רשלנות רפואית בטיפולים אסתטיים ללא ניתוח

רפואה משפטית

“כאשר מדובר בטיפול רפואי אסתטי במסגרת הרפואה הפרטית, אשר כל כולו נובע מרצונו של המטופל לבצעו ואין לו כל צורך אובייקטיבי רפואי אחר, אזי הטיפול שניתן צריך להיות הטוב ביותר ולא רק הסביר ביותר”…

קביעה זו שבה וחוזרת במרבית פסקי הדין הניתנים בתביעות רשלנות רפואית בתחום האסתטיקה.
תחום האסתטיקה מגלגל מאות מיליוני ₪ בשנה וסקר של מינה צמח בשנת 2016 קבע כי לפחות 1 מתוך 4 נשים מבצעת טיפול אסתטי.
כולנו רוצים להראות יפים יותר.

האחריות של הרופא
רופאים רבים נוהרים לתחום, עוברים הכשרות ועוסקים בו, בד”כ בנוסף לתחום המומחיות שלהם.
בחלק מבתי הספר המכשירים רופאים לעסוק באסתטיקה לא כירורגית לא ניתנת השתלמות משפטית מדיקולגלית שמטרתה להכיר לרופאים את הסביבה המשפטית הייחודית של תחום האסתטיקה על ידי עו”ד מנוסה בתחום וכך, חלק מהרופאים לא מודעים לדרישות החוק הרגולציה ודרישות ביטוחיות.
כך למשל, במרבית המקרים יש צורך לרכוש ביטוח אחריות מקצועית רפואית ייעודי לתחום האסתטיקה, יש צורך לתת הסבר ולהחתים את המטופלת לפני הטיפול על טופס הסכמה מדעת מקיף וייעודי לטיפול שניתן למרות שלא מדובר בפעולה כירורגית, יש צורך לנהל רשומה רפואית מפורטת, ליידע את המטופלת כי קיים חומר מסיס לחומצה היאלורונית (היאלורונידז) שגם הוא דורש טופס הסכמה מדעת מתאים, יש למסור למטופלת הנחיות לאחר הטיפול, מומלץ לצלם את המטופלת לפני ואחרי הטיפול ועוד.
חלק מהתביעות המוגשות בתחום אינן בטענת רשלנות רפואית ששם צריך להוכיח קיומו של נזק, אלא בטענה חוזית של “כישלון תמורה”. המטופלת טוענת כי הטיפול לא השיג את התוצאות המצופות או לא השיג תוצאות כלל והיא איננה שבעת רצון מהטיפול שניתן ולכן מבקשת את כספה בחזרה בתוספת פיצוי…
מקרים אלו ניתנים למניעה על ידי ביצוע תיאום ציפיות מפורט ומדויק וכן על ידי ניהול טפסים מדיקולגליים מקיפים (שאלון רפואי, טפסי הסכמה מדעת וכו’).
ואם בכל זאת החליט הרופא להחזיר למטופלת את כספה, אל לו לעשות כן בטרם חתמה המטופלת על מסמך ויתור שנוסח על ידי עו”ד בתחום בנסיבות המקרה הספציפי וזאת כדי למזער מצב שבו הרופא מחזיר את הכסף ולמחרת היום חוטף תביעה משפטית, ולא חסרים מקרים כגון אלו.

ומהי האחריות של המטופלת ?
המטופלת הינה שותפה לטיפול הרפואי וההסברים והמידע הרפואי שניתנים לה על ידי הרופא מטרתם, בין היתר,  לצמצם את פערי הידע בינהם כדי שהמטופלת תוכל לנהל את הסיכונים של עצמה ולתת את הסכמתה המודעת.  בנוסף:המטופלת מוזמנת לברר פרטים רלוונטיים על הרופא (תחום מומחיות, שנות וותק בתחום);

  • רצוי שהמטופלת תדע את זכויותיה באשר לקבלת העתק מהרשומה הרפואית ומטופס ההסכמה עליו חתמה כולל פרטי החומר שהוזרק, המינון ומדבקת האצווה;
  • לא ללחוץ על הרופא להזריק יותר חומר ממה שהוא סבור;
  • למלא את השאלון הרפואי בקפידה ובגילוי מלא ונאות ובוודאי שלא להסתיר מידע;
  •  לדווח לרופא על בעיות רפואיות חדשות  (חום, שיקום שיניים ושפעת למשל) במועד הטיפול וכן על כל תופעת לוואי או סיבוך לאחר הטיפול;
  •  לפעול לפי הנחיות הרופא;
  •  להפנים כי לא ניתן בטיפולים אסתטיים לחזור לגיל 20 בעשרים דקות..

לסיכום

 תביעות רשלנות רפואית באסתטיקה הינן מרובות ונפוצות והרופא, כמו גם המטופלת, צריכים לעשות הכל על מנת לבצע תיאום ציפיות מדויק ככל שניתן הכוללת התנהלות זהירה ומיומנת מצד הרופא, משמעת של המטופלת והכל על מנת למנוע אכזבות.
יש לזכור כי מדובר בפרוצדורה אלקטיבית ובטיפול פרטי שניתן להמשיך בשגרת החיים גם בלעדיו, אזי רף האחריות והזהירות של הרופא המטפל הינו הגבוה ביותר שניתן לצפות וכן כי המטופלת הינה שותפה לטיפול ועליה למלא את החובות החלים עליה ו.. להרגיש יפה ומטופחת.

———————————– 

עורכת-דין שירלי גינזבורג (LL.M)

 

       עורכת דין,  בוגרת תואר ראשון ותואר שני (מוסמך LL.M ) במשפטים ובוגרת מסלול ניהול סיכונים ברפואה מטעם אוניברסיטת תל-אביב.

    יועצת משפטית למוסדות רפואיים, בתי חולים, מעבדות, חברות ציוד רפואי, מרפאות ולרופאים פרטיים בתחומי הרשלנות הרפואית, ניהול סיכונים וייעוץ משפטי בביטוח אחריות מקצועית רפואית.

    מנחה סדנאות משפטיות לרופאים העוסקים בתחום האסתטיקה.

    מרצה בפורומים מקצועיים וביטוחיים- מוסדות רפואיים, בתי ספר לאסתטיקה רפואית בתחומי הרשלנות הרפואית, ניהול סיכונים וביטוח אחריות מקצועית רפואית.

 0544-552213, 03-5714001, Medisafe@zahav.net.il , www.ShirLaw.co.iפייסבוק: עורכת-דין שירלי גינזבורג

 

** המידע המשפטי המוגש לעיל נכתב ונערך ע”י עו”ד שירלי גינזבורג במסגרת הרצאה משפטית לרופאים והוא מהווה מידע כללי וחלקי בלבד. השימוש במידע אינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי פרטני והמסתמך על מאמר זה בלבד ללא ייעוץ אישי עושה זאת על אחריותו הבלעדית.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print