בדיקת EMG (אלקטרומיוגרפיה) – המדריך השלם

לקביעת תור פרטי לבדיקת EMG, התקשרו עכשיו: 053-6208672

חיפשת מידע על בדיקת EMG? הגעת למקום הנכון. בשורות הבאות נמצא כל המידע החשוב ביותר והמעודכן ביותר בנושא בדיקות EMG, כולל: מה זה EMG, מה ההבדל בין EMG לבדיקה אחרת של מערכת העצבים, מתי צריך לערוך בדיקת EMG, מי לא יכול לעבור את הבדיקה, איפה עושים אותה, כמה זה עולה ועוד.

לפני שנעמיק באריכות ובפירוט, הנה כמה תשובות קצרות לשאלות הנפוצות ביותר בנושא בדיקות EMG:

בדיקת EMG – מה זה? בדיקה המודדת את הפעילות החשמלית בעצבים ובשרירים, כדי לאפשר לרופא/ה לאבחן ולטפל במגוון בעיות שקשורות לשרירים.

מה זה בדיקת אלקטרומיוגרפיה? שם אחר לבדיקת EMG.

מה זה בדיקת NCT? בדיקה משלימה ל-EMG. לעיתים יש צורך בביצוע שתי הבדיקות, ולעיתים די בבדיקת EMG בלבד.

אילו סוגים של בדיקות EMG קיימים? עקרונית הבדיקה היא אותה בדיקה, אך יש המכנים אותה על פי האזור בגוף בו היא מתבצעת: בדיקת EMG כללית, בדיקת EMG רגליים, בדיקת EMG ידיים וכו’.

עד כמה כואבת בדיקת EMG? הבדיקה כרוכה באי נוחות, אבל הכאב קל מאוד.

כמה זמן אורכת בדיקת EMG? תלוי בבדיקה; באופן כללי בין חצי שעה לשעה וחצי.

מה אפשר לגלות על פי תוצאות בדיקת EMG? ממצאים מאפשרים אבחון וטיפול במחלות הקשורות לחיבור שבין העצבים והשרירים.

איפה כדאי לעשות בדיקת EMG? אפשר במסגרת סל התרופות ואפשר במכון פרטי על ידי רופא מומחה.

כמה עולה בדיקת EMG? זה תלוי במרכז הרפואי בו מתבצעת הבדיקה ובאופי הבדיקה עצמה.

לקביעת תור פרטי לבדיקת EMG, התקשרו עכשיו: 053-6208672

 בדיקת EMG – מה זה אומר?

בדיקת EMG (המכונה גם בדיקת אלקטרומיוגרפיה, ובשמה העברי “רשמת שריר חשמלית”) היא בדיקה של ההולכה העצבית. הבדיקה מבוצעת על ידי נוירולוג מומחה המתמחה במחלות עצבים ושרירים, בדרך כלל בעקבות הפנייה של נוירולוג או אורתופד. הבדיקה בוחנת את העצבים ואת השרירים הקשורים אליהם, ובודקת את התגובה שלהם לגירוי חשמלי. זאת במטרה לאתר מחלות או בעיות קליניות שפוגעות בשרירים, בעצבים או בחיבורים ביניהם. אלה יכולות להיות מחלות שמקורן במערכת העצבים עצמה, או תופעות משניות שנגרמות בעקבות מחלות אחרות.

קיימת אפשרות לבצע בדיקת EMG בכל מיני סוגים של מערכות שרירים בגוף, ולפיכך יש הנוהגים להתייחס לבדיקות EMG על פי קבוצות השרירים שהן בודקות: EMG רגליים, EMG ידיים וכן הלאה.

למה צריך לבדוק פעילות חשמלית בעצבים ובשרירים?

ראשית חשוב להבין שהגוף שלנו פועל באמצעות פעילות חשמלית. אנחנו אמנם לא רובוטים ולא צריכים להטעין את הסוללה החשמלית שלנו, אבל בהחלט קיימים סוגים מסוימים של פעילות חשמלית במערכות רבות בגוף של כל בעל חיים, ובפרט בגופם של בני אדם: במוח, בלב ובמערכת העצבים. לדוגמה, כאשר המוח רוצה להפעיל שריר מסוים, אותות חשמליים מועברים דרך מערכת העצבים, מגיעים אל השריר הרצוי ומניעים אותו.

לפעמים ההולכה העצבית לא מתפקדת כמו שצריך, ובמקרים כאלה נוצרות בעיות בהגעת האותות החשמליים אל השרירים הרצויים. זו הסיבה בעטיה פותחו ושוכללו שיטות רפואיות חדשניות למדידת ההולכה החשמלית במערכות הגוף השונות: בדיקת EEG מודדת את הפעילות החשמלית במוח; בדיקת EKG מודדת את הפעילות החשמלית בלב; בדיקת NCT מודדת את הפעילות החשמלית במערכת העצבים ההיקפית ובדיקת EMG מודדת את הפעילות החשמלית בעצבים ובשרירים.

לענייננו, כאשר שריר מסוים לא מתפקד כמו שצריך וקיים חשד שהסיבה לכך היא בעיית הולכת אותות חשמליים – ניתן למדוד את הפעילות החשמלית, לתעד ולהציג אותה בצורה ויזואלית. כך מתאפשר לרופא לפענח, לאבחן ולהתאים טיפול לבעיה.

מה ההבדל בין בדיקת NCT לבדיקת EMG?

רבים מתבלבלים בין שתי הבדיקות או מתקשים להבין מה ההבדל בין בדיקת EMG לבדיקת NCT, ולכן ראוי להבהיר: אמנם שתי הבדיקות הללו קשורות לבחינה של הפעילות החשמלית בעצבים, אבל בדיקת NCT מתמקדת בהולכה עצבית במערכת העצבים ההיקפית (Nerve Conduction Test), לעומת בדיקת EMG שמודדת את הפעילות החשמלית בשרירים. במקרים מסוימים צריך לבצע את שתי הבדיקות כדי לקבל תמונה מלאה, ולעיתים די בבדיקת EMG – בתלות במאפייני הבעיה הרפואית הספציפית.

לדוגמה: אם קיימות בעיות תפקוד שריר ויש חשד שהן קשורות לבעיות הולכת אותות חשמליים במערכת העצבים, סביר להניח שיהיה צורך בביצוע שתי הבדיקות האמורות; אולם אם אין חשד לבעיית הולכה חשמלית בעצבים, ככל הנראה אין סיבה לבצע בדיקת NCT אלא בדיקת EMG בלבד.

מתי צריך לעשות בדיקת EMG?

תסמינים אפשריים שעשויים להעיד על צורך בבדיקת EMG יכולים להיות תחושות של קור או חום בשריר, נמלול, עקצוץ, גירוד, דקירות או לחץ. יתכן גם שיש צורך בבדיקת EMG כאשר מורגשת חולשה בשריר, כאבים בשרירים עצמם או בגפיים, שיתוק של השרירים, התכווצויות בלתי מוסברות וכאשר נדמה כאילו איברים “נרדמים”.

במקרים כאלה (ואחרים, על פי שיקול דעת הרופא/ה המטפל/ת), הצורך בבדיקת EMG עולה כדי לבחון האם הסיבה לתופעות הללו נעוצה בבעיות הולכה חשמלית. בדיקה כזו יכולה להוביל את הרופא/ה לאבחן שמדובר בבעיות כמו פריצת דיסק, פגיעה בחוט השדרה, מחלת ניוון שרירים או בעיות אחרות הקשורות לשליטה בפעילות השרירים.

לבדיקת EMG פרטית אצל נוירולוג מומחה, התקשרו עכשיו: 053-6208672

מי לא יכול לעבור בדיקת EMG?

בדיקת EMG בדרך כלל לא מבוצעות אצל:

  • ילדים מתחת לגיל 16
  • תשושי נפש
  • מושתלי קוצב לב (אלא אם קיים אישור לביצוע הבדיקה מאת הרופא/ה המטפל/ת)
  • מטופל/ת שנוטל/ת סוגים מסוימים של נוגדי קרישה (תלוי בסוג נוגד הקרישה ובערכי ה-INR)

כמו כן לא ניתן לבצע בדיקת EMG כאשר באזור הבדיקה קיימים זיהום, דלקת או כיב.

מה צריך להביא לבדיקת EMG?

בין אם מבצעים את הבדיקה בקופת חולים או במכון רפואי פרטי, יש להביא איתך:

  • תעודה מזהה.
  • הפנייה מהרופא/ה המטפל/ת (במכונים פרטיים ניתן גם לקבוע תור לבדיקת EMG באופן עצמאי ללא הפנייה, אם המטופל/ת מדווח/ת על התסמינים הרלוונטיים).
  • במקרה של נטילת תרופות מסוימות, לרבות נוגדי קרישה, וכן אם הושתל בגופך קוצב לב, יש להביא אישור מן הרופא/ה המטפל/ת לביצוע הבדיקה.
  • אם עברת בעבר בדיקות EMG, מומלץ להביא את התוצאות הקודמות לשם השוואה.

איך מתבצעת בדיקת EMG?

לא נדרשת הכנה לבדיקת EMG, מלבד הימנעות משימוש בקרם גוף או במשחה כלשהי באזור הנבדק ביום הבדיקה. על נבדק/ת הנוטל/ת תרופות קבועות ליידע מראש את הרופא/ה המטפל/ת כדי לוודא את אפשרות קיום הבדיקה. מומלץ להגיע עם ביגוד נוח – למשל אם מדובר בבדיקת EMG רגליים, כדאי להגיע במכנסיים קצרים או בשמלה.

על מנת לבדוק את ההולכה החשמלית בעצבים ובשרירים יש צורך להחדיר מחט דקיקה או מספר מחטים דקיקות אל תוך השרירים. המחטים סטריליות וחד פעמיות. כל מחט מחוברת לאלקטרודה חשמלית, והיא מיועדת למדידת הפעילות החשמלית בשרירים ובעצבים. הבדיקה לא מבוצעת בהרדמה משום שנדרש שיתוף פעולה מן הנבדק/ת כדי להעריך את תפקודי העצבים והשרירים במצב מנוחה ובמצבי תנועה שונים. במצב מנוחה, נניח, נצפה שלא לראות שום פעילות חשמלית (ואם יש, יתכן שיש בעיה נוירולוגית). בכל פעם שהשרירים הנבדקים נעים, הפעילות החשמלית בהם נמדדת, מתועדת ומוצגת בצורה ויזואלית נוחה לפענוח.

בדיקת EMG נעשית לרוב בשכיבה ואורכת בדרך כלל בין חצי שעה לשעה וחצי. הרעיון של החדרת מחטים לשרירים אמנם עשוי להישמע מרתיע, אך למעשה הבדיקה כרוכה באי נעימות קלה, הכאב קל מאוד ורבים טוענים שהוא אפילו לא מורגש.

לאחר הבדיקה אין צורך באשפוז או התאוששות. אחרי מנוחה קלה ניתן לחזור לפעילות שגרתית רגילה.

סיבוכים, סיכונים או תופעות לוואי של בדיקת EMG

בדיקת EMG נחשבת בטוחה מאוד עם סיכוי מינימלי לסיבוכים, סיכונים או תופעות לוואי. אזורי החדרת המחטים עוברים חיטוי יסודי והמחטים עצמן סטריליות לחלוטין, כך שאפילו הסיכוי לזיהום בגלל החדרת המחט הופך קלוש ביותר. לכל היותר יורגש עקצוץ קל בשרירים שיחלוף מעצמו כעבור יום או יומיים.

לעיתים נדירות ביותר עשויים להיגרם דימום קל או פגיעה קלה בעצב באזור החדרת המחט, אבל גם במקרים הללו התופעות חולפות מעצמן לאחר מספר ימים.

כמובן שבכל מקרה של כאב, רגישות או תופעה אחרת – יש לפנות מיד לבדיקה רפואית על מנת לשלול את הקשר לבדיקת ה-EMG.

לקביעת תור מהיר לבדיקת EMG פרטית, התקשרו עכשיו: 053-6208672

איפה עושים בדיקת EMG?

קיימת אפשרות לעבור בדיקת EMG במסגרת שירותי הרפואה הציבורית שכן בדיקת EMG כלולה בסל הבריאות. כל מה שצריך לשם כך הוא הפנייה לבדיקת EMG מן הרופא/ה המטפל/ת, ואז פשוט צריך לפנות אל מרכז רפואי שפועל בהסדר עם קופת החולים שלך ולקבוע תור.

יחד עם זאת, בשל העובדה שלא כל מרכז רפואי פועל בהסדר עם כל קופת חולים, בצירוף הקושי לקבוע תור קרוב בגלל העומס על המערכות הציבוריות – רבים פונים לביצוע בדיקת EMG באופן פרטי. במקרה כזה התשלום אמנם צפוי להיות גבוה יותר, אבל המטופל/ת זוכה ליהנות מגמישות הן בבחירת המרכז הרפואי שבו תתבצע הבדיקה והן מזמינות גבוהה יותר לקביעת תור. יתרה מזאת, גם פענוח תוצאות הבדיקה מבוצע בדרך כלל הרבה יותר מהר.

כמה עולה בדיקת EMG?

אם ברצונך לעבור בדיקת EMG במסגרת שירותי קופת החולים שלך, אזי כאמור היא כלולה בסל התרופות הציבורי. לחלופין, אם ברצונך לבצע בדיקת EMG פרטית, במכון רפואי פרטי ועל ידי רופא מומחה – הדבר כרוך בתשלום.

העלות תלויה באופי הספציפי של הבדיקה שיש לעבור. בדיקה של 2 גפיים תעלה החל מ-1,250 ש”ח ומעלה, בדיקה של 4 גפיים תעלה בסביבות 2,000 ש”ח – ובכל מקרה חשוב להדגיש שהעלות מוחזרת בחלקה (ולפעמים אף במלואה) ע”י חברת הביטוח שבה יש לך פוליסת ביטוח בריאות.

מה אפשר לגלות בעקבות ממצאי בדיקת EMG?

ממצאי EMG יכולים לסייע לרופא לאבחן את הסיבות למגוון בעיות בשרירים ובעצבים. כך ניתן למשל לטפל בתסמונת התעלה הקרפלית, אחת מן המחלות הנפוצות בכף היד, כמו גם בתסמונות אחרות (תסמונת התעלה הטרסלית שבקרסול, תסמונת פרונטור בזרוע ועוד).

לאחר ביצוע בדיקת EMG, ממצאים יכולים להוביל את הרופא גם לשלול או לאשר חשד למגוון מחלות נפוצות מתחום העצבים-שרירים:

  • מחלות שקשורות למערכת העצבים ההיקפית, כגון כאבים נוירופתיים, כאבים ברגליים, תחושות נמלול בגפיים, נוירופתיה או נוירופתיה סוכרתית, פולינוירופתיה ועוד.
  • מחלות שרירים, כגון חולשה בשרירים, כאבים, התכווצויות, פיברומיאלגיה, מיופתיה, דלקות שרירים וכדומה.
  • מחלות הקשורות למערכת העצבים המרכזית, כמו טרשת נפוצה או רעד בשרירים..
  • מחלות שקשורות לחיבור בין העצבים לשרירים, כמו צניחת עפעפיים, ראייה כפולה, מיאסטניה גרביס (MG, מחלה שמתבטאת בעייפות שרירים לאחר מאמץ) או אמיוטרופיה (“מחלת לו גריג”).
  • מחלות שקשורות לחוט השדרה, כמו פוליו או ALS.
לקריאת חוות דעת על בדיקת EMG פרטית במכון מיטב, לחצו כאן.

לקביעת תור לבדיקת EMG פרטית, התקשרו עכשיו: 053-6208672

 
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print