השתלת שיניים מונחית מחשב

השתלות שיניים זהו הליך כירורגי מורכב. על מנת להימנע מפגיעה במבנים אנטומיים כמו עצבים וכלי דם, ולהגיעה לתוצאה משביעת רצון לאורך זמן מבחינת התפקוד והאסתטיקה, יש צורך בתכנון מראש וביצוע ברמה טכנית ורמת דיוק גבוהות.

במרבית המקרים, לצורך תכנון השתלות השיניים ניתן להסתפק בהערכת המצב הקליני בפה וצילום CT דנטלי (צילום תלת מימדי המאפשר הערכה מדוייקת של מימדי העצם באיזור בו נרצה לבצע את ההשתלה, וכן את מיקום העצבים, חללי הסינוס, כלי הדם וכו’). במקרים אלו, הרופא המשתיל מסתמך בעיקר על הניסיון הקליני שלו כדי להתקין את השתל במיקום ואוריינטציה אופטימליים מהבחינה התפקודית והאסתטית, ולהמנע מפגיעה במבנים האנטומיים הסמוכים.

מה זה השתלת שיניים מונחית מחשב?

עם התקדמות הטכנולוגיה הופיעו שיטות חדשות ומשוכללות המסייעות לרופא לתכנן ולבצע השתלות שיניים בצורה יותר מדוייקת ובטוחה, ואף לבצע תכנון מראש של השיקום הסופי (מצב השיניים אותו נרצה לקבל מבחינה אסתטית ותפקודית בסיום הטיפול). שיטות אלו כוללות שימוש משולב בתוכנות מחשב ומדפסות תלת מימד ותהליך התכנון וביצוע השתלים בשיטות אלו נקרא השתלת שיניים מונחית מחשב (Computer-navigated implantology) או בקיצור, השתלה ממוחשבת.

באילו מקרים הרופא ישקול השתלת שיניים מונחית מחשב?

  • במקרים מורכבים שבהם טעות במיקום או בהטיה של השתל עשויים להביא לסיבוכים. בין הסיבוכים הקשים ניתן למנות פגיעה בכלי דם, בעצבים או במערות האף (חללי הסינוסים) במהלך הכנה או הברגת השתל. פגיעה במבנים אנטומיים אלו עשויה להתבטא בדימום מסכן חיים, הפרעה בתחושה (מוגבלת בזמן או לצמיתות), דלקת במערות האף (סינוסיטיס), וכו’.

  •     במקרים עם דרישה אסתטית גבוהה (למשל, שתלים באזור שיניים קדמיות). טעות קלה במיקום או בהטיה של השתל באזור אסתטי עשויה להשליך גם על האסתטיקה של השיקום הסופי.

  •      במקרים שבהם העצם חסרה בצורה חריגה כל כך שכמעט בלתי אפשרי להתקין שתלים בהסתמך רק על הכישורים של הכירורג. בנוסף, מיקום לא נכון של שתלים עשוי להביא לקושי בשמירה על ההיגיינה באזור זה והתפתחות פריאימפלנטיטיס (“מחלת חניכיים”) סביב השתלים.

  •    במקרים בהם הרופא מתכנן לבצע עקירות שיניים, התקנת שתלים דנטליים ומסירת כתרים זמניים ביום אחד (Immediate implant placement and restoration). שימוש בהנחיה ממוחשבת עשוי לסייע במקרים אלו להגיע לרמת הדיוק הנדרשת.

בעבודה נתמכת-מחשב, הופך תהליך העבודה של הרופא למובנה ופשוט יחסית.

בשלב הראשון, מייצרים מודל “גילוף אבחנתי” – קביעת מיקום השיניים העתידיות בהתאם לדרישת הפציינט. אפשר לעשות זאת על ידי מידה של פה המטופל באמצעות חומר מטבע, יצירת מודל גבס של הפה מתוך המידה, “גילוף” השיניים העתידיות על גבי מודל הגבס וסריקת המודל המוכן לתוך התוכנה. לחלופין, ניתן לעשות זאת באופן דיגיטלי, באמצעות סריקת השיניים וקביעת מיקום השיניים העתידיות בתוכנת מחשב ייעודית. במקביל, המטופל מבצע צילום CT דנטלי, שגם הוא מיובא אל תוכנת העיצוב.

בשלב השני, מבצעים איחוי בין הצילום CT למודל. בעצם, באופן זה מלבישים את המודל שיצרנו, כולל השיקום העתידי, על מודל תלת-ממדי המדגים את עמדת השורשים של כלל השיניים בפה, נפח העצם, ומיקום מבנים אנטומיים סמוכים כמו הסינוסים, רצפת האף, עצבים וכיו”ב.

בשלב השלישי, במספר לחיצות עכבר, התוכנה “מתקינה” את השתל במודל הווירטואלי בעמדה מושלמת, התואמת את התנאים אותם הצבנו לה (מצב העצם הקיימת, השיקום אותו תכננו וכו’) – ובכך בעצם מאפשרת לרופא השיניים לראות את עמדת שתל ולהעריך מראש קשיים צפויים בטיפול או טיפולים תומכים נוספים אותם נצטרך לבצע. כמובן, אפשר לשנות את מיקום והטיית השתלים בתוכנה ולקבוע מראש את העמדה האופטימלית שלהם, המשקללת את הצרכים של השיקום המתוכנן עם המגבלות האנטומיות.

בשלב הרביעי, התוכנה מאפשרת יצירה והדפסה של סד כירורגי – פלטה משוכללת, המאפשרת להעתיק לפה את מיקום השתל אותו תכננו, בזווית הרצויה ובעומק הרצוי. חלק מן התוכנות והסדים אף מתאימים לעובי המקדחים בהם נשתמש להכנת הקדח עבור השתל, ומנחים את מסלול הכנסת השתל אל הקדח. בנוסף, בחלק מהמקרים, הסד הכירורגי מאפשר להימנע מהרמת מתלה – הפשלה של החניכיים לחשיפת העצם – מכיוון שרמת הדיוק גבוהה מספיק, כך שניתן לבצע את כל הניתוח דרך חריר קטן בחניכיים, שגם אותו פותחים בהנחיית הסד. במקרים אלה, משך ההחלמה לאחר ניתוח התקנת השתלים מתקצר משמעותית.

לסיכום, השתלה מונחית מחשב היא שיטה יעילה ובטוחה להתקנת שתלים דנטליים במקרים המתאימים. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print