כל מה שצריך לדעת על שתלים זיגומטיים והשתלה זיגומטית

אנשים שאיבדו את השיניים שלהם, ולפיכך סובלים ממגוון רחב של בעיות – החל מקושי בלעיסה ובדיבור, המשך בשיקולי אסתטיקה ועד לפגיעה בביטחון העצמי שלהם, יכולים היום לבצע שיקום פה באמצעות שתלים דנטליים. 

לרוב, כאשר מדברים על השתלת שיניים, הכוונה להליך שבמסגרתו מחדירים שתלים מיוחדים לעצם הלסת, ועליהם בונים לאחר מכן שחזורי שיניים כמו כתרים, גשרים וכו’. בזכות התקדמות הטכנולוגיה, הידע הרפואי והניסיון, מדובר בהליך פשוט יחסית, שמאפשר למטופלים ליהנות שוב משיניים אסתטיות ופונקציונליות. אלא שתנאי קריטי להצלחתה של השתלת שיניים סטנדרטית הוא שלמטופל יהיה מספיק נפח עצם בלסת כדי להחזיק את השתלים בצורה יציבה. לעיתים, עקב סיבות כמו מחלות חניכיים, עצם שנספגה, טיפולי השתלה שנכשלו, חוסר מולד בעצם או בשיניים ועוד – אין די נפח עצם, כלומר עצם הלסת לא תוכל לשאת את השחזורים המלאכותיים לאורך זמן, ולכן לא ניתן להשתיל את השיניים בשיטה הסטנדרטית.

גם למצב הזה יש פתרונות: במקרים מסוימים אפשר למשל לבצע השתלה של עצם או חומר כלשהו שמעודד צמיחה של עצם טבעית סביבו, ולאחר תקופת החלמה באורך כמה שבועות ניתן להמשיך בטיפול ההשתלה הרגיל. לתהליכים כאלה יש שמות רבים – השתלת עצם, הרמת סינוס פתוחה או סגורה וכו’. אפשרות אחרת שרלוונטית למטופלים הזקוקים להשתלת שיניים בלסת העליונה וכדאי להכיר היא השתלת שתלים זיגומטיים – שיטה שמיושמת בישראל כבר כ-15 שנים, עם 98% אחוזי הצלחה!

מהו שתל זיגומטי?

שתל זיגומטי דומה מאוד לשתל דנטלי רגיל, אך הוא לא מוחדר לעצם הלסת אלא לעצם הלחי (ובלועזית עצם הזיגומה). לכן הוא מתאים מאוד כאשר מדובר בלסת העליונה: שתל זיגומטי הוא ארוך יותר (בין 30 ל-50 מ”מ, ולעיתים אפילו 70 מ”מ) לעומת שתלים סטנדרטיים (בין 10 ל-16 מ”מ). בדומה לשתל דנטלי סטנדרטי, גם על שתל זיגומטי נבנה שחזור מלאכותי, אסתטי ופונקציונלי על פי התוכנית הטיפולית שקובע הרופא ובהתאמה לנדרש על ידי המטופל. 

שתלים זיגומטיים מתאימים כאמור למטופלים שסובלים מחוסר בעצם לסת מסיבה כלשהי, שאינם יכולים או אינם מעוניינים לעבור השתלת עצם, או שכבר עברו השתלת עצם שפשוט לא הביאה לתוצאות הרצויות. עם זאת, שתלים זיגומטיים עשויים שלא להתאים למטופלים חולי סכרת, מטופלים אונקולוגיים או מטופלים שלוקחים תרופות מסוימות. יש לבחון כל מקרה לגופו תוך התייעצות עם הרופא המטפל.

השתלת שתלים זיגומטיים: כך זה עובד

העיקרון של השתלת השתלים הזיגומטיים דומה לזה של השתלת שיניים רגילה: יש לבצע תחילה הדמייה ממוחשבת על מנת לתכנן את חלל הפה, השיניים והעצמות על בסיס מודל דיגיטלי. לאחר מכן השתלים מוחדרים אל עצם הלחי, רצוי תחת סדציה עמוקה.

בדרך כלל נהוג להשתיל ארבעה שתלים זיגומטיים בסה”כ, שניים בכל צד. עוד באותו יום ניתן להרכיב על גבי השתלים הזיגומטיים שיניים קבועות לתקופת מעבר – ולאחר שישה חודשים ניתן להרכיב את שיקום הפה הקבוע הסופי. כלומר, בניגוד להליכים אחרים שבהם יוצאים מהמרפאה אחרי ההשתלה עם שיניים זמניות, במקרה של השתלת שתלים זיגומטיים ניתן לצאת אחרי כמה שעות עם מערכת שיניים אסתטית, חזקה ופונקציונלית. 

חשוב לציין כי השתלת שתלים זיגומטיים היא פרוצדורה מורכבת הרבה יותר מהשתלה רגילה, ועל מנת להגדיל את סיכויי ההצלחה חשוב לבחור ברופא שיניים בכיר, שמתמחה בתחום זה, ולא להתפשר על כל כירורג. יתרה מזאת, חשוב מאוד לוודא שקיימת תעודה של משרד הבריאות המאפשרת לבצע את ההשתלה: גם לכירורג שמבצע אותה בפועל, גם למרדים שמבצע את הסדציה וגם לבעל המרפאה שבה מתבצעת ההשתלה!

סיכונים ותופעות לוואי

מבחינת סיכונים שכרוכים בתהליך ההשתלה, אין הבדלים גדולים בין שתלים זיגומטיים לבין שתלים דנטליים סטנדרטיים: גם באלה וגם באלה קיימים סיכונים מינימליים כמו אובדן תחושה זמני, זיהום מקומי, דחייה של השתלים, אלרגיה לחומרי ההרדמה וכדומה. זהו המצב גם מבחינת תופעות לוואי: גם כאשר מדובר בשתלים זיגומטיים וגם כאשר מדובר בשתלים סטנדרטיים ייתכו דימומים קלים באזור המטופל, כאבים או נפיחות קלה, רגישות לטמפרטורות גבוהות או נמוכות וכדומה.

בכל מקרה, הן מבחינת סיכונים והן מבחינת תופעות לוואי, מדובר בתופעות שהסיכוי להתרחשותן נמוך מאוד והן בדרך כלל חולפות אחרי כמה ימים, לעיתים עם טיפול תרופתי ולעיתים מעצמן. בכל מקרה, אם מורגשת תופעה חריגה לאחר טיפול השתלת שתלים זיגומטיים, יש להיות בקשר עם רופא השיניים ולפעול על פי הנחיותיו.

יתרונותיהם של שתלים זיגומטיים

עד לפני שנים לא רבות, מטופל שרצה לעבור טיפול שיקום פה שיחזיר לו את האסתטיקה והפונקציונליות של השיניים, אבל מסיבה כלשהי סבל מחוסר קיצוני בנפח עצם, היה נאלץ לבצע פרוצדורות ביניים כמו אלה שתוארו לעיל: השתלת עצם, הרמת סינוס וכדומה. שתלים זיגומטיים מהווים אפשרות טובה ויעילה יותר מהפרוצדורות הללו, וזאת הודות למספר יתרונות משמעותיים:

  • חיסכון בעלויות, בזכות הוויתור על הצורך בביצוע פרוצדורות ביניים. אמנם המחיר של שתל זיגומטי גבוה יותר מהמחיר של שתל רגיל, מה שמייקר את עלות הטיפול יחסית להשתלת שיניים סטנדרטית אצל מטופל שיש לו די נפח עצם; אבל כאשר משווים בין השתלת שיניים רגילה הכוללת פרוצדורות ביניים לבין השתלת שתלים זיגומטיים, לרוב מדובר בחיסכון כלכלי משמעותי.
  • ומאותה סיבה של ויתור על פרוצדורות ביניים, שתלים זיגומטיים הם גם פתרון מהיר יותר, משום שאין צורך להמתין כמה שבועות להחלמה של אזור שעבר פרוצדורת ביניים כזאת. גם האסתטיקה וגם הפונקציונליות ישתפרו בתוך זמן קצר.
  • בהשתלת שיניים סטנדרטית, ובמיוחד כזאת שכוללת שלבי ביניים כמו השתלת עצם או הרמת סינוס, צריך להמתין כמעט שנה עד להרכבת השיניים הקבועות, ובינתיים להשתמש במעין שיניים תותבות. לעומת זאת ניתן על שתלים זיגומטיים ניתן להרכיב שיניים קבועות ממש באותו יום.
  • והשאלה החשובה ביותר, לכמה זמן זה מחזיק? ובכן, תוצאות השתלת שתלים זיגומטיים מחזיקות מעמד לאורך שנים רבות: לפחות 15 שנה, ובדרך כלל יותר. אפילו לכל החיים!

לסיכום,

שתלים זיגומטיים הם הליך חדש יחסית בישראל ועדיין אין מספיק רופאי שיניים שמבצעים אותו, אך שיעורי שביעות הרצון וההצלחה הגבוהים עשויים להפוך אותו לאפשרות האידיאלית עבור מטופלים שזקוקים לשתלים בלסת העליונה אולם סובלים מחוסר בנפח עצם שמונע מהם השתלה סטנדרטית. העיקר הוא לוודא שההשתלה מתבצעת על ידי רופא מומחה, בעל ניסיון ובעל תעודה ממשרד הבריאות!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print