שיווק רופאים, מי צריך את זה?

Indocs

מה שהיה פעם נחלתם הכמעט בלעדית של תחומי הפלסטיקה והרפואה האסתטית, רלוונטי כיום כמעט לכל רופאה ורופא, הפועלים או השואפים לפעול באופן פרטי ועצמאי. קידום אתרים לרופאים או שיווק דיגיטלי לרופאים אינם הסיפור כולו, וחשוב להתבונן היטב בתמונה הכוללת. יותם לביא, בעלים ומנכ״ל שותף בסוכנות Indocs שיווק רופאים, מנסה לעשות סדר בנושא.

גינקולוגיה, כירורגיה אורתופדית, כירורגיה כללית, רפואת עיניים ורפואת אף אוזן גרון – זהו רק חלק קטן מתחומי הרפואה הרבים אשר בולטים בשוק הפרטי. ממטולה ועד אילת, רופאות ורופאים משלבים עבודה כעצמאים, במקרים רבים בנוסף על עבודתם בבית חולים ציבורי או בקופת חולים. אך מדוע מי שבוחרים לעבוד באופן פרטי כעצמאים זקוקים לשיווק ופרסום? הרי בשנת 2021 פורסם שבישראל יש רק רופא פעיל אחד לכל 319 אנשים. אלא, שבניגוד גמור לעבודה במגזר הציבורי, כאן מדובר בניהול עסק עצמאי לכל דבר ועניין, עם תחרות לא מבוטלת, וכמו כל עצמאי שמשקיע במעטפת לו העסק זקוק כדי להצליח, גם כאן, יש צורך בשירותים שונים – ובהם שיווק רפואי.

״המטופלים מגיעים מפה לאוזן״

מדובר במשפט שבמקרים רבים אין עוררין עליו, ואכן, ישנם רופאים עצמאים שמרגישים שהם אינם זקוקים לשיווק המרפאה. זהו במידה רבה המצב האידיאלי – הספינה שטה מעצמה. אך גם כאן, לא באמת ניתן לדעת מה יוליד יום, ובעולם דינמי ומתפתח כמו שלנו, רופאות ורופאים רבים מעדיפים שלא להסתמך רק על מטופלים שמגיעים מפה לאוזן, ובוחרים להשקיע בין היתר בשיווק רפואי, מיתוג, חיזוק המוניטין, ובתחזוקת נכסים דיגיטליים שונים.

מה אפשר לעשות?

ראשית, יש לחשוב על המטרות השיווקיות, לטווח הקצר ולטווח הארוך. הרי למדת, עברת סטאז׳, התמחות, תת התמחות, השתלמויות שונות, קורסים ומה לא, במשך שנים רבות. לא נכון לחשוב רק על השבועות או החודשים הנראים לעין, וכמעט תמיד עדיף להתבונן גם אל עבר המשך הקריירה, ככל שניתן.

מיתוג המרפאה הפרטית

יצירת קו עיצובי אחיד לכל פעילות המרפאה הפרטית היא בסיס חשוב ביותר לכל המשך התהליך השיווקי. על בסיס זה, ניתן ליצור מיתוג (אפילו בסיסי) למרפאה, ולהקים אתר תדמית, הסוקר את כלל הפעילות של הרופא.

אתר תדמית לרופא

בנקודה הזאת חשוב לעצור לרגע. בעולם בו פייסבוק ואינסטגרם אינן מילים גסות, הן לבני נוער, והן לסבים והסבתות שלהם – רבים תוהים בבואם להיכנס לתהליך שיווק המרפאה – ״למה להשקיע בהקמת אתר? בשביל מה בעצם צריך את זה? יותר פשוט להקים עמוד פייסבוק״. מדובר במחשבה הגיונית מצד אחד, אך מן הצד השני, חשוב לזכור כי אתר ורק אתר הוא נכס דיגיטלי עצמאי, שניתן לשלוט בו מן הקצה אל הקצה, ולהעביר בו בדיוק את המסרים הנכונים, להבליט בו את מה שרצוי להבליט, ולזקק אליו את כל פעילות הרופא בדיוק כפי שהוא רואה לנכון, בלי תלות בשום דבר ובאף אחד. לכן, השקעה באתר (בעיקר זמן וכסף), אפילו אם מדובר רק בהשקעה חד פעמית (מבלי לתחזק אותו יותר מדי בהמשך), היא חשובה מאין כמותה. האתר יוכל ללוות אתכם לאורך זמן, ולהיות כרטיס הביקור המרכזי שלכם (והחשוב ביותר).

קידום אתרים לרופאים

אם נפשט לרגע את נושא קידום האתר לרופא בגוגל, ניתן לחלק אותו לשני מרכיבים עיקריים. האחד – קידום אורגני, כלומר חינמי, ללא כל תשלום לגוגל. כאן מדובר למעשה במודעות ה״רגילות״, הלא ממומנות. הצד השני הוא קידום ממומן באמצעות Google Ads, כאן תשלום לגוגל הוא במידה רבה הסיפור המרכזי. על מנת לעשות סדר לרגע, נסו להיזכר באחד החיפושים האחרונים שלכם בגוגל. אולי שמתם לב (ייתכן מאוד שלא) שבראש הדף יש כמה מודעות שלצדן כתוב בקטן ״Ad״ – המודעות הללו, שנראות כמו אלו שמגיעות אחר כך, בלי ה״Ad״, ממומנות על ידי מישהו (כנראה בעל האתר שאליו הן מפנות), אשר משלם לגוגל על כל הקלקה וכניסה לאתר שלו. המטרה בדרך כלל – השארת פרטים ליצירת קשר. כעת נמשיך לגלול (לפחות בדמיוננו) להמשך המודעות שעלו בחיפושכם בגוגל, בהמשך הדף הראשון ובעמודים שאחריו – תוכלו למצוא עוד מודעות ממונות, בראשי הדפים ובתחתיתם, אך המסה המרכזית, במרכז כל דף, תהיה בדרך כלל אתרים, עמודים מתוך אתרים ודפי נחיתה שנמצאים שם באופן אורגני ללא שום תשלום. ניתן רק להסיק שאם יש רבים כל כך שמשלמים כסף על משהו שניתן לקבל לכאורה בחינם, זה ודאי לא פשוט כל כך לקבלו ״במתנה״. לסיכום נושא זה, אומר כי ישנן דרכים שונות לקדם את האתר באופן ממומן, באופן אורגני, או שילוב של השניים. ללא ספק, אם ברצונכם לקדם את האתר שלכם בגוגל, מומלץ לפנות בנושא זה לגורם מקצועי המתמחה בשיווק רופאים ושיווק דיגיטלי לרופאים בגוגל. ראשית, על מנת להבין לעומק את האפשרויות, את ההבדלים ביניהן, ואת היתרונות והחסרונות של כל אחת (ויש לא מעט משתיהן), ושנית, אם תחליטו לקפוץ למים – עשו זאת באופן מקצועי.

שיווק רופאים בפייסבוק ובאינסטגרם

שיווק דיגיטלי לרופאים איננו רק קידום אתרים. על אף חשיבותו הגדולה של האתר שלכם ככרטיס הביקור הנרחב והמנצח שלכם, כפי שכבר הצגתי אותו – כרופאים עצמאיים, אין סיבה שתהיו כבולים רק לאתר ולקידומו, וביכולתכם לקדם את עצמכם, את שמכם ואת המוניטין שלכם בדרכים שונות ומגוונות נוספות. בין הדרכים הללו ניתן למנות את MedReviews, שכבר הפכה לקונצנזוס בתחום חיזוק המוניטין לרופא באמצעות חוות דעת אמתיות של מטופלים, וכן את פרסום הכתבות ״בכיכובכם״, הרופאות והרופאים, באתרי חדשות מובילים. פלטפורמה נוספת, לצד גוגל, ושאר הפלטפורמות שהזכרתי כאן, שכרופאות ורופאים הפועלים באופן עצמאי, לא מומלץ לוותר עליה, היא פייסבוק (ועבור חלק מהמומחים גם אינסטגרם). שיווק רופאים בפייסבוק ובאינסטגרם מבוסס בעיקרו על תוכן שנותן ערך של ממש לגולשים, וכמובן – על ניהול קמפיינים וקידום ממומן, המאפשרים לפלח נכון את הקהל שלכם. אין סיבה שקידום של החלפת מפרק הירך יגיע לילדים ובני נוער, ובדרך כלל אפילו לא להורים שלהם; אין סיבה שרופא מבאר שבע יקדם בחיפה והקריות; ואין סיבה לטרגט אנשים ללא משקפיים בקידום ניתוח להסרת משקפיים בלייזר. אם אתמצת, ניהול עמוד פייסבוק פעיל (אם הוא לא פעיל, חשיבותו שואפת לאפס), המשלב תוכן מעניין ורלוונטי וניהול קמפיינים מתוחכם ומדויק – יכול לחזק את שמו של הרופא בקרב קהל רלוונטי, את המוניטין שלו, וכמובן את כמות המטופלים בקליניקה הפרטית.

הפקת סרטונים לרופאים

בהמשך ישיר לנושא שיווק רופאים בפייסבוק ובאינסטגרם, הגענו לדובדבן שבקצפת. סרטון הוא ההזדמנות שלך – רופא או רופאה – לאפשר למטופלים פוטנציאליים להכיר אותך, עוד לפני שהגיעו לקליניקה, ואפילו עוד לפני שקבעו תור. המטרה המרכזית היא בעצם לאפשר להם להתחבר אליך, למי שאתה ולמה שאתה מעביר. מעבר לכך, סרטון טוב ומדויק יכול לקדם היטב אבחון מסוים, בדיקת סקר, טיפול מרפאתי או ניתוח – באופן ספציפי. הסרטונים מקודמים היטב היטב בפייסבוק ובאינסטגרם, הם נחשבים בעיני הפלטפורמות הללו לתוכן איכותי שמשאיר את הגולשים באתר, ולכן יכולים להגיע במקרים רבים לקהל גדול יותר מתכנים אחרים. את הסרטונים ניתן כמובן להעלות גם באתר האינטרנט שלכם, לפתוח ערוץ יוטיוב ולהעלות אותם שם, וכך להגדיל עוד את הנוכחות הדיגיטלית שלכם באמצעותם.

אם כן, שיווק רופאים, ובתוכו שיווק דיגיטלי לרופאים, הוא עולם שלם. הוא מאפשר לרופא לחזק את המוניטין שלו ולהגדיל את המרפאה, מבלי להסתמך רק על תפקידו בבית החולים הציבורי או על המלצות מפה לאוזן. תוצאות ״אינסטנט״ הן לא מטרת העל ברוב המקרים, אלא תהליכים מתמשכים – ומומלץ לחשוב כל הזמן על העתיד. חשוב מאוד לזכור, וזה אולי הדבר החשוב ביותר בכל המאמר הזה – אם כל דבר בקריירה שלכם, בעבר, בהווה ובעתיד, נעשה בשאיפה למצוינות ואפילו בפרפקציוניזם, אל תוותרו על כך גם בנוכחות הדיגיטלית שלכם. השקיעו בנראות שלכם, בתכנים, בקידום. זה ישתלם לכם.

===

יותם לביא, בעלים ומנכ״ל שותף בסוכנות Indocs שיווק רופאים.
לשיחת ייעוץ בנושא שיווק המרפאה הפרטית, ניתן לחייג לטלפון 077-8042911
אתר אינטרנט: https://indocs.co.il/
חוות דעת לקוחות: https://www.bizreviews.co.il/provider/c-digital-marketing

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print