טיפולים לירידה במשקל בישראל ב-2022

כולנו (כמעט) רוצים לרדת במשקל, בכתבה הבאה אפרט לגבי סוגי הטיפולים התרופתיים לירידה במשקל שקיימים היום בשלהי שנת 2021 בישראל.

טיפולים מבוססי אנלוגים של Glp1:

 מדובר בקבוצת תכשירים בזריקה תת עורית שנכנסו לשוק כטיפול לאיזון סוכרת אשר עשויים גם לדכא תיאבון ולהביא לירידה מבורכת במשקל. התכשירים הראשונים בקבוצה (בייטה) הגיעו לארץ כטיפול חדשני לסוכרת  לפני מעל עשור ומאז חלה התקדמות רבה ומתכשיר שניתן פעמיים ביום וגרם הרבה תופעות לוואי, אנחנו כעת בפתחו של עידן חדש כפי שאפרט בהמשך.

הטיפול התרופתי לירידה במשקל אינו כלול נכון להיום בסל התרופות אך מרבית הביטוחים המשלימים וביטוחי הבריאות הפרטיים מעניקים הנחה מסוימת או החזר.

התנאי הבסיסי לקבלת טיפול תרופתי לירידה במשקל בישראל ובעולם הינו BMI (מדד מסת הגוף, ערך תקין הינו סביב 25) מעל 30 או BMI מעל 27 בנוכחות מחלות נלוות כמו סוכרת, יתר לחץ דם, כבד שומני, דום נשימה בשינה ועוד.

הירידה במשקל היא אינדיבידואלית – יש שירדו 20-30 ק”ג ויש שירדו רק 5 ק”ג ומעטים לא ירדו בכלל או יצטרכו להפסיק את הטיפול עקב תופעות הלוואי.

תופעות הלוואי של כל הקבוצה הן בעיקר במערכת העיכול- בעיקר בחילות אך מתוארים גם עצירות, שלשול, כאבי בטן

באופן נדיר התכשירים הללו עלולים לגרום לדלקת חריפה של הלבלב ובחיות תוארו מקרים של ממאירות מדולרית של בלוטת התריס (אין סיכון מוגבר למי שחלה בממאירות פפילרית של התריס)

כמו כן לא ניתן לתת את התרופות באנשים שסובלים מאי ספיקת כליות בדרגה קשה 4-5)

כמובן שיש לשלב פעילות גופנית ושמירה על תזונה נאותה על מנת לרדת במשקל.

 סקסנדה LIRAGLUTIDE

תכשיר ותיק שמבוסס על הזריקה לטיפול בסוכרת ויקטוזה אך במינון גבוה יותר 3 מ”ג ליום לעומת הויקטוזה שניתנת במינון מירבי של  1.8 מ”ג ליום.

מדובר בזריקה יומית תת עורית בנטילה עצמית שמאושרת בישראל כבר מספר שנים ומראה תוצאות יפות מאד בירידה במשקל אצל מרבית המטופלים.

חשוב לעלות במינון בהדרגה על מנת למנוע את תופעות הלוואי ולתת לגופנו שהות להתרגל לטיפול החדש.

רוב הקופות הכניסו את הסקסנדה לביטוח המשלים בתנאים מסוימים, רובן דורשות מעקב דיאטנית מהטעמים שהזכרתי.

 אוזמפיק וריבלסוס – תכשירים מבוססי SEMAGLUTIDE

בחודשים האחרונים המדינה הקטנה שלנו גועשת ורועשת בעקבות  מידע שפורסם לגבי התרופה בהזרקה אוזמפיק (SEMAGLUTIDE) זריקה שבועית מסוג GLP1A  לירידה במשקל , אז אני חייבת להבהיר פה כמה דברים:

התכשיר מאושר בישראל בתנאים מסוימים לחולי סוכרת בלבד במינונים של 0.25 עד 1 מ”ג לשבוע.

ה FDA אישר לפני כחצי שנה תכשיר דומה במינון של 2.4 מ”ג לשבוע לצורך ירידה במשקל, בדומה לזריקה יומית של סקסנדה שכבר קיימת בארץ כמה שנים. התכשיר במינון הגובה נקרא ווגובי WEGOVY

התכשיר הזה עדיין לא הגיע לארץ ולא רשום בישראל להתוויה של ירידה במשקל ולכן,בעקרון רק חולי סוכרת זכאים לקבל את הזריקה אוזמפיק לצורך איזון רמת הסוכר שלהם לפי התווית סל הבריאות, ואגב, מדובר על חולי סוכרת סוג 2 בלבד, אם כי לעיתים הטיפול ניתן לחולי סוכרת סוג 1 בעלי עודף משקל, שוב, לא לפי התווית סל הבריאות.

עם זאת משרד הבריאות אישר לפני ממספר חודשים את קבלת התכשיר אוזמפיק לצורך ירידה במשקל בהמשך להחלטת ה FDA מיולי השנה לאשר את הטיפול לצורך ירידה במשקל באנשים עם השמנה ו BMI (יחס גובה משקל) מעל 31, אך ורק ברכישה פרטית עם טופס מיוחד שנקרא טופס 29 ג שמשמש לרכישת תרופה בהתוויה שאינה מאושרת בארץ ותוקפו חצי שנה, כמובן בסמוך למרשם לתרופה.

בנוסף, זה מכבר התבשרנו שתכשיר פומי (לנטילה דרך הפה) של האוזמפיק/הסמגלוטייד, שמו בישראל ריבלסוס והוא הושק ממש עכשיו. מדובר בכדור לנטילה פעם ביום כאשר יעילות המינון הגבוה דומה ליעילות 1 מ”ג אוזמפיק . גם כאן מומלץ לעלות בהדרגה במינון עקב תופעות לוואי – בעיקרן בחילות, בדיוק כמו בזריקה התת עורית אוזמפיק. הריבלסוס בשלב זה נמכר באופן פרטי בלבד בעלות של כ 550 ₪ לחודש (לעומת כ 450 ₪ לחודש לזריקה מחיר מלא).

אני מאמינה שבקרוב תגיע לארץ התרופה שמבוססת על אוזמפיק 2.4 מ”ג להתוויה של ירידה במשקל, עד אז, לא נותר לנו אלא להתאזר בסבלנות.

קיימים מספר תכשירים נוספים לירידה במשקל שהם פחות יעילים וכרוכים ביותר תופעות לוואי וביניהם – רזין, קסניקל, טופמקס, קונטרייב ועליהם נפרט בהזדמנות אחרת.

מוזמנים לקבוע תור להתייעצות בנושא טיפול תרופתי לירידה במשקל בטלפון 0733700700 או דרך האתר.

===

ד”ר נירית אבירן הינה מומחית ברפואה פנימית, באנדוקרינולוגיה ובסוכרת.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print