כריתת שחלות וחצוצרות דו צדדית מניעתית

כריתת שחלות מניעתית מוצעת לנשים אשר קיימת אצלהן נטיה גנטית משפחתית לממאירות שחלה. במקרים רבים מדובר בנשאיות למוטציה בגן BRCA 1/2, אשר מתבקשות לבצע כריתה מניעתית של השחלות והחצוצרות בהגיען לגיל 35-40, וזאת לאחר שסיימו את תוכנית הילודה שלהן.

השחלות הינן האיבר בגוף האישה, המייצר את רוב ההורמונים הנשיים- האסטרוגן והפרוגסטרון (חלק מהאסטרוגן מיוצר ברקמת השומן בגוף). מלבד תפקידן כייצרניות הורמונים, מהוות השחלות גם את מאגר הביציות בגוף האישה. שחלות האישה מכילות מאות אלפי ביציות בהתחלת הווסת, ומספרן יורד ל1000 ביציות בלבד בהגיען להפסקת הווסת. במקרים של נשאות גנטית לסיכון לממאירות בשד/שחלה- מהוות השחלות גם סיכון פוטנציאלי לממאירות, שהיא עדיין אחת הקטלניות ביותר ברפואת הנשים. כיון שלרוב סרטן השחלות מופיע בנשים הנשאיות לסיכון, רק אחרי גיל 40- ניתן להמתין עד גיל זה לפני החלטה על כריתת השחלות. אולם באם סיימת את תוכנית הילודה כבר בגיל 35- מומלץ שלא להמתין יותר.

את מקום הייצור ההורמונלי של השחלות, ניתן להחליף לאחר כריתתן על ידי מתן הורמונים חיצוניים בכדורים\מדבקות וכו’.

החצוצרות הן האיבר המשמש כמעבר לביצית ולזרע בין הרחם והשחלה. למעט לצורך כניסה להריון, אין לחצוצרות תפקיד נוסף- עם זאת, קיים היום חשד כי הן מהוות את המקור לסרטן השחלות- בכ- 40% מהמקרים. בנשים המעוניינות לכרות את כריתת השחלות, כיון שלא סיימו את תוכנית הילודה עד גיל 40, ניתן לשקול כריתה של החצוצרות תחילה- לצורך הורדת הסיכון לסרטן. כריתה שכזאת, תצריך שימוש ברפואת פריון לצורך הריון.

כיצד כורתים את החצוצרות והשחלות?

רוב הגינקולוגים היום יבחרו לכרות את השחלות והחצוצרות בכירורגיה זעיר פולשנית- לפרוסקופיה, על ידי מספר חתכים בודדים בבטן, חתך בודד בטבור או חתך בודד בנרתיק. יתרונות שיטת החתך הבודד בטבור או בנרתיק- הינו קוסמטי בעיקר, כיון שאין צלקות על הבטן לאחר הפעולה. יתרונות החתך הבודד בנרתיק- אפשרות חזרה מהירה ליחסי מין, לעומת החתך בודד בנרתיק- המצריך נכון להיום, זמן החלמה של 6 שבועות.

בכל מקרה של כריתת השחלות והחצוצרות, נשלחות הטפולות (שם כולל לשני האיברים יחדיו) לבדיקה פתולוגית – בהן נבדקת האפשרות, כי למרות כריתה הנחשבת מניעתית וגיל מוקדם של האישה, כבר קיימים בהן ממצאים ממאירים. במידה ותימצא ממאירות, יהיה צורך לחזור לניתוח פתוח- בו יוסר גם הרחם, האומנטום (סינר שומן הגולש מהקיבה) ובלוטות לימפה.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print