דגשים משפטיים לשוכרים חדר טיפולים/מרפאה

רפואה משפטית

רופאים ומטפלים רבים בוחרים לשכור חדר טיפולים על בסיס יומי/שעתי (ססייה) בבית רופאים או מרפאה, מקבלים “זכות שימוש” וזאת כחלופה לשכירה ותחזוק מרפאה משלהם.

מהם הסיכונים הטמונים במהלך שכזה ומהם הנושאים עליהם חשוב לתת את הדעת ? בכך עוסק המאמר הקצר שלהלן.

במרבית המקרים מעביר המשכיר למטפל הסכם התקשרות אשר מבצע תיאום ציפיות, מגדיר את זכות השימוש ואת חובות הצדדים.

להלן מספר דגשים חשובים שיש לבחון ולתת עליהם את הדעת על מנת לצמצם חשיפות מיותרות :

  1. הגדרת יחסי הצדדים – האם הרופא חלק מהמרפאה (שכיר או עצמאי), האם קיימת העברת מטופלים ושיתוף פעולה טיפולי בין המרפאה לרופא או שלרופא ניתנת זכות השימוש בחדר הטיפולים על מנת לטפל במטופליו שלו. מתוך הגדרת יחסי הצדדים יגזרו החובות והזכויות.
  2. מהם השירותים שמעניק המשכיר לרופא – האם חדר טיפולים ותו לא או בנוסף לכך גם שירותים אדמיניסטרטיביים כדוגמת: שיווק ופרסום, קביעת תורים, גביה, שירותי מזכירות ועולה כדי שמירת רשומות רפואיות ושליחת דגימות לפתולוגיה. גם כאן מתוך סל השירותים יגזרו תנאי ההסכם.
  3. הציוד במרפאה – מהו הציוד שכל צד מספק, מי אחראי על שמירת הציוד והגנה ביטוחית במקרה של גניבה/פריצה, האם יש צורך במקרר לאכסון תרופות, האם קיים דפיברילטור.
  4. נגישות – חובה לוודא כי המרפאה עומדת בכל דרישות החוק בנוגע לנגישות אנשים עם מוגבלויות הן בהיבט הפיזי והמבני והן באתר האינטרנט של הצדדים.
  5. סודיות ושמירת הרשומות הרפואיות – המידע הרפואי נחשב למידע רגיש על פי חוק ולפיכך זוכה להגנה מיוחדת. ככל שהתיקים הרפואיים אמורים להישמר במרפאה ועל גבי מערכותיה, יש לפעול על פי הוראות הדין ובכלל זה: שמירת הרשומות הרפואיות, גיבוי שלהם, מתן הרשאות גישה ספציפיות, שליטה של הרופא ברשומות והעברת כל הרשומות לידיו בסיום ההתקשרות שהרי הלקוחות הינם של הרופא המטפל. כאן המקום להדגיש כי קיימת גם דרישה ביטוחית לעניין שמירת הרשומה הרפואית וככל שחלילה הרופא איננו יכול לספק את הרשומה המלאה למבטח שלו, לרבות טפסי הסכמה מדעת בטיפולים הנדרשים, חברת הביטוח עלולה לדחות את הכיסוי הביטוחי במקרה של תביעה.
  6. ביטוח – אחד הנושאים החשובים ביותר. ככלל, מרבית הביטוחים חלים על המשכיר למעט ביטוח חבות מעבידים ככל שהרופא מעסיק עובדים וכן ביטוח אחריות מקצועית שחל על הרופא במקרה של “זכות שימוש”. בכל התקשרות שכזו יש צורך לבחון מראש, רצוי על ידי מומחה אובייקטיבי בתחום, את הביטוחים ולהתאימם לנסיבות בהתאם לצורך, כולל אישורי ביטוח. ביטוח אחריות מקצועית רפואית איננו “סטנדרטי” או “אוטומטי” אלא אמור להיות מותאם לפעילות של שני הצדדים ולאופי ההתקשרות. ברור כי המשכיר איננו מעוניין להיתבע בגין אחריותו המקצועית של הרופא ומנגד, הרופא איננו מעוניין להיות חשוף לתביעת נזיקין אם המטופל החליק במתחם.
  7. פרסום ושיווק – על הרופאים חלים הוראות, תקנות וכללי אתיקה בנוגע לפרסום ושיווק. בנוסף, קיימות הגבלות על כל פניה שיווקית שיבקש המשכיר לבצע מול המטופלים “ששייכים” לרופא.

לסיכום

השכרת חדר טיפולים מתאימה לחלק מהרופאים בזמנים שונים, היא מפחיתה את העיסוק באדמיניסטרציה, נחשבת חלופה זולה יותר מאשר לשכור מרפאה באופן קבוע ובדרך כלל נותנת מענה סביר לצרכים המשתנים.

יחד עם זאת, יש לנהל נכונה את ההתקשרות, לרבות ובין היתר באמצעות הסכם המתאים לפעילות הרפואית ולאופי ההתקשרות אשר נבחן בעין משפטית וביטוחית מטעם הרופא,  באופן שנותן ביטוי לסיכונים המיוחדים בתחום הרפואי/פארא רפואי.

*האמור לעיל הינו מידע כללי וחלקי בלבד המיועד כשירות לציבור הקהילה הרפואית בישראל והוא איננו מהווה תחליף לייעוץ משפטי  פרטני. המסתמך על מאמר זה בלבד הינו על אחריותו הבלעדית של המסתמך.

** המאמר נכתב בלשון זכר בטעמי נוחות בלבד אך מיועד לשני המינים.

*** המאמר עשוי להיחשב כפרסומת מבחינת כללי האתיקה החלים על עורכי הדין בישראל.

====

עורכת-דין שירלי גינזבורג (LL.B, LL.M)

  • עורכת דין,  בוגרת תואר ראשון ותואר שני במשפטים ובעלת משרד עצמאי המעניק שירותים משפטיים-מדיקולגליים לקהילה הרפואית בישראל.
  • בוגרת מסלול ניהול סיכונים ברפואה מטעם אוניברסיטת תל-אביב ובעלת כל רישיונות הביטוח ממשרד האוצר (איננה סוכנת ביטוח).
  • יועצת משפטית למוסדות רפואיים, בתי חולים, מעבדות, חברות ציוד רפואי, מרפאות ורופאים פרטיים בתחומי הרשלנות הרפואית, ניהול סיכונים, ייעוץ משפטי בביטוח אחריות מקצועית רפואי הגנת הפרטיות וסייבר.
  • יועצת חיצונית לחברי לשכת סוכני הביטוח בתחום ביטוח אחריות מקצועית רפואית.
  • מנחה סדנאות משפטיות לרופאים,  מרצה בפורומים רפואיים וביטוחיים.

  0544-552213, 03-5714001, Medisafe@zahav.net.il , ShirLaw.co.il

  • פייסבוק: עורכת-דין שירלי גינזבורג
  • משרד: בית הרופאים – הברזל 11 A רמת החייל תל – אביב

** המידע המשפטי המוגש לעיל נכתב ונערך ע”י עו”ד שירלי גינזבורג במסגרת הרצאה משפטית לרופאים והוא מהווה מידע כללי וחלקי בלבד. השימוש במידע אינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי פרטני והמסתמך על מאמר זה בלבד ללא ייעוץ אישי עושה זאת על אחריותו הבלעדית.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print