יישור שיניים שקוף לילדים – פריצת דרך באמצעות טכנולוגיה חדשנית

מתי להגיע לטיפול אצל רופא מומחה ליישור שיניים? 

כל ילד זקוק לבדיקה של מומחה ליישור שיניים כבר בגיל 8, בכדי לעמוד על התפתחות השיניים והסגר, גיל החלפת השיניים וסדר בקיעת השיניים הקבועות. בדיקה זו מוליכה במקרים ספורים בלבד לטיפול יישור שיניים מידי קצר (טיפול שלב ראשון), למרות שטרם התחלפו כל השיניים החלביות בקבועות. כעיקרון רב הנבדקים  ממשיכים במעקב צמוד של האורתודונט והם מתחילים לרב יישור שיניים רק מאוחר יותר, לקראת החלפת השיניים החלביות בקבועות, בגילאים 10-12 שנים.  כעיקרון מומלץ להתחיל בטיפול יישור שיניים לילדים כמה שיותר מוקדם משיקולים חברתיים, במטרה לסיימו בהקדם. 

יישור שיניים מותאם אישית

בשנים האחרונות נפוץ יותר ויותר במרפאה האורתודונטית יישור שיניים במבוגרים. הוא מיועד למבוגרים שלא עברו יישור שיניים בגיל צעיר או במבוגרים בהם חלה נסיגה בתוצאת יישור השיניים שלהם מילדות,  הטכנולוגיה המתקדמת מאד של יישור שיניים שקוף מאפשרת יישור שיניים נוח ובעל משך זמן קצר יחסית מעבר לגיל 20 ועד לגילאים של 60 שנה ויותר! במקביל למבוגרים, גם ילדים ומתבגרים רבים נהנים מיישור שיניים חדשני ואסתטי במרפאתו של המומחה ליישור שיניים. בנוסף ליישור בשיטה הותיקה באמצעות גשר המתכת הרגיל, קיימות שיטות מתקדמות יותר של יישור שיניים מותאם אישית. השיטה המובילה שבהן היא באמצעות יישור שיניים מותאם אישית  של  קשתיות שקופות בלתי נראות (CLEAR ALIGNERS) מפלסטיק, המחליפות את הטבעות וחוטי המתכת. שיטה חדשנית זו מאפשרת גם למתבגרים בגיל סיום בית הספר היסודי ואף במהלך התיכון לעבור יישור שיניים ולחוש בנוח וללא חששות חברתיים. השימוש במחשבים ובטכנולוגיות תלת מימד חדשניות מאפשרות  יצירת קובץ דיגיטלי של פה המטופל, את והדגמת התוצאה הסופית עוד לפני התחלת הטיפול, כדי שהמטופל יוכל להתרשם איך יראה בסוף הטיפול. בטיפול החדשני עם קשתיות שקופות (פלטה לשיניים) הנשלפות מהפה בזמן האוכל, החוויה של יישור שיניים נעימה יותר והתוצאה מדויקת ומהירה.  בנוסף לאסתטיקה המשופרת ולטכנולוגיה היעילה (הקשתיות שקופות ובלתי נראות), הקשתיות בריאות יותר לחניכיים (מאפשרות ניקוי השיניים בהליך קל וקצר יחסית), נוחות להרכבה ואינן מלוות בכאב ובחוסר נוחות של גשר לשיניים (השיטה הותיקה). הפלטות מורכבות על השיניים למשך רוב שעות היממה, לתקופה של שבוע עד שבועיים, ומיועדות להורדה רק בזמן אכילה, שתייה וצחצוח שיניים.

שלבי הטיפול

בעבר נלקחו מידות השיניים בשיטות מיושנות המעתיקות את תבנית פה המתרפא תוך הכנסת כף ובה חומר מידה. כיום מחליף סורק אינטרה אוראלי הנמצא במרפאה את המידות באמצעות מצלמה המחוברת לתוכנת מחשב.  בסריקה אין את חוסר הנעימות של לקיחת המטבעים בשיטות המיושנות, וקטנות מאד השגיאות הקיימות במטבעים קונבנציונליים. הקובץ הדיגיטלי נשלח למרכז החברה בחו”ל ומאפשר אחרי תכנון מדוקדק של האורתודנט את ייצור הפלטות על גבי מודל וירטואלי. 

סדרת הקשתיות השקופות מאפשרות תנועת שיניים הדרגתית ומבוקרת, כאשר כל קשתית  מיועדת לשלב אחר מתקדם נוסף של הטיפול עד לקבלת התוצאה המושלמת. קשתיות מפעילות על כל שן או קבוצת שיניים מסוימת בכל שלב של הטיפול כוחות מדודים ושקולים. שלא כמו גשר בשיניים, אין הגבלות על אכילה ושתייה וניתן לאכול אף מאכלים דביקים או קשים.

מה מבטיח את תוצאות הטיפול?

הצלחת הטיפול תלויה במיומנות המומחה ליישור שיניים, בוותק שלו כמומחה ביישור שיניים, בהכשרה ובניסיון הספציפי שצבר בטיפול בפרוטוקולים העדכניים החדישים של שיטה זו. על מנת להשיג את התוצאות הרצויות ולהתגבר על מצבים מורכבים- נדרש מהמומחה עיסוק יומיומי בשיטה זו  והתעדכנות שוטפת, כדי שידע להתאים לכל מטופל את סט הקשתיות המתאים לו ביותר, להשגת תוצאה רפואית ואסתטית אופטימלית.  נכון להיום ניתן לבצע יישור שיניים בלתי נראה אופטימלי גם בליקויי סגר קשים, שלא היו ניתנים לתיקון בקשתיות שקופות עד כה!  ניתן אף להימנע ברוב המוחלט של המצבים מעקירת שיניים באמצעות הרחבת הלסת והזזת השיניים אחורנית (במצב של צפיפות או בליטת שיניים, בכדי לפנות מקום לשיניים מיושרות בלסת).  יחד עם זאת, שיתוף הפעולה של המטופל חשוב ביותר והוא חייב להקפיד על הרכבת הקשתיות, כדי להשיג את התוצאה המיועדת, כאשר חוסר הקפדה מהווה חסרון היכר. 

===

 ד”ר עיני שמואל

בוגר הפקולטה לרפואת שיניים בהדסה ירושלים (בהצטיינות) משנת 1983.
בוגר תוכנית ההתמחות באורתודונטיה בהדסה ירושלים ובעל תואר מוסמך במדעי רפואת השיניים (בהצטיינות) 1994.
מנהל ההתמחות באורתודונטיה וראש הקורס לטכנולוגיות מתקדמות בבית החולים רמב”ם בחיפה.
חבר ועדת הביקורת ויו”ר יוצא של האגודה האורתודונטית בישראל.
יו”ר יוצא של ועדת הבחינות באורתודונטיה בוועדה המקצועית של המועצה המדעית מטעם משרד הבריאות. מנהל מרפאות אורתודונטיות ליישור שיניים לילדים, בני נוער ולמבוגרים ברמת גן ובראש העין.

 
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print