רשלנות רפואית בטיפולי שיניים, אסתטיקה ומה שביניהם

רפואה משפטית

שיניים צחורות ובריאות, חיוך של מיליון דולר, מי לא היה רוצה כזה ?

תחום רפואת השיניים התפתח בשנים האחרונות מעבר לבריאות השן והפה והרחיב פעילות גם בתחום אסתטיקת השיניים (ציפויים והלבנות שיניים) ובאסתטיקת הפנים והחיוך (הזרקות בוטוליניום טוקסין וחומצה היאלורונית).

עם עלייה במספר הטיפולים, השאיפה לחיוך מושלם והגברת המודעות, ישנה עליה מתמדת במספר תביעות הרשלנות הרפואית המוגשות נגד רופאי שיניים ואיתם גם גובה הפיצוי שנפסק לתובעים. 

פוטנציאל הנזק עלול להיות חמור ואף לחצות את גבולות הפה. כך למשל,ישנם טיפולי שיניים שהסתיימו בפגיעה בעצבי הפנים בסינוסים, בסיבוכי הרדמה, בהיווצרות חוסר תחושה באזור הפנים/ הלשון, בפגיעה בשיניים או בלסתות ואף פגיעה משנית באברים אחרים כמו ריאות.

כמו בכל תחום ברפואה, לאבחון ולביצוע האנמנזה (תישאול רפואי) ישנה חשיבות מכרעת. כשהאבחון מדויק, מומלץ ורצוי להפנות את המטופל לרופא השיניים המומחה בתחום ( מתוך 6 תחומי מומחיות עיקריות כדוגמת: אורטודנטיה, אנדודונטיה, פריודונטיה, רפואת הפה, רפואת שיניים לילדים וכירורגית פה ולסת).

התנהלות רפואית זהירה ומיומנת, כמו התנהלות משפטית/מדיקולגלית נכונה, מצמצמת מאד מצבי תביעות. רופאי השיניים שלא באמצעות קופות החולים מתנהלים באופן פרטי ואינם נהנים ממעטפת ליווי והדרכה מדיקולגלית שלה הם כה זקוקים.

מה בין רפואת שיניים לרפואה אסתטית:

כמו ברפואה אסתטית, גם רפואת השיניים מתנהלת ברובה בפורמט של רפואה פרטית ואלקטיבית (פרט לטיפולים שנכנסו לסל הבריאות) וכשמדובר באסתטיקת השיניים, ניתן לחיות מצוין גם ללא הטיפולים הללו, בדיוק כמו בטיפולי אסתטיקה. לפיכך, בשני התחומים רף הזהירות והאחריות הנדרשים מהרופא הוא הגבוה והמחמיר ביותר.

דגשים להתנהלות נכונה מצד רופא השיניים:

       לא “לחסוך” בצילומי הדמייה. להשקיע באבחון נכון ולא לחפש את המטבע מתחת לפנס..

       הפנייה לייעוץ, חוו”ד וטיפול אצל רופא מומחה בתחום רפואת השיניים (רשימה לעיל).

       להשקיע בניירת המדיקולגלית: דפי הסבר, תוכנית טיפול מובנת וחתומה על ידי המטופל, טפסי הסכמה מדעת מקיפים וייעודיים לטיפול, הנחיות כתובות לאחר הטיפול.

       לתעד כל פגישה/שיחה ברשומה הרפואית הממוחשבת, כולל מהלך הטיפול, התרשמות מקצועית, הנחיות והסברים שניתנו למטופל.

       לשמור את הרשומה הרפואית למשך 10 שנים לפחות ממועד הטיפול האחרון ולגבות באופן קבוע.

       גם הניירת המקיפה ביותר איננה משמשת תחליף להסבר ודיאלוג בין הרופא למטופל, והתרשמות הרופא כי המטופל הבין את כל ההסברים שניתנו לו, כולל על החלופות הטיפוליות ועל תופעות הלוואי הצפויות.

       תשאול בנוגע לרגישויות לחומרי הרדמה, הסבר והחתמת המטופל על הסכמה לאלחוש והרדמה.

       הקפדה על מעקב רפואי סדיר וביקורות רפואיות, גם כאשר המטופל נוטה להתחמק מתחמק מכך.

       להתעדכן באופן קבוע בחידושי המקצוע.

ומהי אחריות המטופל ?

       למלא שאלון רפואי בגילוי מלא ונאות ולעדכן את הרופא במצב הרפואי והשינויים בו לפני כל טיפול.

       לשתף פעולה עם הרופא ולפעול על פי הנחיותיו.

       להגיע לפגישות המעקב הרפואי באופן קבוע.

       כל התעלמות המטופל מאחריותו לטיפול עלולה להקים לרופא טענת הגנה של “אשם תורם/רשלנות תורמת” של המטופל לנזק הנטען.

ל ס י כ ו ם

לרופאי השיניים כיום קיים ארסנל טיפולים רחב מאי פעם. הרצון להיות יפים יותר, עם פה בריא וחיוך מושלם מאפשר לרופאי השיניים לעסוק גם באסתטיקת השיניים כמו ביצוע הלבנות וציפויים, וביצוע הזרקות חומרי מילוי ובוטוליניום טוקסין כחלק מאסתטיקת הפנים.

הטיפולים הנ”ל נעשים באופן פרטי ואלקטיבי ולכן, רף האחריות והזהירות הנדרשים מהרופא הינם גבוהים ומחמירים אך גם המטופל נושא באחריות לטיפול.

רופאי השיניים והאסתטיקה לא זוכים למעטפת תמיכה מדיקולגלית שוטפת ועקבית וידע בנושא זה יצמצם מצבי תביעות ויסייע לבטיחות הטיפול ולשביעות רצון של המטופל.

כמו שאומרים בהומור: החיים קצרים מדי, חייך כל עוד יש לך שיניים…

———————————– 

עורכת-דין שירלי גינזבורג (LL.M)

 

       עורכת דין,  בוגרת תואר ראשון ותואר שני (מוסמך LL.M ) במשפטים ובוגרת מסלול ניהול סיכונים ברפואה מטעם אוניברסיטת תל-אביב.

    יועצת משפטית למוסדות רפואיים, בתי חולים, מעבדות, חברות ציוד רפואי, מרפאות ולרופאים פרטיים בתחומי הרשלנות הרפואית, ניהול סיכונים וייעוץ משפטי בביטוח אחריות מקצועית רפואית.

    מנחה סדנאות משפטיות לרופאים העוסקים בתחום האסתטיקה.

    מרצה בפורומים מקצועיים וביטוחיים- מוסדות רפואיים, בתי ספר לאסתטיקה רפואית בתחומי הרשלנות הרפואית, ניהול סיכונים וביטוח אחריות מקצועית רפואית.

 0544-552213, 03-5714001,
 
Medisafe@zahav.net.il
www.ShirLaw.co.il 
https://www.lawreviews.co.il/provider/ginzburg-shirly
פייסבוק: עורכת-דין שירלי גינזבורג

** המידע המשפטי המוגש לעיל נכתב ונערך ע”י עו”ד שירלי גינזבורג במסגרת הרצאה משפטית לרופאים והוא מהווה מידע כללי וחלקי בלבד. השימוש במידע אינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי פרטני והמסתמך על מאמר זה בלבד ללא ייעוץ אישי עושה זאת על אחריותו הבלעדית.https://www.facebook.com/shirly.ganiginzburg

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print