מבחן מאמץ מקסימלי

הפוסטים האחרונים הוקדשו להסבר על מבחן מאמץ שנועד לנבדקים עם חשד למחלת הלב. נשאלה שאלה לגבי מבחני המאמץ לקביעת כושר האירובי בקרב ספורטאים בריאים. כאן חשוב להדגיש כי מדובר באוכלוסיית הנבדקים שונה לחלוטין מחולי הלב. כדי לענות לשאלה של רמה כושר גופני  נדרשים מבחני המאמץ  מיוחדים שמבוצעים לפי פורטוקולים ייעודים. אלו לא מבחני מאמץ רגילים “של קופת החולים” כלשון הנבדקים שמופנים אליי ממרפאות ספורט שונות. 

קודם כל, אסביר כמה מונחים בסיסיים. 

  1. סיבולת קרדיווסקולרית, או כושר אירובי, היא היכולת להתאמן ברציפות במשך זמן ממושך מבלי להתעייף. סיבולת הלב מהווה מרכיב חשוב בפעילויות ספורטיביות רבות. היכולת האירובית היא היכולת של הלב והריאות לספק לשרירי הגוף רמות נאותות של חמצן לצורך פעילות גופנית מואמצת. 
  2. המבחנים האירוביים המקסימליים, בהם נדרשים המשתתפים לדחוף את גופם לקצה גבול היכולת, מספקים מדדים מדויקים יותר ליכולת האירובית, להבדיל מבדיקות התת-מקסימליות שמבוצעות בדרך כלל במרבית המכוני איבחון קרדיאליים. במבחן האירובי המקסימלי, קצב הלב של הנבדק יעלה בהדרגה ככל שעומס העבודה עולה, עד למקסימום האפשרי. 
  3. חישוב קצב לב מרבי. הדרך המדויקת ביותר לקבוע את הדופק המרבי של הנבדק היא למדוד אותו ישירות במהלך המבחן המאמץ. ניתן לחשב ערך משוער  באמצעות מספר נוסחאות פשוטות. הנוסחה הנפוצה ביותר היא להחסיר את הגיל של הנבדק (בשנים) מ-220; אך למבוגרים בריאים הומלצה נוסחה מדויקת יותר של 208 פחות 0.7 x גיל.
  4. מדד הכושר האירובי הוא מבחן ניצולת החמצן המקסימלית (VO2max). מבחן VO2max הינו מדד לכוח אירובי של הספורטאים. באופן כללי, VO2max לגבר צעיר ממוצע שלא מאומן יהיה כ-3.5 ליטר/דקה או 45 מ”ל/דקה/ק”ג, כאשר התוצאות בקרב ספורטאים אטלתיים יכולות להיות גבוהות בהרבה, ואפשר למצוא דוגמאות ברשימה של VO2max World Bests באינטרנט. נורמות VO2max בהקשר לכושר אירובי ניתן למצוא בטבלאות אשר מחלקות את רמותי ה-VO2max עבור גברים ונשים לפי גילאים ולפי דרגות הכושר. לדוגמא, בקבוצת גילאים 46-55 ייחשב VO2max גבוה מ45 לגבר, ולאישה גבוה מ40  לכושר אירובי מציון, בעוד שכושר אירובי בינוני ייקבע לרמות VO2max  נמוכותה מ32 לגבר ומ28 לאישה באותו הגיל. 
  5. הדרך המדויקת ביותר לקביעת VO2 היא על ידי מערכת חילופי גזים אשר מנטרת רמות  חמצן ופחמן דו חמצני באוויר הנשום ע”י הספורטאי. זהו למעשה תקן הזהב של הערכת כושר אירובי. המגבלה העיקרית בשיטה זו שהיא יקרה וגוזלת זמן רב ואינה זמינה לכל הספורטאים. שיטה חלופית מאפשרת אומדן VO2max במבחן מאמץ מקסימלי, תוך שימוש בנוסחאות החישוב.

בקליניקה שלי אני מבצע מבחני מאמץ על הליכון, זה נחשב מדויק יותר בהערכת הדופק המרבי והמאמץ המקסימלי בהשוואה למבחן האופניים.

  1. מבחנים מבוססי הליכון, כמו Åstrand, Balke, Naughton, Bruce וכו’ מבוססים על הליכה או ריצה במהירות ושיפוע המסילה משתנים ועולים מעת לעת. הזמן הכולל של המאמץ לפי הפרוטוקולים אלו  משמש לחישוב VO2max. לדוגמה, במהלך מבחן Astrand הנבדק רץ במהירות קבועה של כ-8 קמ”ש בשיפוע המסילה שעולה כל 2 דקות ב2.5% ובתנאי בדיקה אלה, ה-VO2max יחושב לפי הנוסחה  [(זמן המאמץ כפול 1.444) + 14.99]. 
  2. מבחן מאמץ במהירות מרבית (Vmax) זו שיטה נוספת לבחון כושר אירובי אצל הספורטאי. בדיקה זו דומה לבדיקת VO2max, ללא צורך בחישוב מדדים מטבוליים. זהו מבחן מאמץ מבוסס הליכון. המאמץ מתחיל משלב החימום שהוא הליכה וריצה קלה על המסילה אופקית, ללא שיפוע או שיפוע נמוך וקובע, בהגעה לעומס בינוני של כ 8 קמ”ש, מתחילים להעלות מהירות ב1 קמ”ש כל 1-4 דקות עד להשגת המהירות המקסימלית בה הנבדק מגיע לטשישות. Vmax נלקח כמהירות הסופית שהספורטאי יכול לשמור במשך דקה אחת לפחות.

לסיכום, אם אתם, אנשים בריאים וספורטיביים, בלי מחלת לב, מעוניים להתחיל באימונים אינטנסיביים, בפעילות ספורטיבית רצינית או בודקים יכולת לחזור לפעילות כזו לאחר הפסקה מסיבה כלשהי, המלצתי  לבצע בדיקת כושר לפי אחד הפרוטוקולים המיועדים לכך ולההתיעץ עם קרדיולוג ספורט. 

רוצים לדעת עוד? יש לכם שאלה? זקוקים ליעוץ? היכנסו לאתר של ד”ר איליה ליטובצ’יק בכתובת – https://cardioisrael.co.il/he/  או השאירו פרטים לקביעת פגישת ייעוץ.

===

ד”ר איליה ליטובצ’יק הינו קרדיולוג בכיר ומומחה לצנתור לב.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print