טיפול לנזקי שמש, נגעים טרום סרטניים בקרקפת ובפנים

קרני השמש מזיקים לעור שלנו, וזה כבר מזמן לא סוד. הן עלולות לגרום לעור שלנו נזקים נרחבים, החל מכתמי פיגמנטציה וגם לסרטן העור – ובשורות הבאות נעסוק בטיפול באחד מן הנזקים הללו: טיפול בנגעים טרום סרטניים באמצעות טיפול פוטודינמי (PDT) הנעשה בפרוטוקול מהמתקדמים בעולם.

מהם נגעים טרום סרטניים בעור הקרקפת והפנים?

נגעים אלה, המכונים גם נגעים קדם סרטניים או “קרטוזות אקטיניות”, הם בעיה נפוצה במדינות רבות בעולם ובין היתר גם בישראל. זאת משום שקרינת השמש בישראל עוצמתית מאוד, ובפרט משפיעה על גברים ונשים בהירי עור.

לאחר חשיפה ממושכת לשמש, עשויים להופיע על הפנים, הקרקפת והחלקים החשופים לשמש בידיים נגעים שנראים כמו כתמים שצבעם צהבהב-אדמדם ומכוסים בקשקש שטחי. כשנוגעים בו, הנגע מחוספס, ואם מנסים לגרד או להסיר את הקשקש שמכסה אותו חשים כאב ואף דימום קל. יתרה מזאת, אותו קשקש עשוי לעיתים לנשור ולצמוח מחדש, להתעבות ולהפוך נוקשה יותר ויותר.

בשלב הזה עדיין מדובר בדרך כלל בנגעים טרום סרטניים, אולם הם עשויים להפוך לסרטניים.

קיימות מספר דרכי טיפול בנגעים טרום סרטניים: ביניהן הקפאה באמצעות חנקן נוזלי.  בעזרת אפודיקס שהינו טיפול בעזרת חומר כימותרפי העלול לגרום לכווית וסבל רב, כריתה ניתוחית או טיפולי קרינה מייננת – אך רוב שיטות הטיפול הללו עלולות להותיר צלקות או עיוותים בעור, לפגוע ברקמות הבריאות שמסביב, לעורר תחושות כאב או אי נוחות וכו’. זו הסיבה לכך שמומלץ לשקול טיפול פוטודינמי (PDT) שיעילותו גבוהה, הוא אינו פולשני ומותיר תוצאות קוסמטיות טובות בטיפול יחסית פשוט.

מה זה טיפול פוטודינמי?

טיפול פוטודינמי, כפי שנרמז משמו, הוא טיפול באמצעות אור. זהו הליך לא פולשני שמשמש לריפוי מגוון רחב של בעיות עור, מאקנה ועד סוגים מסוימים של גידולים. טיפול פוטודינמי יכול להיעשות  בעזרת מקור אור מלאכותי שניתן לכוון את אורך הגל שלו בצורה מדויקת או בשיטה שעושה שימוש באור הנראה של השמש שהוכחה עם יעילות זהה.

מה זה טיפול פוטודינמי באור יום?

במסגרת טיפול פוטודינמי באור יום, נעשה שימוש באור השמש על מנת לטפל בנזקי השמש. כן, ממש כך: מטפלים בבעיה בעזרת אותו גורם שיצר את הבעיה. על מנת לבצע את הטיפול יש לגשת אל מומחה לרפואת עור המתעסק בנושא, על מנת לבחון את המצב הרפואי של המטופל/ת ואת מצב נגעי העור. הרופא המטפל יעריך את סיכויי ההצלחה של הטיפול ויחליט האם לערוך אותו.

כך עובד טיפול פוטודינמי באור יום:

  1. בשלב הראשון הרופא יקלף בצורה מבוקרת את הקשקשים מנגעי העור הטרום סרטניים באזור הטיפול ישתמש במכשיר מיוחד בשיטת MICRONEEDLING על מנת להגביר את יעילות הטיפול.
  2. בשלב השני הרופא ימרח על הנגעים משחה מיוחדת המכילה חומר בשם חומצה אמינולבולינית (Aminolevulinic Acid, או ALA). חומצה זו מצויה באופן טבעי בגוף ומגיבה בצורה ייחודית לאור הנראה של השמש. היתרון המשמעותי שלה הוא יכולתה להבדיל בין תאים קדם סרטניים לבין תאים בריאים, ולחדור אך ורק אל התאים הבעייתיים.
  3. בשלב השלישי, המטופל/ת יוצא/ת מן הקליניקה אל אור היום, ויושב/ת במשך כשעתיים במקום מוצל. בשלב זה, החומצה האמינולבולינית שבמשחה עוברת תהליך פוטו-כימי שבמסגרתו התאים הקדם סרטניים מתים אך התאים הבריאים לא מגיבים כלל.
  4. לבסוף המטופל/ת חוזר/ת לקליניקה ושאריות הקרם מוסרות מן העור באמצעות שטיפה רגילה במים וסבון.

חשוב לציין שגם לאחר השטיפה, הואיל והקרם חודר פנימה אל תוך שכבות העור, החומר הפעיל ממשיך לפעול – ולכן בסוף הטיפול הרופא יורה על המטופל/ת להימנע מחשיפה לאור השמש ואף להתמרח בקרם הגנה מיוחד.

לאחר טיפול פוטודינמי באור יום משולב בטיפול מיקרונידלינג

במשך ימים ספורים עד שבוע  לאחר הטיפול, יתכנו תופעות לוואי קלות הכוללות אדמומיות, קילופים קלים בעור וגירודים, אך הן ייעלמו מעצמן. השיפור במראה העור יורגש באופן הדרגתי עד 8 שבועות מן הטיפול, והתוצאות צפויות להישמר למשך 18 עד 24 חודשים שבמהלכן מומלץ להיות במעקב רופא עור. לאחר מכן, אם יש צורך בכך, ניתן לבצע טיפול נוסף. לפעמים יש צורך ביותר מטיפול אחד בהתאם לפרוטוקול מותאם אישית מהרופא. לציין כי הטיפול מוכר בחברות הביטוח הפרטיות השונות.

===

ד”ר מתי רוזנבלט הינו מומחה לרפואת עור, לייזרים ולטיפולי אסתטיקה רפואית.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print