קונדילומות? מאיפה, למה ומה עושים?!

קונדילומות הן יבלות הנגרמות על ידי וירוס הפפילומה האנושי, בעיקר זנים 6 ו-11 שלו. מדובר ביבלת העוברת ביחסי מין ויכולה להדביק את איזור המפשעה- השפתיים, הנרתיק, צוואר הרחם- בנשים, הפין והאשכים בגברים, ופי הטבעת. במקרים מסויימים יכולות היבלות להדביק גם את מיתרי הקול. במילים אחרות ניתן לומר כי כל האיברים המשתתפים ביחסי מין- יכולים להידבק.

היבלות עצמן מהוות מטרד קוסמטי ומגרדות לרוב, הן עלולות לדמם בגירוד והמגע בהן מדבק את האיזור כולו וגורם להן להתפשט.

 

כיצד מטפלים בקונדילומות? 

 

טיפול מניעתי תחילה על ידי חיסון כנגד וירוס הפפילומה- החיסון יעיל ביותר במניעת הדבקה ויש אף טוענים כי הוא מקטין את הסיכון להישנות לאחר הדבקה. הטיפול ביבלות הקיימות, לעומת זאת, הינו כירורגי בלבד ומתחלק למספר אפשרויות:

1.      חיתוך

2.      צריבה על ידי לייזר

3.      צריבה על ידי חנקן.

4.      צריבה על ידי מחט חשמלית (דיאטרמיה)

לכל האפשרויות יעילות די דומה, ובכל המקרים מלבד הצריבה בחנקן- יש צורך באילחוש מקומי לפני ביצוע הפעולה. לרוב ניתן להסתפק במריחת EMLA או ESRACAIN מקומית- שעה לפני ביצוע הצריבה. במקרים מסויימים נזדקק גם לתוספת של זריקת אילחוש מקומית- גם במקרים אלו מריחת משחת אילחוש מקומית יכולה לעזור להפחית את תחושת הכאב מהזריקה.

 

כיצד להתכונן?

 

לפני ביצוע הצריבה- אצל רופא\ת עור או נשים, מומלץ לגלח את כל האיזור המיועד לצריבה- כדי לחשוף את היבלות ולאפשר צריבה גם של היבלות הקטנות ביותר. את הגילוח מומלץ לבצע עם תכשיר להסרת שיער בקרם- כגון VEET, ולא על ידי סכין, כדי לא לפצוע את האיזור. הפעולה נעשית כאמור בד”כ בהרדמה מקומית בלבד, ולא אמורה לגרום לכאב, אך עם זאת- אם סף החרדה גבוה, מומלץ ליטול כדור מוריד חרדה 20 דק’ לפני הפעולה (ואבן או ואליום) ולהגיע עם מלווה.

 

ואח”כ?

 

לאחר הצריבה איזור הצריבה עדיין מדבק, עד להחלמה מלאה. מומלץ לשטוף את האיזור ללא מגע ישיר של עור. למרוח משחה כנגד כוויות כגון SILVEROL ולרחוץ במים וסבון לפחות פעמיים ביום. כדאי לעקוב אחרי יבלות חדשות – תפיסה מוקדמת שלהן יכולה למנוע התפשטות חוזרת. הוירוס בד”כ נעלם מהגוף תוך 2-3 שנים בנשים (יותר בגברים)- ובזמן הזה ניתן לקיים יחסי מין כרגיל- אלא אם יש יבלות, שאז האיזור מדבק לבני\בנות זוג.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print