בדיקת קולפוסקופיה

פירוש המילה קולפוסקופיה הינו הסתכלות על צוואר הרחם. בבדיקה זאת, מומחה לרפואת צוואר הרחם, מתבונן על צוואר הרחם באמצעות קופלוסקופ- מכשיר חיצוני, שאינו חודר לנרתיק, המגדיל את התמונה ומאפשר לזהות נגעים חשודים בצוואר הרחם העלולים להוות ממצא טרום סרטני או סרטני. 

מהלך הבדיקה:

במהלך בדיקת קולפוסקופיה, שוכבת האישה על גבה בתנוחה גינקולוגית. לאחר סיכוך, מוחדר מכשיר מפשק לנרתיק (ספקולום) והנרתיק מורחב לרמה המאפשרת הסתכלות על צוואר הרחם. בהמשך, ינוקה הצוואר מהפרשות וייצבע יל ידי אחד משני צבעים אפשריים, להדגמת ממצאים חשודים:

א. חומצה אצטית בריכוז 5%: מדובר בחומץ בריכוז זהה לחומץ בישול, המשנה את מבנה החלבונים בתאים לא תקינים, כאלה שנדבקו בוירוס הפפילומה האנושי, ובכך הופך את התאים ללבנים. הרופא\ה יקבעו האם איזורים בצוואר נצבעו בצורה חזקה מדי, האם נוצרה תבנית של מוזאיקה (פסיפס) או פונקטציה (ניקוד) או באם נראים כלי דם חריגים. במקרים אלו תבוצע בד”כ ביופסיה. 

ב. לוגול: מדובר בחומר יודי חום, הצובע דווקא את התאים הבריאים, במבחן על שם שילר, ומאפשר לרופא\רופאה לזהות איזורים שלא נצבעים. במקרים אלו תילקח לרוב ביופסיה.

ביופסיה הנלקחת במהלך בדיקת קולפוסקופיה, נלקחת לרוב ללא הרדמה ואינה כואבת. עצירת הדימום הנוצר כתוצאה מהביופסיה, מבוצע על ידי ארגנטום- חומר כימי הגורם לקרישת דם. חלק מהנשים יחוו כאבי מחזור קלים כתוצאה מהשימוש בארגנטום, אך אלו יחלפו תוך דקות ספורות לאחר הבדיקה. 

כיצד להיערך לבדיקה?

בדיקת הקולפוסקופיה הינה לרוב דומה מאוד לבדיקה גינקולוגית רגילה, ואינה דורשת הכנה מוקדמת. עם זאת, לחלק מהנשים מדובר בחוויה מלחיצה ומעוררת חרדה. במקרים אלו מומלץ לבוא עם מלווה. ניתן אף לקחת תרופה מורידת חרדה כגון קסנקס לוריבן או ואליום, 20 דק’ לפני הבדיקה. נשים החוששות מכאבי המחזור או מהחדרת הספקולום, יכולות אף ליטול משכך כאבים (אדוויל\אקמול\אופטלגין) לפני הבדיקה, בנוסף לשימוש במאלחש במשחה לתוך הנרתיק, כגון עזרקאין.

כיון שהבדיקה יכולה להכיל גם ביופסיה, מומלץ להערך עם תחבושת אינטימית (פד) לאחרי הפעולה. כמו כן- כיון שאין לקיים יחסי מין כשבוע עד שבועיים לאחר הבדיקה- מומלץ להיערך בהתאם.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print