חידושים בטיפול באוסטאופורוזיס – בריחת סידן

אוסטאופורוזיס או כפי שהיא מכונה בשפת העם “בריחת סידן” הינה מחלה שכיחה מאד בעיקר בגיל המבוגר, יותר בקרב נשים אך גם בקרב גברים.

אוסטאופורוזיס גורמת לעצמות להיות שבריריות ולהישבר בעקבות חבלה קלה מאד או אפילו ללא חבלה כלל מה שנקרא שבר ספונטני. השברים הקלסיים הם בצוואר הירך, עמוד שדרה, שורש כף יד ,כתף אגן וצלעות בעקבות נפילה מגובה עמידה. נפילה מגובה או פציעה בתאונת דרכים לא נחשבים כשברים עקב אוסטאופורוזיס.

שברים , בעיקר שברים בצוואר הירך או עמוד השדרה, גורמים תחלואה ואף תמותה והטיפול המוקדם באוסטאופורוזיס עשוי למנוע חלק נכבד מהשברים והתחלואה הנלווית.

אוסטאופורוזיס מזוהה בדרך כלל בבדיקת צפיפות העצם שהיא למעשה צילום רנטגן פשוט ללא חשיפה משמעותית לקרינה ומבוצעת במסגרת סל הבריאות לכל גבר ואישה מגיל 60 וקודם לכן אם יש מחלות או תרופות שידועות כגורמות לאוסטאופורוזיס.

התרופות הוותיקות והנפוצות לטיפול באוסטאופורוזיס למניעת שברים הן אויסטה, פוסלאן וריבון, אקלסטה (שלושת האחרונים שייכים למשפחת הביספופסנטים והגנריקות שלהם הן מקסיבון, אלנדרונט וריבון) ודומיהם. רובן עובדות ע”י מניעת פירוק העצם וע”י כך מניעת שברים. מה שמכונה טיפול אנטי רזופרטיבי.(נוגד ספיגת עצם)

בשנים האחרונות נוספו גם הפרוליה שהיא אנטי רזופרטיבית, הפורטאו/טריפרטייד/טרוסה שהוא הטיפול בונה העצם הראשון בעולם ולאחרונה הצטרף שחקן בונה עצם חדש בשם אבניטי (EVENTIFY).

מדובר בנוגדן (טיפול ביולוגי) שנקשר לחלבון שמשתתף בתהליך פירוק ובניית העצם וקשירת התרופה לחלבון גורמת לבניית עצם ועיכוב פירוק בעצם בו זמנית.

מדובר בטיפול יעיל מאד לאוסטאופורוזיס ומניעת שברים שניתן כזריקה תת עורית חודשית (ע”י אחות)  למשך שנה בלבד, כלומר 12 הזרקות בסך הכל.

הטיפול אסור בחולים שעברו בשנה האחרונה אירוע מוחי או לבבי אך הוא מותר בחולי אוסטאופורוזיס הסובלים מאי ספיקת כליות, בדומה לפרוליה ואחרי שמיצו טיפול קודם לאוסטאופורוזיס באחת התרופות שהזכרתי לעיל. (תנאי הכללת התרופה בסל הבריאות)

כרגע הטיפול מאושר בישראל לנשים בלבד ולעיתים יתקבל אישור חריג גם לטיפול בגברים בתנאים מסוימים בלבד.

בתום הטיפול חובה לעבור מייד לטיפול אנטירזורפטיבי על מנת למנוע ירידה חדה ברמת התרופה בעצם, כמו כן קריטי לקבל את התרופה אחת לחודש, מאותה הסיבה ממש.

חשוב לבצע בדיקה אצל רופא שיניים לפני התחלת הטיפול במרבית התרופות שצוינו לעיל, על מנת למנוע סיבוך אמנם נדיר של פגיעה בעצם הלסת (Osteonecrosis of Jaw) שעלול להיגרם בעקבות טיפול שיניים כירורגי (בעיקר עקירה או שתל) שמבוצע תחת טיפול תרופתי באוסטאופורוזיס בעיקר בתרופות ממשפחת הביספוספנטים, פרוליה ואולי גם אבניטי

חשוב לציין שאם נדרשים טיפולי שיניים במהלך הטיפול, יש פתרונות גם לזה.

במידה ואת/ה מטופל/ת לאוסטאופורוזיס שלך בטריפרטייד או אויסטה אין בעיה עם ביצוע טיפול שיניים כירורגי.

על מנת לחזק את העצם ולמנוע אוסטאופורוזיס חשוב מאד גם לבצע פעילות גופנית (למשל הליכה מהירה כמו גם חיזוק שרירים), להפסיק לעשן, לצרוך סידן מהמזון או מתוסף אם לא ניתן מהאוכל וליטול ויטמין די לפי רמת הוויטמין בדם.

===

ד”ר נירית אבירן הינה מומחית ברפואה פנימית, באנדוקרינולוגיה ובסוכרת.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print