חומצה היאלורונית: יתרונות, חסרונות, תופעות לוואי ומידע חשוב נוסף

טיפולי הזרקת חומצה היאלורונית לפנים הופכים פופולריים יותר ויותר להאטת השפעת הזמן על העור, או לפחות כדי לגרום לו להיראות צעיר יותר. אם בעבר נהוג היה להשתמש לשם כך בסכין מנתחים ולבצע מתיחת פנים – הרי שכיום חומצה היאלורונית היא הדרך המועדפת הן על ידי רופאים והן על ידי מטופלים ומטופלות, ויש לכך מספר סיבות טובות.

חומצה היאלורונית: יתרונות

היתרון הגדול ביותר של חומצה היאלורונית הוא העובדה שמדובר בחומר דומה מאוד לזה שמיוצר באופן טבעי בגוף שלנו. החומר עצמו אמנם מיוצר באופן מלאכותי במעבדות, אבל ההרכב שלו אינו זר לגוף כמו חומרי הזרקה אחרים. למעשה, הייצור במעבדה מאפשר לוודא שהחומצה ההיאלורונית לא תתפרק מהר מדי לאחר שתוחדר לגוף, כך שהשפעת ההזרקה ארוכה במידה ניכרת.

השימוש בחומצה ההיאלורונית כפול: ראשית היא מהווה חומר מילוי שמסייע להחליק קמטים וקמטוטים בעור ולפסל את מראה הפנים. שנית, היא משפרת את האיכות של העור, מייעלת את ספיחת הנוזלים, משפרת את התחדשות התאים ומעשירה את העור בלחות טבעית.

יתרון נוסף של העובדה שמדובר בחומר דומה מאוד לזה שמיוצר בגוף באופן טבעי, הוא שניתן להשתמש בחומצה היאלורונית כדי לטפל לא רק בקמטים וקמטוטים, אלא גם לצורך עיבוי שפתיים, טיפול בצלקות שקועות, מילוי לחיים, תיקוני אסימטריה בפנים ועוד. יש גם אפשרות להשתמש בחומצה היאלורונית לאיזורים אחרים בגוף, כגון בצוואר או בזרועות.

כמו כן, העובדה שחומצה היאלורונית היא חומר מוכר וידידותי לגוף פירושה שתופעות הלוואי, שקיימות בכל טיפול קוסמטי, הן נדירות ביותר; ואם בכל זאת אירע סיבוך כגון זיהום או פגיעה אחרת בעור, אז הוא בדרך כלל זמני וניתן לטיפול – בפרט כאשר הטיפול מבוצע אצל רופא עור ואסתטיקה מיומן, דבר שהוא חלק מהכשרתו של הרופא המומחה בתחום זה.

חומצה היאלורונית: חסרונות

יש הרואים ביתרון המשמעותי ביותר של חומצה היאלורונית, כלומר העובדה שזהו חומר שמוכר לגוף, גם חיסרון: היא אמנם מיוצרת במעבדה כדי להאריך את משך השפעתה, אבל חומצה היאלורונית היא עדיין חומר שמוכר לגוף ובסופו של דבר ייספג בו. ואכן, הזרקת חומצה היאלורונית אמנם תשפר את מראה העור ותעניק לו רעננות וגמישות, אבל ההשפעה תתפוגג באיטיות עם הזמן – ובמקרה כזה יהיה צורך לחזור שוב על הטיפול.

חיסרון נוסף טמון דווקא במי שנמצא מן הצד השני של המזרק: בשנים האחרונות חומצה היאלורונית הפכה פופולרית כל כך, עד שיש הרבה יותר מדי גורמים לא מורשים, לא מקצועיים ולא מנוסים שמבצעים הזרקות ללא ידע וניסיון. אמנם ההשפעה זמנית והפיכה, אבל בחירה בגורם לא מקצועי שכזה לשם ביצוע טיפול קוסמטי של הזרקה – אינה מומלצת. חשוב לוודא שהאדם שמטפל בך הוא רופא מומחה לרפואת עור או פלסטיקה, בעל ידע בסוגים השונים של חומצות היאלורוניות (שהרי יש מספר מוצרים שונים בשוק) ויכולת לדעת מה לעשות אם חלילה יקרה סיבוך כלשהו.

אגב, חומצה היאלורונית היא אמנם הלהיט התורן של הטיפולים הקוסמטיים, אבל אין זה אומר שהיא התשובה האולטימטיבית לכל בעיית עור. יש לה יתרונות וחסרונות, אבל כך גם לאפשרויות טיפול אחרות. במקרים מסוימים יתכן שעדיף לבחור בטיפול שונה ולאו דווקא בחומצה היאלורונית – וזו עוד סיבה לבחור רופא מקצועי ומנוסה שיידע גם להמליץ על טיפולים אחרים ולבצע אותם. הרופא יידע להתאים למטופל/ת את הטיפול המתאים ביותר מתוך כל סל הכלים האפשרי שכולל גם טכנולוגיות מתקדמות אחרות.

חומצה היאלורונית: תופעות לוואי אפשריות שחשוב להכיר מראש

כמו בכל הליך רפואי או קוסמטי, גם להליך של הזרקת חומצה היאלורונית ייתכנו תופעות לוואי מסוימות. התופעות הנפוצות ביותר הן אי נוחות, אדמומיות ונפיחות קלה באיזור ההזרקה, ויתכן גם כאב קל, אולם תופעות אלה אינן מסוכנות ונוטות לחלוף במהירות.

תופעות לוואי נדירות יותר עשויות להיות תגובה דלקתית להזרקת החומצה ההיאלורונית, שעשויה להתבטא בהיווצרות גושים, זיהום כתוצאה מפציעה בגלל ההזרקה עצמה או התפרצות של הרפס כשמדובר בעיבוי שפתיים עם חומצה היאלורונית. בעבר תועדו גם מקרים של תגובות אלרגיות לחומצה ההיאלורונית עצמה (בעיקר בשל העובדה שמקורות הייצור שלה היו שונים), אבל כיום החומר מיוצר כאמור במעבדות ולא מכיל אלרגנים, כך שהסיכוי לתופעות אלרגיות שואף לאפס.

תופעות הלוואי עשויות להיות שונות ממטופל/ת למטופל/ת, ובכל זאת חשוב להדגיש: טיפולים קוסמטיים של הזרקות חומצה היאלורונית נחשבים לבטוחים ומאושרים, לפחות כל עוד האדם שמבצע את ההזרקה הוא רופא עור או פלסטיקאי מומחה ומיומן.

איך מתבצע בפועל טיפול הזרקת חומצה היאלורונית?

ההזרקה עשויה להתבצע באחת משתי דרכים אפשריות: האחת היא באמצעות מחט קצרה ומדויקת שמכילה חומר אלחוש; ודרך שניה היא באמצעות צינורית המכונה “קנולה”, שמאפשרת לחסוך במספר הדקירות עם סיכוי נמוך יותר לפגיעה מקרית בכלי דם. הבחירה בשיטת ההזרקה תלויה בשיקול דעת הרופא ובמיקום בגוף אליו מוזרקת החומצה ההיאלורונית.

טיפול ההזרקה עצמו נערך במרפאה, ואורכו תלוי באזורים המטופלים ובכמות ההזרקות הנדרשות. התוצאות ניכרות באופן מיידי, כך שניתן לבחון את השפעת החומצה ההיאלורונית ולהחליט האם יש צורך בהזרקות נוספות או לא. ברוב המקרים הטיפול מסתיים בתוך פחות משעה, ללא צורך באשפוז או בהתאוששות, ואפשר לחזור מיד לשגרה.

לכמה זמן יעיל טיפול בחומצה היאלורונית?

כאמור, תוצאות הטיפול בהזרקת חומצה היאלורונית ניכרות באופן מיידי, ובסופו של דבר החומר נספג בגוף ויש צורך לחזור על הטיפול. משך ההשפעה משתנה בין מטופל/ת למטופל/ת, אולם באופן כללי ניתן לומר שהטיפול נחשב יעיל למספר חודשים עד שנה. יחד עם זאת ראוי לציין שוב שהחומצה ההיאלורונית היא הרבה יותר מחומר מילוי: היא גם מוסיפה לעור גמישות ורעננות, כך שגם אם הקמטים יחזרו בעתיד – העור עדיין ייראה הרבה יותר טוב מאשר ללא טיפול ההזרקה. 

===

ד”ר מתי רוזנבלט הינו מומחה לרפואת עור, לייזרים ולטיפולי אסתטיקה רפואית.

חומצה היאלורונית: יתרונות, חסרונות, תופעות לוואי ומידע חשוב נוסף
חומצה היאלורונית: יתרונות, חסרונות, תופעות לוואי ומידע חשוב נוסף
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print