וגיניזמוס: מאפיינים, גורמים, דרכי טיפול – והקשר לאסתטיקה וגינאלית

וגיניזמוס (המכונה גם וגיניסמוס או וגיניזם) הוא מצב בו ישנם כאבים בנרתיק.

אחת האפשרויות באבחנה המבדלת היא שהשרירים שמקיפים את הנרתיק מתכווצים במהלך ניסיון חדירה. ההתכווצות חלה באופן לא רצוני בעת נגיעה באזור הפות או כתהליך מחשבתי בתת מודע ופוגעת קשות באיכות חייה של האישה: הקושי בהחדרת טמפון מפריע לשגרת החיים ומאלץ בחירה באפשרויות פחות נוחות לה; הקושי בהחדרת מכשירים רפואיים לצורך בדיקות גניקולוגיות בנרתיק מצריך שימוש באמצעי טשטוש, היפנוזה או הרדמה במקרי קיצון לשם ביצוע בדיקות חשובות כגון פאפ; הקושי בקיום יחסי מין עלול ליצור מתח נפשי, לגרום לבעיות בזוגיות ולפגוע באפשרות להיכנס להריון.

מדובר במצב מאוד לא נעים, בלשון המעטה, אולם החדשות הטובות הן שברוב המקרים יש מה לעשות. הבנת הגורמים להיווצרות הווגיניזמוס מאפשרת לטפל בהם, לנטרל אותם או להשיב את המצב לקדמותו – ובכך לפתור את הבעיה או לפחות לצמצם אותה באופן משמעותי.

סוגי וגיניזמוס

תסמיני וגיניזמוס שונים מאישה לאישה. יש נשים שסובלות מן התופעה מאז שהן זוכרות את עצמן, ולעומתן נשים שמתחילות לסבול מן התופעה בשנות ה-20 או ה-30 שלהן, ואפילו מאוחר יותר (למשל לאחר חוויה קשה הקשורה ליחסי מין).

הבדל אחר יכול להיות בנסיבות בהן מתכווצים שרירי הנרתיק: כן במהלך קיום יחסי מין, לדוגמה, אבל לא במהלך בדיקה גניקולוגית.

לפיכך מקובל להבחין בין סוגים שונים של וגיניזמוס:

  • וגיניזמוס ראשוני (כאשר התופעה הייתה קיימת מאז ומעולם) לעומת וגיניזמוס שניוני (כאשר התופעה התפתחה בשלב מאוחר יותר בחייה של האישה: לאחר טראומה, לידה וכו’)
  • וגיניזמוס גלובלי (כאשר התופעה מתקיימת בכל סיטואציה שהיא) לעומת וגיניזמוס תלוי סיטואציה.

וגיניזמוס: גורמים אפשריים

וגיניזמוס יכול לנבוע ממספר גורמים שונים, חלקם נפשיים וחלקם רפואיים, וכדאי להכיר אותם:

גורמים נפשיים

למרות שאנו חיים בעידן של פתיחות מינית יחסית וכיום נהוג הרבה יותר מבעבר לדבר על הנושא, עדיין נשים רבות גדלות ומתבגרות מבלי להסתכל או לגעת באיבר המין שלהן, וכתוצאה מכך מפתחות רתיעה, סלידה ואפילו פחד מן האזור “ההוא” בגופן. לכן בורות מינית נחשבת לאחד הגורמים לווגיניזמוס. לצידה ניתן למנות גם פחדים מהיבטים שונים של קיום יחסי מין, לעיתים כאלה שנובעים מחינוך שמרני או דתי: פחד מקריעת קרום הבתולין, פחד מקיום יחסים לפני החתונה, פחד מכניסה להריון ועוד. 

גורם נפשי אחר שעשוי לגרום לווגיניזמוס הוא טראומה שחוותה האישה בעברה ואשר קשורה לאיבר המין שלה, מלידה קשה ועד לפגיעה מינית. יש גם נשים שמפתחות וגיניזמוס עקב טראומה שאירעה לא להן באופן אישי אלא לחברה קרובה או בת משפחה.

דוגמאות נוספות לגורמים נפשיים שעלולים לגרום לווגיניזמוס עשויות להיות בעיות אמון וביטחון או כעסים ומתחים בזוגיות (שלאו דווקא קשורים לקיום יחסי המין אך משפיעים עליהם). גם נשים שסובלות מחרדות בהיבטים אחרים של חייהן או נשים עם סף כאב נמוך עשויות לפתח פחד מחדירה, וכך גם נשים שסובלות מחוסר חשק מיני או מדימוי עצמי נמוך ובושה.

גורמים רפואיים

אחד הגורמים האפשריים להיווצרות כאבים במהלך ניסיונות החדירה הוא בעיה במבנה האנטומי של איבר המין: לעיתים קרום הבתולין עבה מדי, צר מדי או לא נפתח במלואו בשל מבנה אנטומי; לעיתים קיימת מחיצה בפתח הנרתיק או שהפתח נמצא במיקום לא תקין. כל אלה תופעות מולדות שעשויות לגרום לווגיניזמוס ראשוני.

גורם אחר, שעשוי ליצור וגיניזמוס שניוני, הוא כאב שמתעורר בגלל רגישות מקומית בעצבים שמסביב לפתח הנרתיק (תופעה המכונה “וסטיבוליטיס”). הכאב עצמו, וגם החשש מפניו, יכול להוביל את האישה לכווץ את השרירים באזור איבר המין באופן לא רצוני וכך לגרום לניסיונות החדירה לכאוב עוד יותר. ולבסוף, וגיניזמוס יכול להיגרם גם כתוצאה מדלקות בנרתיק או בבלוטות הסיכה שבפתח הנרתיק (ברטולין).

טיפול בוגיניזמוס

על מנת לטפל בווגיניזמוס יש להבין תחילה האם הגורם נפשי או פיזי, ולפיו להתאים את הטיפול.

לדוגמה, אישה שסובלת מווגיניזמוס עקב בורות מינית יכולה לקבל הדרכה מינית, ללמוד להכיר את איבר מינה, לתרגל וללמוד להתנתק מן התחושות השליליות. עבור אישה שסובלת מווגיניזמוס עקב טראומה שקשורה לאיבר המין, יתכן שטיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי יהווה דרך יעילה לשיפור המצב.

דרך נוספת לטפל בווגיניזמוס היא לבצע תרגילים פיזיים כדי ללמוד להרגיע את הגוף ולהפחית חרדה, וכן כיצד לשלוט בשרירים שנמצאים סביב הנרתיק וברצפת האגן. אלה תרגילים שאפשר לבצע באופן עצמאי בבית, בפרטיות, ולאחר זמן מה הגוף לומד להרפות ולהישאר נינוח ורגוע בעת חדירה.

במקרים מסוימים ניתן לבחון גם אפשרות טיפול בווגיניזמוס באמצעות שיטות רפואה סינית, כמו דיקור סיני, טווינא, רפלקסולוגיה או ייעוץ תזונתי.

כאשר נמצא כי הגורם למצב הוא רפואי, כלומר הווגיניזמוס נובע מבעיה פיזית באיבר המין, אזי הטיפול יכול להיות תרופתי או ניתוחי: ניתן לבצע ניתוח בהרדמה מלאה כדי לתקן את המצב, שלאחריו נדרשת החלמה ארוכה.

יש אפשרות נוספת: וגיניזמוס ואסתטיקה וגינאלית

אחד הפתרונות המעניינים שהתפתח בשנים האחרונות הודות לפיתוחים חדשים בעולם האסתטיקה הווגינאלית הוא שימוש בהזרקות בוטוקס: ד”ר לויטס איתן שכלל שיטה זו בכדי לפתור את בעיית הווגיניזמוס על ידי שילוב עולם האסתטיקה עם עולם רפואת הנשים.

ראשית יש לפנות אל רופא שמתמחה הן בתחום הגניקולוגיה והן באסתטיקה וגינאלית ולהתייעץ איתו. אם הרופא ישלול סיבות רפואיות אחרות ויקבע שהטיפול אפשרי, ניתן לבצע את ההזרקות האמורות.

איך זה עובד? פשוט מאוד: בוטוליניום מוזרק בעדינות אל נקודות אסטרטגיות באזור הנרתיק, כך שהוא מונע מן השרירים להתכווץ במהלך ניסיון חדירה. אמנם כמו בטיפולי אסתטיקה אחרים, גם השפעת הבוטוקס היא זמנית וחולפת לאחר מספר חודשים, אולם בדרך כלל עד אז האישה מתרגלת לכך ששרירי הנרתיק כבר לא מתכווצים במהלך קיום יחסי מין, החדרת טמפון או בדיקה גניקולוגית – וההשפעה הופכת להיות נפשית כך שנשבר גלגל הכאבים-התכווצות, ולרוב אפילו אין צורך בטיפולי הזרקה נוספים.

===

ד”ר איתן לויטס הינו רפואת נשים ורפואה אסתטית בעומר, נתיבות, קרית גת, ערד וירוחם.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print