רפואת שיניים בעידן וירוס הקורונה (COVID-19)

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, החל מ-19 במרץ 2020, מרפאות השיניים יכולות להעניק טיפולי חירום ועזרה ראשונה בלבד. בכך הצטרפו מרפאות השיניים לשאר נותני שירותי הרפואה האלקטיביים. במאמר זה תמצאו תשובות לכמה שאלות נפוצות על טיפולי שיניים בעידן הקורונה (COVID-19) – ומה עושים כשאני נזקק לטיפול?  

מדוע קיימות המגבלות על ביצוע טיפול שיניים בתקופה זו?

וירוס הקורונה בעל שיעור הדבקה גבוה יחסית והוא מדבק יותר משפעת.

טיפולי שיניים מחייבים קרבה פיזית בין המטופל לצוות הרפואי. בשל היותו של וירוס הקורונה (COVID-19) מופרש מדרכי הנשימה של אדם חולה, הטיפול באזור הפה יוצר סביבה מסוכנת העלולה לגרום להדבקה. בנוסף, השימוש בחלק מהמכשור יוצר פיזור של אירוסול – רסיסי רוק, הן באוויר ובסביבת הטיפול, העשויים להכיל את הנגיף. לכן, טיפול שיניים במהלך המחלה (או בכל שלב בו נשא הווירוס עדיין מדבק) יכול להוביל לכך שהרוק שלו יתפזר על-פני משטחי המרפאה ויגרום להדבקה של הצוות המטפל והמטופלים האחרים. 

לכן, אם אתם מרגישים תסמינים של מחלה – ולא משנה אם מדובר בקורונה או סתם שפעת – אל תצאו מהבית. אך גם אם אתם בריאים, משרד הבריאות הנחה לאחרונה את הציבור להימנע מהגעה לטיפולי שיניים שאינם דחופים.

נכון להיום, כלל מרפאות השיניים בקהילה עובדות במתכונת חרום, קרי, טיפולים דחופים בלבד. 

כיצד מתבצעים טיפולי השיניים בעידן וירוס הקורונה?

גם בשגרה, מרפאות השיניים נוקטות באמצעים מחמירים למניעת העברת זיהומים ממטופל למטופל, בהתאם להנחיות משרד הבריאות. כיום, יש להקפיד על האמצעים הללו ביתר שאת, ולהפעיל את מרפאות השיניים תוך שמירה קפדנית על כללי מניעת העברת מחלות זיהומיות. כל הטיפולים יתבצעו תוך שמירה קפדנית על ניקיון, חיטוי משטחי העבודה, עיקור המכשור הרפואי ומיגון הצוות המטפל. יודגש כי מבוצעים טיפולי חירום ועזרה ראשונה בלבד.

כל מטופל יתושאל לגבי תסמינים נשימתיים (חום, שיעול, קוצר נשימה) – ואם ישנם כאלה, אין לבצע טיפול שיניים כלל! יש להמתין לפחות יומיים אחרי שהתסמינים חלפו.

במידה וניתן, עדיף לצרוך שרותי רפואה מרחוק ולא להגיע פיזית למרפאה. אמנם, ברפואת שיניים הדבר קשה במיוחד, מכיוון שלא ניתן לבצע אף טיפול שיניים מרחוק, אך לעתים ניתן להדריך את המטופל מרחוק או לפחות לרשום לו מרשם לתרופה נגד כאבים. 

באילו אמצעי הזהירות נוקטת מרפאת השיניים על מנת להקטין את סיכוי ההדבקה?

לפני הטיפול: 

  • סינון המקרים שיטופלו במרפאה בהתאם לרמת דחיפות ובהתאם למצב בריאותו הכללית של המטופל. 
  • שטיפת פה המטופל במי חמצן – וירוס הקורונה פגיע לחמצן, ולכן שטיפה לפני תחילת הטיפול תקטין את שיעור הימצאותו ברוק המטופל.

בעת הטיפול: 

  • שימוש בסכר גומי – סכר הגומי, המולבש על השיניים, מהווה חוצץ בין המטופל לצוות הרפואי וחושף רק את השן המטופלת. 
  • הצוות הרפואי יעבוד עם ציוד מגן אישי כמו חלוק עם שרוולים ארוכים, מסיכה ומשקפי מגן. 
  • שימוש במערכת טיהור אוויר – בעת השימוש בטורבינות המפזרות אירוסול לחלל האוויר.

לאחר הטיפול בכל מטופל: 

  • ניקוי בחומר ייעודי כולל של סביבת הטיפול, כדי להגיע לנתזי הרוק שהתפזרו במרפאה ולסלק אותם. 
  • עיקור המכשור הרפואי – כל מכשיר שנכנס לפה המטופל ואינו חד-פעמי, חייב לעבור עיקור באוטוקלאב. 
  • החלפת כפפות ומסיכה וניקוי של משקפי המגן. 
  • ניקיון שטחים ציבוריים ברחבי המרפאה – כולל ידיות של דלתות, חדר ההמתנה והשירותים.

באילו מקרי חירום כדאי בכל זאת להגיע למרפאת השיניים?

תמיד כדאי להתייעץ עם רופא השיניים בטרם ההגעה למרפאה. עם זאת, ישנם מקרים שבהם הסבירות לכך שתצטרכו להגיע למרפאה גבוהה במיוחד. בין אלה ניתן למנות חבלות בשיניים (ואז חשוב במיוחד להגיע למרפאת השיניים כמה שיותר מהר), כאבים עזים ונפיחות הולכת וגוברת. בנוסף, היוועצו עם רופא שיניים במקרים בהם נפל לכם כתר או גשר, או שהשיניים התותבות נשברו – אמנם, לא מדובר בכאבים עזים, אך מדובר בפגיעה קשה בתפקוד היומיומי שרצוי לטפל גם בה במהירות האפשרית. 

שנהיה בריאים!

 

ד”ר יצחק אידלמן הוא רופא שיניים המקבל מטופלים במרפאה פרטית בתל-אביב

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print