סגירה של חלון סגלגל פתוח למניעת שבץ מוחי – PFO

חלון סגלגל פתוח הוא מצב מולד, בו נותר פתח במחיצה המפרידה בין שני פרוזדורי הלב – העליות.

בזמן גדילת העובר ברחם אימו, קיומו של החלון הסגלגל הפתוח הינו הכרחי לשם התפתחות תקינה.

במהלך ההריון, העובר מקבל אספקה של דם עשיר בחמצן לא מריאותיו, אלא מן השלייה, באמצעות חבל הטבור, דרך דמה של האם. החלון הסגלגל הפתוח מאפשר מעבר של הדם עשיר בחמצן למחזור הדם של העובר.

לאחר לידתו, עם תחילת נשימה עצמאית ספונטנית ולאחר קשירת חבל הטבור, מסלול זרימת הדם בגופו של התינוק ובלבו משתנה, והופך דומה למסלול זרימת הדם המוכר לנו במבוגרים. מרגע זה, החלון הסגלגל הפתוח מאבד למעשה את חשיבותו ונסגר לגמרי. שוליי החלון נצמדים זה לזה ונדבקים, כל זאת תחת השפעת שינויי לחץ בעלייה השמאלית. וכך, מחיצת הלב הופכת שלמה, ויוצרת הפרדה מוחלטת בין זרימת הדם בצידו הימני של הלב (דם ורידי שאינו מחומצן או מסונן) לזו שבצידו השמאלי (דם עורקי עשיר בחמצן ומסונן בריאות).

לעיתים קרובות, שולי החלון הסגלגל לא מתקרבים מספיק ולא נצמדים זה לזה, מה שמאפשר מעבר של כמות דם מסוימת בין שני צידי הלב. בכ- 25% מהאוכלוסייה הבריאה, נגלה כי החלון נשאר פתוח במשך כל חייהם. במקרים אלה מדובר ברווח קטן יחסית שנותר בין שולי החלון, ועל-כן אינו בעל השפעה כלל על תפקודו התקין של הלב. עם זאת, קיימים מקרים בהם נותר רווח משמעותי יותר בין שולי החלון, מה שמאפשר, בתנאים מסוימים, מעבר של דם רב בין שתי העליות, ובחלוף הזמן גם עלול להוביל גם לסיבוכים קשים.  

דליפה משמעותית של הדם מהעליה השמאלית לזו הימנית עלולה לגרום להגברת הלחץ במדורי הלב שמימין ולהרחבתם, לפגיעה ניכרת בתפקודו של חדר ימין וכן להפרעות קצב. דליפת דם מן העליה הימנית לזו השמאלית מביאה עמה סיכון גבוה לחציית קרישי דם (נוצרים בוורידים – בעיקר ברגליים ובאגן), כניסתם למחזור דם עורקי וממנו לכל איבר בגוף. מכאן מגיע גם הסיכון לתסחיף של קריש דם למוח, לחסימת כלי דם חיוניים ולשבץ.

מציאת חלון סגלגל פתוח גדול, אשר גורם לתסמינים או לסיבוכים, מחייבת סגירה של החלון.

אחת השיטות לסגירה הפתח הינה השתלת התקן סוגר דמוי מטריה, אשר מבוצעת במהלך צנתור בגישה דרך וריד המפשעה ימנית, ללא צורך בהתערבות כירורגית אחרת. ההתקן מוחדר וממוקם במחיצת הלב באמצעות קטטר מיוחד בהליך קצר שאינו מצריך הרדמה. ההליך כולו אורך כשעה, תקופת ההחלמה קצרה מאוד והמטופל חוזר לשגרה תוך מספר שעות בלבד. 

ברוב המקרים, חלון סגלגל פתוח מתגלה במהלך בדיקת אולטרסאונד של הלב (Echocardiography), המתבצעת במסגרת בירור רפואי. למשל – לאחר אירוע מוחי, לאחר אפיזודה של הפרעה בקצב הלב, או בעקבות הופעת התסמינים הקשורים בירידה תפקודית ובהרחבה של מדורי הלב.

בכדי לקבוע האם יש צורך בהליך של סגירת הפתח הסגלגל, נדרשות בדיקות נוספות, אשר מתבצעות במרפאה מיוחדת למניעת שבץ ובמרכז המתמחה בביצוע פעולות אלה.

הצנתר מוחדר לוריד במפשעה ימנית ודרכה מקודם לפרוזדור של הלב.
הצנתר מוחדר לוריד במפשעה ימנית ודרכה מקודם לפרוזדור של הלב.
חלון סגלגל פתוח PFO
חלון סגלגל פתוח PFO
הצנתר חוצה את הפתח במחיצת הלב ובאמצעותו נפתחות הדסקות של ההתקן.
הצנתר חוצה את הפתח במחיצת הלב ובאמצעותו נפתחות הדסקות של ההתקן.
לאחר השתלת ההתקן, הצנתר מתנתק ומוצא מחללי הלב
לאחר השתלת ההתקן, הצנתר מתנתק ומוצא מחללי הלב
ההתקן הPFO
ההתקן הPFO
התקן הPFO במהלך ההשתלה
התקן הPFO במהלך ההשתלה
תמונה אקוקרדיוגרפית אחרי השתלת התקן PFO.
תמונה אקוקרדיוגרפית אחרי השתלת התקן PFO.
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print