החייאה בסיסית מצילה חיים – Cardiopulmonary resuscitation (CPR)

לעיתים המציאות השגרתית מזמנת סיטואציות יוצאות דופן, בהן האדם הפשוט יכול להפוך לגיבור מציל חיים. החייאה הנעשית על ידי עובר אורח שאינו בהכרח איש רפואה מוסמך, היא לרוב נקודת מפנה קריטית בסיטואציות של חיים ומוות. כל אחד מאיתנו עלול להיכלא לסיטואציה מסוג זה, על כן המידע המפורט מטה הינו בעל חשיבות מרבית וכל אחד ואחת יכולים להציל חיים.

 הידעת? זמן ההגעה הממוצע של אמבולנס לזירת האירוע עולה על 8 דקות. לעומת זאת, נזק בלתי הפיך לרקמת המוח בעקבות אירוע דום לב הוא כ-5 דקות בלבד. לכן, זיהוי מהיר, הזעקת עזרה מקצועית וביצוע פעולות פשוטות, מעניקות למטופל הזדמנות להישרדות, לקבלת טיפול נכון בבית חולים, לשיקום ולהארכת חייו.

כיצד נזהה אדם במצוקה? שני הסימנים המרכזיים הם הפרעת נשימה (נשימה “מחרחרת” ולא סדירה) ואובדן הכרה. לרוב הם מסמנים הפרעות בקצב הלב (לדוגמה, “פרפור חדרים”) או דום לב. בעיות מסוג זה מובילות למוות קליני (הפסקת פעילות הלב) שעלול להוביל למוות מוחי (מות רקמת המוח – נזק בלתי הפיך). על המחייה, להשהות ככל הניתן את היגרמות הנזק המוחי על ידי ביצוע פעולות מהירות ופשוטות,  עד הגעת הצוות הרפואי.

כיצד נבצע החייאה? החייאה ראשונית כוללת לחיצות על בית חזהו של המטופל ולעיתים שימוש במכשיר דיפיברילטור חיצוני אוטומטי.  לאחר זיהוי אדם במצוקה, סדר הפעולות הבסיסי כולל חמישה שלבים:

(1) בטיחות. הרחקת הנפגע מסביבה מסוכנת למקום בו ניתן להעניק לו סיוע אפקטיבי.

(2) בדיקת תגובה. על ידי ניעור עדין וקריאה בשם, תבדקו אם המטופל מגיב לסביבתו.

(3) הזעקת עזרה. יצירת קשר עם גורם מקצועי (למשל מד”א) והשארות על הקו עם המוקדן לשם דיווח בזמן אמת וקבלת הוראות. כמו כן, קראו לעובר אורח נוסף לעזרה בעיסויים, בהבאת מכשיר דיפיסרילטור זמין, בהכוונת צוות הרפואה וכו’.

(4) נשימה. הבדיקה נעשית על ידי הסתכלות על תנועת בית החזה של המטופל ורכינה מעל פיו – האם יש תנועת אוויר?

(5) עיסויי לב.  במידה והמטופל אינו מגיב ואינו נושם, השכיבוהו פרקדן והפשיטו את פלג גופו העליון. על המחייה לרכון על הברכיים בצמוד למטופל, לנעול את המרפקים ולמקם את כפות הידיים (אחת על גבי השנייה) על העצם במרכז חזהו. יש לבצע לחיצות חזקות ומהירות, 100-120 לחיצות בדקה, עומק הלחיצה חייב להיות כ 5 ס”מ לפחות. שימו לב, פעולת העיסוי היא פונקציה של משקל גוף ולא של פעילות השרירים. כמו כן, כל שתי דקות יש לבצע החלפות עם מחייה נוסף בכדי למנוע התעייפות.

דפיברילטור חיצוני אוטומטי.
אחד היתרונות של צוות הרפואה המגיב לקריאה, הוא מכשיר הדיפיברילטור שנמצא בכל צוות חירום רפואי. המכשיר נותן מכת חשמל ובכך מאפס ומאתחל את פעולת הלב (במקרה של פרפור חדרים, דום לב). במקומות ציבוריים רבים (קניונים, בנייני משרדים, תחנות תחבורה, אתרי בילוי שונים, מסעדות למשל), ניתן למצוא מכשיר דיפיברילטור חיצוני המתאים להפעלת כל אדם. המכשיר הינו אוטומטי. כלומר, הוא מאבחן באופן עצמאי את מצבו של המטופל. על גבי הדיפיברילטור נמצאות ההוראות להפעלתו. כמו כן, לאחר ההדלקה, המכשיר יתן הוראות קוליות למתפעל. על מנת לבצע החייאה עם דיפיברילטור חיצוני יש:

(1) לקרוא הוראות בסיסיות על גב המכשיר ולהדליקו.

(2) למקם את שתי המדבקות (האלקטרודות) כך שאחת תהיה על אזור הלב בהתאם לאיור על גבי המדבקות.

(3) לעקוב אחרי ההוראות הקוליות של המכשיר.

שימו לב, מתן עזרה ראשונה והחייאה בסיסית אינן מבטלות את הצורך במתן עזרה מקצועי. על כן, גם במקרה של המצאות מכשיר דיפיברילטור חיצוני, יש להזעיק צוות רפואה ולהיות בקשר מתמיד עם המוקדן המוסמך.

מידע מפורט על החייאה, ביצוע עיסויי לב ושימוש בדפיברילטור ניתן למצוא באתרים של משרד הבריאות ומד”א.

===

ד”ר איליה ליטובצ’יק הינו קרדיולוג בכיר ומומחה לצנתור לב

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print