נוזלים באוזניים, הקשר לשקד שלישי, מה זה EAR POPPER ומתי מחליטים על ניתוח כפתורים?

מהם “נוזלים באוזניים”? מתי מהווים בעיה וכיצד מטפלים?

נוזלים באוזניים הם למעשה דלקת אוזן נסיובית. מצב שכיח בגיל הרך המאופיין בנוזלים כרוניים בחלל האוזן התיכונה. לא מדובר במצב זיהומי כי אם בתהליך דלקתי כרוני הנובע מתפקוד לקוי של מנגנון אוורור האזניים. זהו מצב זמני הנובע מגורמים מבניים ותפקודיים שמשתפרים לרוב לקראת גיל 3-5. 

עצם קיום הנוזלים בחלל האוזן התיכונה אינו מהווה בעיה רפואית. לא ניתן ל”ייבש את הנוזלים” באמצעות תרופות והטיפול היעיל העיקרי הוא ניתוח להכנסת צינוריות אוורור.

הקשר בין שקד שלישי מוגדל ונוזלים באוזניים:

השקד השלישי הינו רקמה לימפטית הממוקמת בחלל הלוע האפי (החלק האחורי ביותר של האף) אליו מתנקזות האוזניים באמצעות תעלות האוסטכיוס. כאשר השקד השלישי מוגדל במיוחד הוא עלול לחסום את פתחי הניקוז הללו ולא לאפשר איזון לחצי אויר בחלל האוזן התיכונה. במצב כזה עלול הילד לסבול מנוזלים כרוניים. 

עוד נקודה חשובה לגבי השקד השלישי היא עובדת היותו מקור זיהומי במקרים מסויימים, ילדים אלו יסבלו לרוב מנזלת מוגלתית קבועה אשר עשויה להביא לדלקות אוזניים חוזרות ונשנות.

במקרים הללו יש לשקול הסרה של השקד השלישי נוסף על הכנסת הצינוריות באותו מועד על מנת לנצל את ההרדמה הכללית ולחסוך לילד ניתוח נוסף בעתיד.

במרבית המקרים ניתן לאבחן שקד שלישי מוגדל באמצעות אנמנזה של נחרה לילית קבועה, אירועים של דום נשימה בשינה, נזלת כרונית. רצוי לבצע צילום רנטגן של איזור הנזופרינקס באמצעותו ניתן להתרשם מגודלו של השקד השלישי ומידת היצרות דרכי האויר לה גורם. בנוסף ניתן לבצע בדיקה אנדוסקופית באמצעות סיב אופטי גמיש במידה והילד מאפשר.

מהו מכשיר EAR POPPER ולמי הוא מתאים?

EAR POPPER הינו מכשיר המשמש לטיפול במצב דלקת אוזן נסיובית/רטרקציה של עור התוף באמצעות הזרמת אויר דרך האף לתעלת אוסטכיוס ומשם לחלל האוזן התיכונה. יש לחזור על הפעולה לפחות פעמיים ביום. המכשיר מיועד בעיקר למקרים בהם מדובר באוזן חולה אחת ומצב יחסית התחלתי של שקיעת עור התוף. השימוש במכשיר מומלץ לרוב מעל גיל 6 ודורש שיתוף פעולה מצד המשתמש אשר נדרש לבצע פעולת בליעה בעת הזרמת האויר. את יעילות השימוש בו ניתן לבחון בבדיקה אוטוסקופית ובדיקת שמיעה חוזרת כעבור מספר שבועות של שימוש. 

ניתן לרכוש את המכשיר דרך סוכנים שונים בארץ בעלות ממוצעת 800-1200 שקלים או באתרי האינטרנט השונים (אמזון, איביי) בעלות ממוצעת של 70-150 דולר. קיימות מספר גרסאות שונות של המכשיר (EAR POPPER או EUSTACHI), אין הבדל מהותי בינהן, באופן אישי אני ממליצה עם EAR POPPER- HOME VERSION  משום שהוא מעט יותר פשוט לתפעול.

הכנסת צינוריות אוורור (“ניתוח כפתורים”): 

פרוצדורה כרורגית פשוטה המבוצעת לרוב בהרדמה כללית, במהלכה אני יוצרת נקב בעור התוף, דרכו אני מחדירה צינורית אוורור אשר מטרתה לשמש אלטרנטיבה למנגנון השוואת לחץ האויר באוזן.

האידיקציות לניתוח הכנסת צינוריות אוורור בילדים: 

דלקות אוזניים חוזרות

עיכוב שפתי בנוכחות ליקוי שמיעה על רקע נוזלים כרונים

ליקוי שמיעה על רקע נוזלים כרונים

סיבוך של דלקת אוזן (למשל מסטואידיטיס)

רטרקציה (שקיעה) מתקדמת של עור התוף

● צורך בטיפול בתא לחץ ללא אפשרות להשוואת לחצים

סיבוכים: הפרשות חוזרות, תגובת גוף זר, פליטה מוקדמת של הצינורית וצורך בהחדרת צינורית נוספת, העדר פליטה ספונטנית מעבר לפרק הזמן המומלץ וצורך בהוצאת הצינורית בהרדמה, נקב כרוני בעור התוף וצורך בניתוח לסגירתו בשלב מאוחר יותר. 

מעקב לאחר ניתוח: המנותחים נשארים במעקב אצלי ומגיעים לבדיקה תקופתית אחת למספר חודשים, עד לאחר פליטת הצינוריות, אז אני מודאת שהנקבים נסגרו והאוזנים אכן נותרו מאווררות. במידת הצורך אני מפנה לבדיקת שמיעה בסיום התהליך.

הצינוריות נפלטות לרוב באופן ספונטני 6-8 חודשים בממוצע לאחר החדרתן.

במידה והצינוריות לא נפלטות באופן ספונטני, ניתן להמתין עד שנה וחצי ממועד הניתוח, מעבר לפרק זמן זה הסיכון להשארות נקב כרוני בעור התוף עולה ולכן אני ממליצה להוציאן בהרדמה כללית.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print