סרטן צוואר הרחם

הרחם וצוואר הרחם

הרחם הינו איבר חלול, דמוי אגס הממוקם במרכז האגן בין שלפוחית השתן והרקטום.

צוואר הרחם הינו “ראש האגס”, המחבר בין הרחם אל הנרתיק ובולט לתוכו. חלקו הפנימי מצופה בשכבה של רירית הרחם ואילו חלקו החיצוני מצופה בשכבה הדומה יותר לרירית הנרתיק. המפגש ביניהם נקרא אזור המעבר

מהו סרטן?

איברי הגוף בנויים מיחידות קטנות הנקראות תאים. במקרה של סרטן מתחיל אחד התאים הללו לצמוח בצורה לא מבוקרת ומחוץ למקומו- עד שהוא מהווה סכנה לאיברים סביבו- שריר הרחם, החצוצרות, השחלות, הנרתיק, המעי הגס והדק, שלפוחית השתן. ואף איברים מרוחקים יותר.

מהו סרטן צוואר הרחם?

סרטן המתחיל בצוואר הרחם וסימנו הקליני השכיח ביותר הוא דימום המתחיל לאחר חדירה לנרתיק, כמו ביחסי מין.

זהו הסרטן הגינקולוגי הרביעי בשכיחותו בעולם והשני במדינות המתפתחות והגורם לו הוא כמעט תמיד וירוס הפפילומה האנושי.

כל שנה מאובחנות בישראל כ-200 נשים חדשות, שכיחות הולכת ויורדת תודות לבדיקות הסקר והחיסון.

סרטן צוואר הרחם

מהם התסמינים של סרטן צוואר הרחם?

הסימן השכיח ביותר לסרטן רירית הרחם הינו דימום חריג לאחר חדירה ווגינלית, ללא קשר לווסת. הדימום יכול להופיע בנשים צעירות ומבוגרות כאחת, אולם רוב המקרים מופיעים בגיל צעיר מ-50. באם חווית דימום כזה- יש ללכת ולהיבדק, גם אם בוצע לאחרונה משטח צוואר רחם והוא תקין.

מקרי סרטן צוואר רחם רבים מופיעים ללא סימן מוקדם, ולכן חשוב להקפיד על בדיקות הסקר

מהם גורמי הסיכון להתפתחות סרטן צוואר הרחם?

סרטן צוואר הרחם הינו מחלה הנגרמת על ידי ווירוס הפפילומה האנושי. הווירוס מועבר במגע מיני וגורם לזיהום בצוואר הרחם ולהתפתחות הסרטן. לווירוס זנים שונים המחולקים לבעלי סיכון גבוה ובעלי סיכון נמוך. 
גורמים הפוגעים במערכת החיסון יכולים אף הם להעלות את הסיכון למחלה כגון עישון, סוכרת, נשאות לווירוס HIV.

שימוש באמצעי מניעה חוצצים, כמו גם חיסון כנגד ווירוס הפפילומה (מחסן כנגד הזנים האלימים 16,18), מורידים משמעותית את הסיכוי למחלה.

1 סרטן צוואר הרחם

כיצד מאבחנים את סרטן צוואר הרחם?

קימות בדיקות סקר שגרתיות היכולות לזהות את סרטן צוואר הרחם בשלביו המוקדמים.

משטח צוואר הרחם (PAP SMEAR): בדיקה המבוצעת במרפאת הנשים, בה מוחדר מפשק לנרתיק (ספקולום) לצורך הדגמת צוואר הרחם. בעזרת מברשת מתאימה יוסרו תאים מאזור המעבר וישלחו לבדיקה במעבדה. הבדיקה מזהה הדבקה בווירוס הפפילומה. אמינותה גבוהה, אך עדיין קיימות תוצאות חיוביות או שליליות כוזבות. במקרה של תוצאה לא תקינה תופני להמשך בירור בקולפו’:

קולפוסקופיה (COLPOSCOPY): בדיקה המבוצעת במרפאה עם ציוד מיקרוסקופי מתאים. כמו בבדיקת המשטח- נחשף צוואר הרחם ותחת הגדלה מזוהים אזורים החשודים לשינויים ממאירים או טרום ממאירים ותילקח מהם דגימה. האבחנה הסופית מבוצעת על ידי שליחת הדגימה למעבדה הבדיקה אורכת כרבע שעה ולעיתים מלווה באי נוחות קלה.

בדיקה לאיתור וירוס הפפילומה (HPV TYPE): בחלק מהמקרים ייקח מומחה צוואר הרחם דגימה בדומה למשטח צוואר הרחם וישלח למעבדה לזיהוי נשאות לוירוס הפפילומה. יש לזכור שרוב מקרי הזיהום חולפים מעצמם, לכן נשאות אינה בהכרח סיבה להמשך בירור.

 * במידה ויזוהה ממצא טרום סרטני או סרטן צוואר הרחם, תישלחי להמשך בירור והערכה במרפאה גינקולוגית אונקולוגית לצורך הערכת התפשטות הסרטן ואופי הטיפול.

מהם השלבים של סרטן צוואר הרחם?

שלב המחלה מתאר עד כמה הגידול גדל והתפשט.
סרטן צוואר הרחם מדורג בניתוח בשיטת דירוג בת 4 שלבים:

  • שלב 1 – הסרטן מוגבל לצוואר הרחם בלבד. במידה ומדובר במחלה שאינה נראית לעין מדובר בשלב 1a, במידה והגידול נראה לעין עד גודל 4 ס”מ 1b1, ואם מעל 4 ס”מ 1b2
2 סרטן צוואר הרחם

        שלב 2 – הסרטן החל להתפשט מקומית ומערב את הרקמות הסמוכות לצוואר הרחם- חלקו העליון של הנרתיק או הפרמטריה

3 סרטן צוואר הרחם

שלב 3 – הגידול התפשט בצורה נרחבת אך עדיין מקומית והוא מערב רקמות רחוקות יותר כמו חלקו התחתון של הנרתיק, דופן האגן או שופכני השתן.

4 סרטן צוואר הרחם

 שלב 4 – הגידול התפשט אל חלקי הגוף האחרים, והוא חודר אל המעי או שלפוחית השתן, או מגיע לאיברים מרוחקים יותר

דירוג המחלה מבוצע בבדיקה גופנית של גינקואונקולוג, אולם לרוב ילווה בבדיקת CT\PET-CT\MRI כדי להעריך טוב יותר את התפשטות המחלה

לצורך הדירוג ייתכן ותתבקשי לעבור גרידה של תעלת צוואר הרחם או דגימת חרוט (קוניזציה) עליה נדון בהמשך.

 כיצד מטפלים בסרטן צוואר הרחם?

בסיס הטיפול בסרטן צוואר הרחם כולל ניתוח או טיפול משולב של קרינה וכימותרפיה. בשתי האפשרויות סיכויי ההחלמה דומים והבחירה בהן תלויה לפי מידת התפשטות הגידול והרצון בפריון בעתיד.

לעיתים מלווה הניתוח במתן טיפול משלים של קרינה (רדיותראפיה) בשילוב או ללא כימותרפיה או כימותרפיה לבד. הצורך בטיפול משלים נקבע על פי תוצאות הפתולוגיה מהניתוח, על פי חומרת התפשטות המחלה.

שמירה על הבסיס הטיפולי הזה, אשר נמצא יעיל ביותר לפי תוצאות מחקרים קליניים גדולים, משפר את תוצאות הטיפול במחלה. מרכזי הטיפול המוסמכים שומרים כולם על אותו הבסיס.

מה מבוצע בניתוח לסרטן צוואר הרחם?

קיימות מספר אפשרויות כירורגיות לטיפול בסרטן צוואר הרחם, לפי רמת ההתפשטות. כל סוגי הניתוחים כוללים כריתה מלאה של הגידול בשלמותו.

מהם סוגי הניתוחים השונים לסרטן צוואר הרחם?

ניתוחי סרטן צוואר הרחם מתחלקים לארבעה ניתוחים עיקריים-

דגימת חרוט (קוניזציה): ניתוח זעיר המבוצע בהרדמה מלאה או חלקית ומיועד להערכת עומק הגידול והתפשטותו במקרים של גידולים מיקרוסקופיים. הניתוח יכול אף לטפל בגידולים זעירים מאוד או בממצאים טרום סרטניים.

כריתה רדיקלית של צוואר הרחם(טרכלקטומיה): ניתוח המבוצע לרוב בגישה בטנית או זעיר פולשנית ומטרתו כריתה של צוואר הרחם והרקמה שסביבו-פרמטריה. בתום הניתוח נקשר פי הרחם ומחובר חזרה ישירות לנרתיק. במהלך הניתוח יידגמו בלוטות לימפה אגניות וסביב אבי העורקים, לצורך הערכת התפשטות הגידול שלא הודגמה בהדמיה. הניתוח מיועד לגידולים קטנים בשלב מוקדם, בנשים המעוניינות בהמשך פריון.

* באם עברת קוניזציה או טרכלקטומיה, עלייך ליידע את מרפאת הנשים בהריון הבא- למעקב הריון בר סיכון.
יתרונות הניתוחים הללו באפשרות של פריון בהמשך, אולם חסרונם באפשרות של הסרה לא מלאה של הגידול וצורך בטיפול קרינתי משלים, או בהפלות חוזרות או לידות מוקדמות בעתיד.

כריתה רדיקלית של הרחם בשלמותו (היסטרקטומיה): ניתוח המבוצע בגישה בטנית או זעיר פולשנית ומטרתו כריתה מלאה של הרחם עם הרקמות העוטפות אותו ובלוטות הלימפה האגניות וסביב אבי העורקים. הרקמות ישלחו לפתולוגיה לצורך קביעת הצורך בטיפול משלים.

אקזנטרציה: ניתוח המיועד לנשים אשר חוו הישנות של סרטן צוואר הרחם לאחר הטיפול הקרינתי, או בשלב מתקדם של הגידול.
לצורך הסרה מלאה של הגידול יוסרו איברים סמוכים הנגועים במחלה- שלפוחית השתן, הרקטום ופי הטבעת, והרקמות האגניות. מערכת העיכול ומערכת השתן ינוקזו לפתחים חיצוניים בדופן הבטן. בחלק מהמקרים ניתן לשחזר את הנרתיק לצורך קיום יחסי מין.

        לניתוח בגישה הזעיר פולשנית יתרונות בזמן החלמה והתאוששות מהניתוח כמו גם תוצאות קוסמטיות משופרות.

        חסרונות הגישה הזעיר פולשנית טמונים בקושי בביצועה במקרים של נשים במשקל גבוה או במצב ריאתי ירוד ובמקרים של גידולים מפושטים, שאז יש צורך לעבור- או להתחיל בגישה פתוחה. מחקרים אחרונים הראו גם סיכויי הישנות מוגברים בשיטה הזעיר פולשנית לעומת השיטה הפתוחה.

        כיצד מתעוררים מהניתוח?

        ניתוח הקוניזציה הינו ניתוח זעיר- ואינו דורש לרוב אשפוז ממושך. לעיתים יהיה צורך בהשארת קטטר שתן או בעירוי ואלו יוסרו לאחר הקימה מהמיטה.

        ניתוח רדיקלי לכריתת הרחם או הצוואר יבוצע באחת מהאפשרויות:
גישה אורכית פתוחה (א)-צלקת הניתוח יכולה להגיע מתחת לקו התחתון ועד מעל לקו החזיה.
גישה זעיר פולשנית (ב)- ( עד 5 חורים בגודל של עד ס”מ, באזור הטבור, הבטן התחתונה והמותנים.(הציור מראה מקומות אפשריים)

        כיוון שלא ניתן יהיה לקום מהמיטה לאחר הניתוח, ישאיר המנתח קטטר שתן, אשר יכול להיות מחובר דרך השופכה או ישירות לשלפוחית דרך פתח בדופן הבטן.

        לצורך מעקב אחרי אפשרות של דימום או דליפה מאזורי הניתוח, ייתכן ויושארו נקזים לחלל הבטן.

        במידה והניתוח כלל קרבה גדולה למערכת העיכול או אף כריתה של חלקה, ייתכן שתושאר גם זונדה- צינור מהאף אל תוך הקיבה כדי למנוע לחץ על מערכת העיכול.  צינור זה יכול אף לשמש להזנה.

        במידת הצורך תוצא לולאת מעי אל מחוץ לחלל הבטן דרך העור (סטומה) לאפשר ניקוז צואה. בניתוח אקזנטרציה תוצא גם סטומת שתן.

        למניעת פקקת ורידית יושמו גרבי לחץ על הרגליים שיבצעו עיסוי מתמשך.

5 סרטן צוואר הרחם

מה צפוי לאחר הניתוח?

זמן ההחלמה משתנה מאישה לאישה ותלוי על פי רוב בהיקף הניתוח ובמצב התפקודי לפניו.

זמן האשפוז אף הוא משתנה מאישה לאישה- על פי יכולת ההחלמה שלה.

שיבה מוקדמת לתפקוד- תנועה ואכילה, מגבירה את מהירות ההחלמה וההתאוששות. על כן חשוב להקפיד על נטילת משככי כאבים עפ”י הנדרש- לצורך עידוד החלמה.

הרקמות אשר נכרתו במהלך הניתוח נשלחות לבדיקה פתולוגית וזאת צפויה להגיע כשלושה שבועות לאחר הניתוח.

בשחרור הביתה יומלץ להימנע מפעילות גופנית הכוללת הרמת משאות כבדים (מעל 2 ק”ג) ופעילות ספורטיבית- עד לבדיקת הרופא הבאה ווידוא סגירת הצלקת.

טרם השחרור עליך לוודא שקיבלת זימון למפגש הבא- כמו גם מועד לטיפול משלים במידת הצורך.

בשל היקף הניתוח, וקרבתו לאיברים הסמוכים, כמו גם אופי המחלה לחדור ולפרוץ לאיברים סמוכים- יכולים סיבוכים מאוחרים להופיע גם לאחר השיבה הביתה.

יש להקפיד על ערנות ולחזור למיון נשים בבית החולים בו נותחת בכל הופעת סימן חריג:

        חום מעל 37.5 מעלות.

        כל דימום חריג

        כל כאב חריג

        חולשה חדשה

        הקאות חדשות

        שינוי בהרגלי היציאה (עצירות או שלשול)

*למיון נשים מומלץ להגיע עם כל התיק הרפואי ובמיוחד מכתב השחרור מהמחלקה.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print