בדיקת MRI פרטי – המדריך השלם

לקביעת תור פרטי מהיר לבדיקת MRI, התקשרו עכשיו: 053-6208672

חיפשת מידע על בדיקת MRI? הגעת למקום הנכון. בשורות הבאות נמצא כל המידע החשוב ביותר והמעודכן ביותר בנושא בדיקות MRI, כולל: מה זה MRI, מתי צריך לערוך בדיקת MRI, מי לא יכול לעבור את הבדיקה, איפה עושים אותה, כמה זה עולה ועוד.

לפני שנעמיק באריכות ובפירוט, הנה כמה תשובות קצרות לשאלות הנפוצות ביותר בנושא בדיקות MRI:

מה זה בדיקת MRI? בדיקה לא-פולשנית של איברים פנימיים בגוף באמצעות תהודה מגנטית.

האם בדיקת MRI מסוכנת? לא, הבדיקה בטוחה לחלוטין.

מתי צריך לעשות בדיקת MRI? במקרה שבו קיים חשש לבעיה רפואית כתוצאה ממחלה או מטראומה באיבר פנימי, במערכת העצבים או בכלי הדם. בנוסף בדיקת MRI משמשת למעקב אחר טיפולים כדי לבחון את מידת הצלחתם וקביעת המשך טיפול.

האם יש מטופלים שלא יכולים לעבור בדיקת MRI? כן: מטופלים שבגופם קיימים עצמים המכילים מתכת או מטופלים שעשויים לסבול מבעיה בגלל חומר הניגוד בו משתמשים בבדיקת MRI, גדוליניום.

צריך לצום לפני בדיקת MRI? יש מכונים שדורשים צום לפני MRI ואחרים לא.

האם אפשר לעשות MRI בהריון? בהחלט. MRI לא מסוכן לעובר.

איך עושים MRI לילדים? בדיוק כמו למבוגרים, אבל בגישה מותאמת.

כמה עולה בדיקת MRI? במסגרת הרפואה הציבורית הבדיקה ללא תשלום, אך עלות בדיקת MRI פרטית במכון פרטי כרוכה בתשלום של כמה אלפי שקלים.

מה עדיף, לעשות בדיקת MRI בקופת חולים או לגשת אל מכון MRI פרטי? מבחינת איכות הרפואה, אין הבדל. יש רופאים מצוינים גם בקופת חולים וגם במכונים הפרטיים. ההבדל נעוץ בגמישות התורים ובעלות הבדיקה: דרך קופת חולים הבדיקה ללא תשלום (עם טופס 17 מהרופא המטפל), אבל קשה לקבוע תור בגלל עומסים רבים. במכון פרטי יש גמישות רבה יותר בקביעת התור, אך הדבר כרוך בתשלום שגובהו תלוי במאפיינים הפרטניים של הבדיקה.

לקביעת תור לבדיקת MRI פרטית (תוך 72 שעות), התקשרו עכשיו: 053-6208672

בדיקת MRI – מה זה אומר?

ראשי התיבות MRI מציינים Magnetic Resonance Imaging, כלומר דימות באמצעות תהודה מגנטית. זוהי בדיקה לא-פולשנית, המבוססת על שימוש בשילוב של שדה מגנטי עם גלי רדיו, שבעזרתה ניתן לבחון אזורים בגוף שאינם גלויים לעין. בזכות השימוש בסריקות MRI ניתן “לראות” תמונות ברורות מאוד של אזורים פנימיים בגוף ואף “לצלם אותם מבפנים” – מה שמאפשר לרופא/ה המטפל/ת לקבל תמונה מלאה של המצב הרפואי.

ניתן לבדוק במכשיר ה-MRI אזורים שונים בגוף, כמו MRI ראש, MRI מוח, MRI רגל וכדומה. ניתן אף לבדוק את העובר של נשים בהריון (ר’ הרחבה בהמשך).

יתרונות וחסרונות של בדיקת MRI

מכשיר ה-MRI נראה כמו קופסה גדולה שבמרכזה צינור או מנהרה, והמטופל/ת אמור/ה לשכב בתוכו ללא תזוזה במשך מספר דקות. מראהו של המכשיר עלול להיות מרתיע, כמו גם הצורך לשכב בלי לזוז תוך כדי פעולה וזמזום, אבל חשוב לזכור כי מכשיר ה-MRI הוא אמצעי הדימות הכי מתקדם שיש כיום בתחום הרפואה. רמת הדיוק שלו גבוהה ביותר, ואין בבדיקות MRI סיכונים משום שמכשיר הבדיקה משתמש בתהודה מגנטית, בניגוד למכשירים אחרים שמשתמשים בקרינה (כגון בדיקת CT).

הבעיה העיקרית עם מכשיר MRI היא הקושי בהשגת תור לבדיקה. עקב עלותו הגבוהה, לא בכל מרכז רפואי יש מכשיר MRI. למעשה, במדינת ישראל כולה יש רק כמה עשרות מכשירי MRI; לכן נוצרים בשירותי הרפואה הציבורית עומסים ותורים ארוכים. למעשה, ברפואה הציבורית יש רופאים שיעדיפו לעיתים להפנות מטופלים לבדיקות אחרות, אולי פחות מתאימות ואולי עם רמת סיכון גבוהה יותר, ולו רק כדי להימנע מההמתנה הארוכה לתור פנוי ל-MRI. זו אחת הסיבות העיקריות בעטיין יותר ויותר מטופלים פונים לשירותי רפואה פרטית, שלמרות היותם יקרים יותר, מאפשרים גמישות רבה בקביעת התור וקבלת תוצאות באופן מזורז.

למי בדיקת MRI לא מתאימה?

מכשיר ה-MRI עושה שימוש בתהודה מגנטית, ולכן על המטופל/ת להיכנס אל מכשיר ה-MRI ללא שום חפץ המכיל מתכת. זו הסיבה לכך שנהוג לרוקן כיסים ממטבעות ומפתחות, ולהסיר סיכות לשיער ותכשיטים כגון שרשראות וטבעות לפני הבדיקה. יחד עם זאת, עובדה זו הופכת אותו ללא נגיש עבור מטופלים או מטופלות שבגופם יש עצמים המכילים ברזל. עצמים כאלה יכולים להיות רסיסי מתכת שנגרמו כתוצאה מפציעה, כגון קליע שנותר בגוף; או מכשירים רפואיים שונים, כגון קוצב לב, מפרק מלאכותי וכדומה.

בנוסף, כחלק ממהלך הבדיקה נעשה לעיתים שימוש בחומר ניגוד בשם גדוליניום, במטרה לשפר את תוצאות הסריקה. חומר זה מכיל כמות זעירה של מתכת, ואינו מתאים למטופל/ת הסובל/ת מאי ספיקת כליות. כמו כן, לעיתים עשוי להיות חשש מסוים להיווצרות תגובה אלרגית לגדוליניום, וגם במקרה זה בדיקת MRI לא מתאימה.

סוג נוסף של מטופלים שעשוי להיות בעייתי לבדיקת MRI הוא מטופלים שסובלים מקלאוסטרופוביה או חרדה כתוצאה מהצורך לשכב ללא תזוזה במשך דקות ארוכות בתוך מה שנדמה כמו חלל סגור במרכזו של המכשיר הענק. יחד עם זאת, ניתן לתת למטופלים כאלה כדור הרגעה או חומר מטשטש כדי לסייע להם לעבור את הבדיקה.

לבדיקת MRI פרטית דחופה, התקשרו עכשיו: 053-6208672

מתי צריך לעשות בדיקת MRI?

קיימים שני סוגי מקרים עיקריים בהם יש לערוך בדיקת MRI:

1) אבחון מצב רפואי בעזרת MRI:
מכשיר ה-MRI מאפשר לקבל תמונת מצב מדויקת של איברים פנימיים בגוף, כאלה שלא ניתן לראות בעין. במילים אחרות, בדיקת MRI מסייעת לרופא לקבל הצצה לתוך הגוף של המטופל/ת ולאבחן מחלות או פגיעות כתוצאה מטראומה.

כך למשל בדיקת MRI נדרשת אם קיים חשד להיווצרות גידול, זיהום או דימום במוח; אם יש חשש לקיומו של מום מולד באיבר מסוים, או אם יש צורך לבחון כלי דם חיוניים בסביבתו של איבר כלשהו כדי לזהות או לשלול היצרות, התרחבות או חסימה בעורקים או בוורידים. בעזרת מכשיר MRI ניתן לאבחן גם מחלות דלקתיות באיברים פנימיים (כמו מחלת קרוהן במעיים), לאתר פגיעות בכליות, לבדוק את מערכת השתן, לבחון האם קיים נזק במפרקים, פריצת דיסק וכדומה.

2) מעקב אחר טיפולים באמצעות MRI:
לאחר שכבר אובחן המצב הרפואי של מטופל/ת והוחל בטיפול מתאים, לעיתים נוצר צורך לבצע בדיקות MRI למטרת מעקב ובחינת מידת ההצלחה של הטיפול. בעזרת בדיקת MRI ניתן למשל לראות האם הטיפול הצליח והאם קיים צורך בטיפולים נוספים.

לפיכך נפוץ מאוד לבצע בדיקות MRI בחולים אונקולוגיים: הבדיקה מאפשרת לרופא לבחון את הגידול, להשוות את נוכחות התאים הסרטניים לתוצאות של סריקות MRI קודמות ולהבין את מידת יעילות הטיפול האונקולוגי.

דוגמה נוספת לבדיקות MRI לצורך מעקב הן מחלות כרוניות, כגון טרשת נפוצה; אלה מחלות שניתן לחיות איתן תקופה ארוכה אבל חשוב לעקוב אחר התפתחותן כדי לזהות סימנים מוקדמים ככל האפשר להחמרה ולטפל בה מיד.

בנוסף, בדיקת MRI עשויה לסייע לצוות רפואי להתכונן טוב יותר לקראת הליך כירורגי. כך לדוגמה לפני שניגשים לנתח מוח של אדם, חשוב מאוד למפות אותו היטב כדי לוודא שלא תיגרם חלילה פגיעה ביכולותיו החיוניות. זהו המקרה גם לגבי הליכים כירורגיים עדינים באיברים שנמצאים בחלל הבטן או בגב.

הכנה מוקדמת לפני בדיקת MRI

הדבר החשוב ביותר לפני בדיקת MRI הוא ליידע גם את הרופא המטפל וגם את הטכנאי שמבצע את הבדיקה עצמה אודות הימצאות עצמים מתכתיים בגוף (רסיסי פציעה, שתלים וכו’). אל הבדיקה עצמה יש להגיע בבגדים נוחים וללא פריטים המכילים מתכת, כמו תכשיטים, סיכות, מפתחות וכדומה. אם צפוי שימוש בגדוליניום (החומר הניגודי שמכיל מעט מתכת), יש ליידע את הצוות הרפואי גם על רגישויות ידועות לאלרגנים.

חשוב גם לבדוק מבעוד מועד מהן הדרישות המדויקות של המרכז הרפואי שבו תתבצע הבדיקה. לדוגמה, יש מכונים שידרשו מהמטופל/ת צום לפני בדיקת MRI, ויש כאלה שלא.

איך מתבצעת בדיקת MRI?

תחילה המטופל/ת שוכב/ת על מיטת בדיקה, לבוש/ה בבגדים רגילים או בחלוק (על פי הצורך). כאשר הבדיקה מתחילה, המיטה נכנסת באיטיות אל תוך מכשיר ה-MRI, ואז יש לשכב ללא תזוזה בזמן שהמכשיר יוצר שדה מגנטי סביב המיטה וסורק את האזור הנבדק.

לכל אורך הבדיקה, בתוך המכשיר עצמו נשמע זמזום. אם הוא בלתי נסבל עבור המטופל/ת, ניתן לקבל אוזניות כדי לחסום את הרעש. בנוסף, אם יש צורך לסייע למטופל/ת שלא להזיז את האזור הנבדק במהלך הבדיקה, ניתן להשתמש ברצועות קיבוע או בכריות.

הבדיקה אורכת כשעה. באופן עקרוני אין צורך בהרדמה, ומטופלים שסיימו את הבדיקה יכולים לשוב לפעילות שגרתית מיד לאחר מכן ללא צורך במנוחה או התאוששות. מטופלים הסובלים מקלאוסטרופוביה או חרדה עשויים לקבל חומר מרגיע או מטשטש לפני הבדיקה, ואם כך אז עליהם להמתין עד להתפוגגות השפעת החומר כדי שיוכלו לשוב לשגרה.

תופעות לוואי של בדיקת MRI

לרוב אין תופעות לוואי לבדיקת MRI, מלבד תחושה קלה של חום באזור שנבדק – וגם היא חולפת מעצמה במהירות. אם במסגרת הבדיקה נעשה שימוש בגדוליניום, תיתכן מעט ישנוניות או בחילה, ולעיתים נדירות תגובה אלרגית.

לבדיקת MRI פרטית (תוך 72 שעות), התקשרו עכשיו: 053-6208672

בדיקת MRI בהריון

יש נשים בהריון שמקנן בהן חשש לשלומו של העובר שלהן במהלך בדיקת MRI. זהו חשש טבעי, שתורמת לו העובדה שקיימים מכוני MRI שמסרבים לערוך בדיקת MRI בטרימסטר הראשון של ההריון. למרות זאת, כדאי לדעת שבהחלט אפשר לבצע בדיקות MRI לנשים בהריון. זאת בפרט אם קיים חשש לבעיה רפואית אצל האם, או חשד לבעיה בהתפתחות העובר.

חשוב להדגיש: על פי שורה ארוכה מאוד של מחקרים בארץ ובעולם, בדיקת ה-MRI לא מזיקה כלל לעובר. הדבר נכון בכל שלב של ההריון, לרבות בטרימסטר הראשון שלו. הסיבה לסברה הנפוצה לפיה קיימים סיכונים בבדיקת MRI בשליש הראשון של ההריון היא חומר הניגוד שנהוג להשתמש בו במסגרת בדיקת MRI, גדוליניום; משום שהשפעתו המדויקת על עוברים בשליש הראשון להריון עדיין לא הוכחה בצורה חד משמעית.

מה שכבר כן הוכח הוא שבדיקת ה-MRI עצמה לא משפיעה כלל על עוברים. לכן, אם קיימת אפשרות לוותר על השימוש בגדוליניום, בהחלט ניתן לבצע בדיקת MRI לאישה בהריון ללא כל חשש.

בדיקת MRI לילדים

מבחינה רפואית וטכנית, בדיקת MRI לילדים זהה בכל לבדיקת MRI למבוגרים. ההבדל היחיד הוא הגורם האנושי: לתינוקות, לילדים ולבני נוער עשויות להיות תגובות שונות לבדיקה מאשר למבוגרים, כמו גם חששות, פחדים וצרכים ייחודיים אחרים. כך לדוגמה בעוד שמבוגר יכול בדרך כלל לשלוט בעצמו מספיק זמן עד שהבדיקה תסתיים, יש ילדים שיתקשו לשכב בשקט ולא לזוז במשך דקות ארוכות.

לכן חשוב שהצוות הרפואי שמבצע את הבדיקה יהיה בעל גישה מותאמת לילדים, עם יכולת הקשבה, הכלה ומציאת פתרונות יצירתיים כדי לוודא שהבדיקה תושלם כראוי. לעיתים קרובות יש הורים שיעדיפו לפנות אל בדיקת MRI בבית חולים לילדים או אל מכון פרטי שמתמחה בילדים.

מה ההבדל בין בדיקת CT לבין בדיקת MRI?

קיים בלבול מסוים בציבור לגבי ההבדלים בין שתי הבדיקות הללו, שכן שתיהן מבוצעות באופן דומה: המטופל/ת שוכב/ת על גבי מיטת בדיקה שמחליקה אל תוך מכשיר גדול ומזמזם. יחד עם זאת, קיימים מספר הבדלים משמעותיים בין הבדיקות:

  • אופן הפעולה: מכשיר MRI עובד על בסיס תהודה מגנטית. מכשיר CT מקרין קרני רנטגן דרך גוף הנבדק/ת. פירוש הדבר הוא שבבדיקת CT הגוף נחשף למעט קרינה, מה שלא קורה בבדיקת MRI.
  • משך הבדיקה: במכשיר MRI צריך לשכב ללא תזוזה במשך דקות ארוכות. לעומתו, סריקת CT מתבצעת בתוך שניות ספורות.
  • זמינות: אחת הסיבות לקושי לקבוע תורים לבדיקות MRI היא זמינותם הנמוכה במרכזים הרפואיים בארץ (בעיקר בגלל מחירו הגבוה של המכשיר עצמו). מכשירי CT, לעומת זאת, נפוצים מאוד במרכזים הרפואיים ולכן קיימת גמישות רבה יותר בקביעת תורים.
  • מבחינה רפואית, בדיקות MRI ובדיקות CT משמשות לצרכים שונים. בדיקת MRI, לדוגמה, נחשבת פחות יעילה בהערכת עצמות. למכשיר MRI גם לא ניתן להכניס מטופלים עם קוצבי לב ועצמים אחרים שמכילים מתכת – אבל כן למכשיר ה-CT. במקרים מסוימים, ולאור בעיית הזמינות של מכשירי MRI והקושי לקבוע תורים לבדיקה, יתכן שרופא מטפל ישלח אדם לבדיקת CT במקום בדיקת MRI.

כמה עולה בדיקת MRI?

בדיקת MRI במסגרת קופת החולים, עם הפנייה של רופא מטפל ולאחר הנפקת טופס 17, ניתנת ללא תשלום לכל מטופל/ת. יחד עם זאת, כאמור, בהרבה מרכזים רפואיים ציבוריים לא קיימים מכשירי MRI, ועל מעט המכשירים הקיימים יש עומסים רבים – כלומר קביעת תור לבדיקת MRI עלולה להתגלות כמשימה מורכבת, בלשון המעטה.

במסגרת הרפואה הפרטית, לעומת זאת, המצב שונה. קיימים מכוני MRI פרטיים שמאפשרים קביעת תור בטווחי זמן נגישים מאוד, יחסית לרפואה הציבורית. יתרה מזאת, גם פענוח תוצאות הבדיקה עשוי לארוך פחות זמן כאשר בוחרים מכון MRI פרטי לביצוע הבדיקה. אלא שבמקרה של בדיקת MRI במכון פרטי, העלות עשויה להגיע לכמה אלפי שקלים.

המחירים המדויקים משתנים כמובן בין מכוני MRI שונים ותלויים במגוון רחב של שיקולים, אולם באופן כללי ניתן לומר פחות או יותר כי עלות בדיקת MRI מתחילה מ-3500 ש”ח ומעלה. אם נדרש שימוש בחומר ניגוד או אם רוצים לזרז את תהליך פענוח התוצאות, המחיר כמובן עולה בהתאם.

שיקולים נוספים שעשויים לייקר את הבדיקה: צורך בבדיקה של מספר אזורים שונים בגופו של אותו מטופל; צורך בחומרי טשטוש או הרדמה ועוד. לעיתים מחיר הבדיקה עשוי אף להגיע ל-12,000 ש”ח ומעלה.

לקריאת חוות דעת על בדיקת MRI פרטית (תוך 72 שעות), לחצו כאן.

לקביעת תור פרטי מהיר לבדיקת MRI, התקשרו עכשיו: 053-6208672

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print