רשלנות רפואית בניתוחים פלסטיים

רפואה משפטית

הרפואה הפלסטית היא לא רק מתיחות פנים ושיפוץ האף…
תחום הפלסטיקה מתחלק לשני תחומים עיקריים:
1.ניתוחים המתבצעים על רקע צורך רפואי או פגיעה כלשהי, כמו ניתוחים לשחזור העור בעקבות כוויות או שחזור שד עקב כריתתו כתוצאה מגידול ממאיר;
2. ניתוחים המיועדים לצורך שיפור חזותם האסתטית של המטופלים, גם כשאינם סובלים מבעיה רפואית כלשהי אלא רק על מנת לשפר את המראה. כך למשל: ניתוחי מתיחת פנים (פייס ליפט), הגדלת/הקטנת חזה, שאיבת שומן ואפילו הסרת משקפיים למטרה אסתטית.

כיוון שניתוחים פלסטיים הם הליך רפואי וכירורגי לכל דבר, הם מועדים לסיבוכים וסכנות, כמו כל ניתוח אחר וישנו סיכון גם לפגיעה אסתטית במטופל כמו: א-סימטריה, פגיעה בעצב הפנים, בסינוסים וכיו”ב.

בניתוחים פלסטיים קיים סיכון נוסף והוא: חוסר שביעות המטופלת מתוצאות ההליך הרפואי. בהקשר זה יש לציין כי בכ- 15% מהניתוחים הפלסטיים מתבצע ניתוח משלים/ניתוח מתקן ונתון זה יש להביא לידיעת המטופלת בטרם הניתוח.

עמדת בית המשפט ביחס לניתוחים פלסטיים
“כאשר מדובר בטיפול רפואי אסתטי במסגרת הרפואה הפרטית, אשר כל כולו נובע מרצונו של המטופל לבצעו ואין לו כל צורך אובייקטיבי רפואי אחר, אזי הטיפול שניתן צריך להיות הטוב ביותר ולא רק הסביר ביותר”.
“בניתוח מסוג זה אין בהילות כלשהי, וזמנו של המנתח בידו. מדובר ברופא ומטופל אחד על אחד.
“בנסיבות של ניתוח כזה, במיוחד כאשר עוסקים ברפואה פרטית, רף הגילוי ומסירת המידע שהיה מוטל על הנתבע הוא הגבוה והמחמיר ביותר שניתן להטיל על רופא”.. – זוהי עמדתו של בית המשפט ממעוף הציפור.

אחריות הרופא
יש להבחין בין הליך רפואי או הליך חירום, כוויות למשל, לבין פרוצדורה אסתטית.
כשמדובר בניתוחים אלקטיביים נדרשת חובת גילוי מוגברת, כפי שקבע בית המשפט: “ככל שהטיפול אינו חיוני, כך כוללת חובת הגילוי מתן מידע מפורט יותר”.
בתחום הכירורגיה הפלסטית אסתטית הרף הנדרש מהרופאים הינו הגבוה ביותר באותם המקרים שאינם מהווים צורך רפואי אלא מטרה אסתטית בלבד.
נושא ההסכמה מדעת הינו בעל חשיבות יתרה ומודגשת. כדי שהמטופלת תיתן את הסכמתה המודעת להליך אשר מצריך ממנה להיפרד מכמה אלפי/עשרות אלפי ₪ ואשר טומן בחובו סיכונים לא מבוטלים, על הרופא מוטלת החובה המוגברת להסביר את כל הדרוש הסבר, להשיב לשאלות המטופלת ולוודא כי היא הבינה את ההסבר שניתן לה.

ביטוח אחריות מקצועית רפואית
בתחום הניתוחים הפלסטיים אנו מוצאים רופאים הפועלים במסגרת בית החולים/קופת החולים, במסגרת הפרקטיקה הפרטית שלהם או במסגרת מרפאה כירורגית/רשת מרפאות/מרכז רפואי פרטי אשר עימו מתקשרת המטופלת.
בכל אחד מהמקרים חובה לוודא כי הרופא, הצוות הרפואי והמרפאה, ככל שקיימת – כולם מבוטחים בביטוח אחריות מקצועית רפואית המכסה את חבותם בגבול אחריות התואם את אופי והיקף פעילותם, ושהם יחזיקו ביטוח זה בתוקף בכל תקופת החבות שבדין.
ישנם לא מעט מקרים בהם רופאים “בטוחים” כי הביטוח הקולקטיבי של בית החולים מכסה אותם אך הפועל – אין להם כיסוי ביטוחי.
מדובר בתחום עתיר תביעות וגם אם יש ביטוח – לא בטוח שהוא מותאם לפעילות ולצרכים של המטפלים באופן שהחשיבות לבחון בעין מקצועית ביטוח זה מובנת וברורה.

דגשים לרופא בקשר עם המטופלת
1. להקדיש זמן ומחשבה להליך הטרום הניתוחי. כך למשל, ביצוע תשאול רפואי (אנמנזה) מקיף ומדויק הכולל גם שאלות בדבר בעיות נפשיות של המטופלת;
2. להסביר בפירוט הדרוש את תופעות הלוואי, הסיבוכים והסיכונים בביצוע ניתוח פלסטי ולוודא כי גם מרדים מבצע הליך דומה;
3. לתת למטופלת דפי הסבר וטופס הסכמה מדעת לעיונה, זמן מספיק בטרם מועד הניתוח;
4. לבצע תיאום ציפיות ביחס לתוצאות הצפויות של הניתוח.
5. להתרשם כי המטופלת הבינה את ההליך, תוצאות צפויות וסיכונים, להחתים את אותה על טופס הסכמה מדעת מקיף וייעודי ולמסור לה העתק ממנו;
6. להסביר למטופלת כי שיתוף הפעולה המלא שלה מתחייב, לרבות דיווח על כל בעיה ו/או תופעת לוואי;
7. ליתן הנחיות לאחר הניתוח ולהזמין את המטופלת לפגישות מעקב;
8. לתת יחס במידה מוגברת כי מדובר בהליך פרטי ובמטופלת שבאה לרופא על מנת להגשים חלום…

ומהי האחריות של המטופלת ?
המטופלת הינה שותפה לטיפול הרפואי וההסברים והמידע הרפואי שניתנים לה על ידי הרופא מטרתם, בין היתר, לצמצם את פערי הידע בינהם כדי שהמטופלת תוכל לנהל את הסיכונים של עצמה ולתת את הסכמתה המודעת. בנוסף:
– למלא את השאלון הרפואי בקפידה ובגילוי מלא ונאות ובוודאי שלא להסתיר מידע;
– לדווח לרופא על בעיות רפואיות חדשות ו/או תופעת לוואי לאחר הניתוח (חום מתמשך, דימום, פתיחת תפרים וכיו”ב)
– לפעול על פי הנחיות הרופא ולהגיע לפגישות הביקורת;

ל ס י כ ו ם

תחום הכירורגיה הפלסטית נמצא בהאצה בשנים האחרונות והוא לא רק נחלתם של הכירורגים הפלסטיים אלא מושך אליו רופאים אשר לא תמיד בקיאים ו/או מוסמכים בתחום זה, עובדה אשר גוררת תוצאות שאינן משביעות רצון במקרה הטוב, או אפילו נזקים פיזיים משמעותיים.
בתחום זה, תיאום הציפיות הוא שם המשחק והאחריות על כך מוטלת בראש ובראשונה על הרופא אך גם על המטופלת.
יש לזכור כי מדובר בפרוצדורה אלקטיבית ובטיפול פרטי שניתן להמשיך בשגרת החיים גם בלעדיו, אזי רף האחריות והזהירות של הרופא המטפל הינו הגבוה ביותר שניתן לצפות.
גם בית המשפט מתייחס לא אחת לנושא הדימוי העצמי של המטופלת שנפגע עקב הרשלנות והדבר בא לידי ביטוי בסכום הפיצוי שהוא פוסק.
ויפים דבריה של כבוד השופטת ארנה לוי באחד מפסקי הדין העוסקים ברשלנות רפואית בניתוח פלסטי:
“יש לזכור כי אנו עוסקים בניתוח שכל כולו שיפור המראה האסתטי ומקורו רצון סובייקטיבי של המטופל להרגיש טוב יותר עם מראה גופו. אין בניתוח כל צורך רפואי או אחר, אין בו דחיפות, אין הכרח לעבור אותו. להפך. ברירת המחדל, היא לא לעבור את הניתוח. אדם סביר יעבור ניתוח כזה, ניתוח לכל דבר ועניין הכרוך בחיתוך הגוף, פגיעה בשלמות הגוף לצמיתות, סבל וכאב, ניתוח בו טמונים סיכונים לא פשוטים, עליו הוא משלם במיטב כספו – רק אם הוא כל כולו משוכנע וחדור אמונה ובטחון כי אכן ישיג את התוצאה האסתטית הרצויה לו. אם לא כן – מדוע לאדם סביר להסתכן בניתוח מיותר ? “
הרפואה המתקדמת מאפשרת לנו המטופלים לבחור בין מגוון רחב של טיפולים לשיפור המראה. חלקם כירורגיים, חלקם מכשירניים וחלקם בתחום הרפואה האסתטית הלא כירורגית. לכל אחת מהפרוצדורות ישנן תוצאות צפויות, סיבוכים וסיכונים. כפי שהמטופלת מצפה כי הרופא ימסור לה את כל המידע המפורט, כך מומלץ שגם היא תבצע “סקר שוק” ותדע לשאול את הרופא שאלות חשובות המסייעות לה בבחירת הטיפול המתאים לה והשומרות על האוטונומיה שלה על גופה.
בנושא אחד אין מחלוקת: כולנו רוצים להראות יפים יותר.
• המאמר לעיל כתוב בלשון נקבה אך מתייחס לשני המינים.

———————————– 

עורכת-דין שירלי גינזבורג (LL.M)

 

       עורכת דין,  בוגרת תואר ראשון ותואר שני (מוסמך LL.M ) במשפטים ובוגרת מסלול ניהול סיכונים ברפואה מטעם אוניברסיטת תל-אביב.

    יועצת משפטית למוסדות רפואיים, בתי חולים, מעבדות, חברות ציוד רפואי, מרפאות ולרופאים פרטיים בתחומי הרשלנות הרפואית, ניהול סיכונים וייעוץ משפטי בביטוח אחריות מקצועית רפואית.

    מנחה סדנאות משפטיות לרופאים העוסקים בתחום האסתטיקה.

    מרצה בפורומים מקצועיים וביטוחיים- מוסדות רפואיים, בתי ספר לאסתטיקה רפואית בתחומי הרשלנות הרפואית, ניהול סיכונים וביטוח אחריות מקצועית רפואית.

 0544-552213, 03-5714001
Medisafe@zahav.net.il
 www.ShirLaw.co.il
https://www.lawreviews.co.il/provider/ginzburg-shirly
פייסבוק: עורכת-דין שירלי גינזבורג

** המידע המשפטי המוגש לעיל נכתב ונערך ע”י עו”ד שירלי גינזבורג במסגרת הרצאה משפטית לרופאים והוא מהווה מידע כללי וחלקי בלבד. השימוש במידע אינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי פרטני והמסתמך על מאמר זה בלבד ללא ייעוץ אישי עושה זאת על אחריותו הבלעדית.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print