה של פילוג בעם, התאחדנו ואנו עומדים כמקשה אחת עבור האזרחים המפונים, הפצועים והחיילים שבחזית. אלא שלרגע, כזה שמובן לגמרי בתקופה זו, הנחנו את עצמנו בצד וזנחנו את המטרות שלנו.
מתי עשיתם בפעם האחרונה משהו עבור עצמכם?
דווקא בגלל המצב המורכב, בו אנו נעים כמעט בלי הרף בין תחושת כאב לבין הצורך לעמוד חזקים עבור היקרים לנו, חשוב שניקח רגע ונפעל עבור עצמנו. כאשר אנו מזניחים את עצמנו, אנחנו גם דוחקים את הרגשות שלנו לפינה, מה שמייצר מעגל בלתי פוסק של סערת רגשות ותוצאותיה.
בשנות ה-30 התוודענו לתופעה ששמה “אפקט הליפסטיק” ומשמעותה רכישה מוגברת של מוצרי יופי בתקופות מיתון. התופעה המדוברת נחקרה במספר מחקרים מאז, אחד מהם הוא מחקר מקיף הכולל חמישה מחקרים קטנים והוא גורס כי ככל שהכלכלה אינה יציבה, כך נשים רוכשות יותר מוצרי טיפוח ויופי.
לצד הבנה זו, הוכח כי מדובר במקור לחיזוק עצמי, כלומר צרכנים מוצאים נחמה באמצעות השקעה בנראות חיצונית. עכשיו, קחו רגע וחשבו, מה עשיתם בפעם האחרונה שבה קמתם מצינון קשה או מתקופה לא קלה? האם מקלחת טובה, אפילו איפור, עשו את ההבדל?
וכאן הנקודה. האקט הזה שאנו עושים עבור עצמנו, הוא זה שעושה עבורנו את ההבדל. ההבדל בין להרגיש טוב עם עצמנו לבין להסתכל במראה ולא להיות מרוצים, אולי גם כועסים. זה נשמע כמו קלישאה, אבל זה לא, חשוב להבין שיש קשר ישיר בין טיפוח עצמי, הן מבחינת מראה חיצוני והן מבחינת התחביבים ומה שמעסיק אותנו לבין אהבה עצמית – והוא חשוב.
חשוב לחדד שאנשים אינם “מושלמים”, כל אדם מיוחד בדרכו שלו, אבל על כל אדם לדאוג לטפח את עצמו; אמירות חיוביות מול המראה, הסתכלות פנימה והבנה של הדברים שמעשירים אותנו, הערכה של עצמנו, של הגוף שלנו. אין מדובר באידאלים, אלא הבנה של מה אנחנו רוצים עבור עצמנו.
העיקר הוא לא רק מוצרי צריכה בסיסיים, אלא גם אנחנו
למעלה מחודשיים חלפו מאז שהתעוררנו למציאות בלתי נתפסת. נכון לכתיבת שורות אלו, למעשה כבר 65 ימים שאנו מתעוררים לדיווחים בלתי פוסקים, חדשות מסביב לשעון ויתרה מכך, גם אלו הרוצים לקחת אתנחתא מהמצב נחשפים ברשתות החברתיות לסרטונים קשים – בהם תועד הטבח שביצעו מחבלי ארגון הטרור חמאס ביישובי עוטף עזה.
אירועי ה-7 באוקטובר ומלחמת “חרבות ברזל” שפרצה בעקבותיהם, הותירו את מדינת ישראל בערפל. אין זה סוד שמתנהלת סביבנו מערכה בארבע חזיתות; באוויר, בים, ביבשה וכן, ברשתות החברתיות, אבל ישנה חזית שנדחקה לפינה, החזית על הבריאות הנפשית והפיזית שלנו.
תרומות במיליונים, מזון, ציוד ואף דירות, כל אלו אנו מעניקים לתושבי צפון ודרום הארץ. לאחר תקופה ארוכה של פילוג בעם, התאחדנו ואנו עומדים כמקשה אחת עבור האזרחים המפונים, הפצועים והחיילים שבחזית. אלא שלרגע, כזה שמובן לגמרי בתקופה זו, הנחנו את עצמנו בצד וזנחנו את המטרות שלנו.
מתי עשיתם בפעם האחרונה משהו עבור עצמכם?
דווקא בגלל המצב המורכב, בו אנו נעים כמעט בלי הרף בין תחושת כאב לבין הצורך לעמוד חזקים עבור היקרים לנו, חשוב שניקח רגע ונפעל עבור עצמנו. כאשר אנו מזניחים את עצמנו, אנחנו גם דוחקים את הרגשות שלנו לפינה, מה שמייצר מעגל בלתי פוסק של סערת רגשות ותוצאותיה.
בשנות ה-30 התוודענו לתופעה ששמה “אפקט הליפסטיק” ומשמעותה רכישה מוגברת של מוצרי יופי בתקופות מיתון. התופעה המדוברת נחקרה במספר מחקרים מאז, אחד מהם הוא מחקר מקיף הכולל חמישה מחקרים קטנים והוא גורס כי ככל שהכלכלה אינה יציבה, כך נשים רוכשות יותר מוצרי טיפוח ויופי.
לצד הבנה זו, הוכח כי מדובר במקור לחיזוק עצמי, כלומר צרכנים מוצאים נחמה באמצעות השקעה בנראות חיצונית. עכשיו, קחו רגע וחשבו, מה עשיתם בפעם האחרונה שבה קמתם מצינון קשה או מתקופה לא קלה? האם מקלחת טובה, אפילו איפור, עשו את ההבדל?
וכאן הנקודה. האקט הזה שאנו עושים עבור עצמנו, הוא זה שעושה עבורנו את ההבדל. ההבדל בין להרגיש טוב עם עצמנו לבין להסתכל במראה ולא להיות מרוצים, אולי גם כועסים. זה נשמע כמו קלישאה, אבל זה לא, חשוב להבין שיש קשר ישיר בין טיפוח עצמי, הן מבחינת מראה חיצוני והן מבחינת התחביבים ומה שמעסיק אותנו לבין אהבה עצמית – והוא חשוב.
חשוב לחדד שאנשים אינם “מושלמים”, כל אדם מיוחד בדרכו שלו, אבל על כל אדם לדאוג לטפח את עצמו; אמירות חיוביות מול המראה, הסתכלות פנימה והבנה של הדברים שמעשירים אותנו, הערכה של עצמנו, של הגוף שלנו. אין מדובר באידאלים, אלא הבנה של מה אנחנו רוצים עבור עצמנו.
העיקר הוא לא רק מוצרי צריכה בסיסיים, אלא גם אנחנו
ואין חטא בכך, בחיי היום-יום בכלל ובתקופה המדוברת בפרט. בעוד שהתופעה שכאמור זכתה לכינוי “אפקט הליפסטיק” מתרחשת כשצרכנים מוציאים כסף על מותרות בתקופות של מיתון או משבר – ברמה העולמית, מדינית ואינדיבידואלית – ניתן להשוות אותה בקלות לתקופה זו ולהבין כי העיקר הוא לא רק מוצרי צריכה בסיסיים, דוגמת ביצים ולחם, אלא גם אנחנו.
לאחר אירועי ה-11 בספטמבר, העומד בראש קונצרן הקוסמטיקה “אסתי לאודר”, לאונרד לאודר, הבחין כי לפתע חלה עלייה חדה במכירות ליפסטיק, וגם כאן, בישראל, התופעה מוכרת היטב. אם נחזור 33 שנה אחורה, ליום האחרון של מלחמת המפרץ הראשונה, מסתבר כי חלה עלייה במכירות של מותרי קוסמטיקה, מה שהפתיע אז את דני לוזון, סמנכ”ל סחר ברשת סופר-פארם.
בריאיון שביצע בעבר, סיפר כי הדבר היה מפתיע, כי למרות החדרים האטומים והתחושות הקשות שנלוו לתקופה, לא הייתה ירידה ברכישת מוצרי קוסמטיקה, אלא באותו יום מכרו פי שלושה יותר מאשר ביום אחר. לטענתו, אולי זה היה בונוס לסיום הסיוט.
ניתן להסתכל על כך כבונוס, אבל מדובר במוצר צריכה בסיסי עבור הנפש שלנו. האיפור הוא אנלוגיה לדברים שגורמים לנו להרגיש טוב עם עצמנו, בטוחים, בהם טיפולים אסתטיים שאינם עוסקים עוד רק ביופי, אינם מכוונים רק לקבוצות גיל או מגדר מסוים. כולנו רוצים להרגיש טוב עם עצמם, כולנו רוצים לדהור קדימה כשאנחנו שלמים עם עצמנו, לדהור לעבר הניצחון שיגיע.
===
סבטלנה ניקסון, NIXON MEDICONSULT – ליווי וייעוץ עסקי למרפאות. מעל 20 שנות ניסיון ניהול ותיאום במרפאות פרטיות בישראל, בעלת MBA במנהל עסקים עם התמחות בייעוץ ארגוני.
https://www.facebook.com/NIXONMEDICONSULT