בדיקת אולטרסאונד (US) – המדריך השלם

לקביעת תור פרטי מהיר לבדיקת אולטרסאונד, התקשרו עכשיו: 053-6208672

חיפשת מידע על בדיקת אולטרסאונד? כאן נמצא כל המידע המעודכן ביותר בנושא בדיקות אולטרסאונד, כולל: מה זה אולטרסאונד, אילו סוגי אולטרסאונד קיימים, מתי צריך לערוך בדיקת אולטרסאונד, איפה עושים אותה, כמה זה עולה ועוד.

לפני שנעמיק באריכות ובפירוט, הנה כמה תשובות קצרות לשאלות הנפוצות ביותר בנושא בדיקות אולטרסאונד:

מהי בדיקת אולטרסאונד? סוג של בדיקת הדמיה, שמאפשרת “לראות” איברים פנימיים בעזרת שימוש בגלי על-קול.

אילו סוגי אולטרסאונד קיימים? ניתן לבצע בדיקות אולטרסאונד על אזורים רבים בגוף (ר’ דוגמאות בהמשך).

אני בהריון. אולטרסאונד יכול לפגוע בעובר שלי? ממש לא! בדיקת אולטרסאונד היא בדיקה בטוחה לחלוטין.

איפה עושים בדיקת אולטרסאונד? קופות החולים השונות עובדות עם מכונים מסוימים, וניתן גם לפנות באופן ישיר אל מכון אולטרסאונד פרטי.

כמה עולה בדיקת אולטרסאונד? במסגרת שירותי הרפואה הציבורית, בדיקת אולטרסאונד מתבצעת ללא תשלום. פניה אל מכון פרטי בדרך כלל מכוסה על ידי ביטוחים משלימים.

אני חייב/ת לעשות אולטרסאונד דחוף. האם כדאי לבצע בדיקת אולטרסאונד פרטית? בהחלט. גמישות רבה בקביעת התורים היא אחד היתרונות של פניה אל מכון אולטרסאונד פרטי.

לקביעת תור לבדיקת אולטרסאונד פרטית (תוך 72 שעות), התקשרו עכשיו: 053-6208672

בדיקת אולטרסאונד – מה זה אומר?

בדיקת אולטרסאונד (או “בדיקה על שמעית”, ובלעז Ultrasound) היא בדיקת דימות המתבצעת באמצעות גלים על-קוליים (אולטרה סאונד, ומכאן שם הבדיקה). הבדיקה מאפשרת להציג בפני הרופא רקמות ואיברים פנימיים. כך ניתן לבחון את המבנה ואת התפקוד שלהם, ובעת הצורך לאבחן בעיות או מחלות ולהתאים להן טיפול.

בדיקת האולטרסאונד הנפוצה ביותר היא אולטרסאונד בהריון: העובדה שבבדיקה לא כרוכים שום סיכונים מאפשרת לנשים בהריון לראות את העובר שלהן עוד כשהוא ברחם, וכן מאפשרת לרופא להעריך מדדים שונים הקשורים לעובר כדי לעקוב אחר התפתחותו: אורך העצמות, היקף הגולגולת, הערכת משקל וכן הלאה.

בדיוק באותה שיטת הדמיה המבוססת על גלי על-קול ניתן לערוך בדיקות אולטרסאונד גם לאיברים אחרים: אולטרסאונד בטן, אולטרסאונד ברך, אולטרסאונד כתף, אולטרסאונד שד ועוד. באופן כללי, נהוג לערוך בדיקות אולטרסאונד בשורה ארוכה של תחומים רפואיים, ביניהם גסטרואנטרולוגיה, קרדיולוגיה, גינקולוגיה, אורולוגיה, אנדוקרינולוגיה ואורתופדיה.

יש גם בדיקות אחרות בתחומים שונים של הרפואה, שבמסגרתן מתבצעת הדמיית אולטרסאונד. כך למשל דיקור מי שפיר, בדיקה שנהוג לבצע במקרים מסוימים במהלך הריון אם יש חשד לבעיה גנטית כלשהי בעובר, היא בדיקה מונחית אולטרסאונד.

איך מתבצעת בדיקת אולטרסאונד?

מכשיר אולטרסאונד מורכב מצג מחשב שאליו מחובר מכשיר שנקרא מתמר. הרופא שמבצע את הבדיקה מורח על העור באזור הנבדק ג’ל ייעודי המבוסס על מים – כדי להקל על תנועת המתמר, למנוע כיסי אוויר ולשפר את האיכות של התמונה – ואז מצמיד את המתמר לגוף.

אז, המתמר פולט גלי על-קול (אולטרה-סאונד, צלילים שאוזן אדם לא יכולה לשמוע). כאשר גלים אלה מגיעים לרקמות השונות שבגוף, הם מוחזרים אל המתמר, שמעביר אותם לעיבוד מחשב – וכך מתקבלת על הצג תמונה של האיבר הנבדק. במהלך הבדיקה הרופא מזיז מעט את המתמר כדי לקבל תמונה מלאה יותר מכמה זוויות שונות.

הבדיקה מתבצעת ללא הרדמה או אלחוש ואורכת בין 20 דקות לשעה (בתלות באזור שנבדק). לעיתים יש צורך בהסרת בגדים ו/או תכשיטים מן האזור הנבדק. אין לבדיקה שום תופעות לוואי או סיכונים, וניתן לחזור מיד לשגרת פעילות רגילה.

יתרונות בדיקת אולטרסאונד

למה כדאי לעשות בדיקת אולטרסאונד?

  • בדיקת אולטרסאונד לא מסוכנת.
  • בדיקת אולטרסאונד לא כואבת.
  • בדיקת אולטרסאונד לא דורשת שום הכנה מוקדמת (כגון צום או נטילת חומר ניגוד).
  • בדיקת אולטרסאונד מציגה תוצאות בזמן אמת.
  • בדיקת אולטרסאונד ניתנת לביצוע באמצעות ציוד זמין שנמצא במרכזים רפואיים רבים בארץ (בניגוד לבדיקות MRI למשל), ודי ברופא/ה יחיד/ה לביצועה (בניגוד לבדיקות המצריכות צוות רפואי שלם).

מתי אי אפשר לערוך בדיקת אולטרסאונד?

הבדיקה מתבצעת כאמור באמצעות גלי על-קול, ויש להם מגבלות:

  • גלי על-קול לא חודרים דרך עצמות, ולכן בדיקת אולטרסאונד לא מתאימה כאשר צריך לבדוק את מבנה העצמות.
  • גזים מפריעים למעבר גלי על-קול, ולכן לא ניתן להסתייע בבדיקת אולטרסאונד כדי לבחון את מערכת העיכול.
  • בנוסף, גלי על-קול לא מסוגלים לחדור עמוק מאוד לגוף, ולכן ייתכן שבדיקת אולטרסאונד לא תתאים למטופל/ת הסובל/ת מעודף משקל משמעותי (או שתוצאות הבדיקה לא תהיינה באיכות מספיק טובה).

לבדיקת אולטרסאונד פרטית דחופה, התקשרו עכשיו: 053-6208672

אילו סוגי בדיקות אולטרסאונד יש?

לרוב לא נהוג לדבר על בדיקת אולטרסאונד כללית אלא ספציפית לאזור מסוים או לאיבר ספציפי. כאמור, בדיקות אולטרסאונד נעשות במגוון רחב של תחומים. להלן מספר דוגמאות:

אולטרסאונד בטן

בדיקה זו מאפשרת לערוך דימות של מראה ותפקוד איברים שנמצאים בחלל הבטן: כיס מרה, טחול, כבד, תוספתן, מערכת הרבייה (בפרט רחם, שחלות וחצוצרות) ועוד. לא ניתן לבדוק את מערכת העיכול משום שהיא מכילה גזים רבים המעוותים את גל העל-קול.

באמצעות אולטרסאונד בטן ניתן לבחון את האיברים ולאשש או לשלול חשדות לאבנים בכליות או בכיס המרה (ניתן גם לבצע אולטרסאונד כליות לשם כך); חשד להצטברות של נוזלים (“מיימת”) בחלל הבטן; חשד לבקע בסרעפת; חשד לגידולים ו/או מעקב אחר גידולים קיימים ועוד.

אולטרסאונד שדיים

כמשתמע משמה, בדיקת אולטרסאונד בשדיים משמשת ליצירת הדמיה של השדיים. באמצעותה ניתן לבחון בעיות ומצבים רפואיים כגון גוש שהורגש במישוש או הפרשות לא מוסברות מן הפטמה. ניתן גם לבדוק ממצאים חשודים שהתגלו בבדיקת ממוגרפיה. בנוסף, במקרים מסוימים אפשר לבצע ביופסיה מונחית אולטרסאונד בגוש חשוד, כלומר לוודא בעזרת גלי על-קול שהדגימה נלקחת מן המקום הנכון והמדויק.

אולטרסאונד בהריון או בטיפולי פוריות

בדיקות אולטרסאונד מאפשרות מעקב קפדני ויעיל אחר מערכת המין והרבייה של האישה. בין היתר נעשה בה שימוש במסגרת טיפולי פוריות כדי לבחון את מהלך צמיחת הזקיקים וגודלם, וכאשר האישה בהריון ניתן לעקוב אחר התפתחות העובר ברחמה.

למעשה, אולטרסאונד היא הבדיקה האידיאלית להריון: אין בה שום סיכון לאמא או לעובר שלה, היא לא כרוכה בכאבים, בהכנות מוקדמות או בזמן התאוששות, ותוצאותיה מציגות היטב תמונה של העובר ברחם אימו. אם הציוד מספיק חדיש ומתקדם, ניתן אפילו לראות הדמיה תלת מימדית של העובר כבר בהיותו בן מספר שבועות בלבד!

אולטרסאונד דופלר

בדיקה זו עושה שימוש בגלי על-קול בשילוב עקרונות דופלר כדי ליצור תמונה של זרימת נוזלים בגוף. בפרט, נהוג לערוך בדיקת אולטרסאונד דופלר כדי לבחון את המהירות והכיוון של זרימת הדם בכלי הדם, ולהסתייע בכך כדי לאתר בעיות או מחלות במערכת הדם, לרבות בלב ובכבד. ניתן גם לערוך בדיקה מסוג זה בריאות כדי לאתר רקמות ממאירות.

בדיקות אולטרסאונד פולשניות

רוב בדיקות האולטרסאונד נעשות כאשר המתמר מוצמד לצד החיצוני של הגוף. יחד עם זאת, יש מקרים בהם יש צורך להחדיר אותו למקומות שונים בגוף:

אולטרסאונד בנרתיק (גם: אולטרסאונד נרתיקי או אולטרסאונד וגינלי)

במסגרת בדיקה זו המתמר מוחדר בעדינות לפתח הנרתיק. כך ניתן לקבל תמונה טובה של הרחם, הנרתיק, צוואר הרחם, חצוצרות ושחלות. באמצעות אולטרסאונד נרתיקי ניתן לאבחן במערכת המין דימומים, ציסטות, גידולים ושאר פתולוגיות. כמו כן זו בדיקה שגרתית בתהליכי פוריות, לפני הריון ובמהלכו.

אולטרסאונד טרנס-רקטלי

במסגרת בדיקה זו, מתמר ייחודי ארוך וצר מוחדר אל פי הטבעת. כך ניתן לבצע הערכה ואבחון של פי הטבעת, בלוטת הערמונית, השרירים, הסוגרים ודופן הרקטום.

בדיקת אקו לב דרך הוושט (גם: אקוקרדיוגרפיה דרך הוושט)

במסגרת בדיקה זו, המתמר מוחדר בעדינות אל הוושט. זאת על מנת לבחון את חלקי הלב שנמצאים בסמיכות לוושט. לעיתים יש צורך במתן חומר הרגעה למטופל/ת.

לבדיקת אולטרסאונד פרטית (תוך 72 שעות), התקשרו עכשיו: 053-6208672

איפה עושים בדיקת אולטרסאונד? כמה עולה בדיקת אולטרסאונד?

בזכות מגוון השימושים הרחב של בדיקות האולטרסאונד והעובדה שניתן לבצע אותן באמצעות מכשור זמין ונפוץ יחסית במרכזים הרפואיים, ניתן לערוך בדיקת אולטרסאונד במסגרת קופות החולים ברפואה הציבורית. זאת במסגרת ביטוח בסיסי, ללא תשלום, ולרוב גם בגמישות יחסית של קביעת תורים. כל קופות החולים מאפשרות בדיקת אולטרסאונד (כללית, מכבי, מאוחדת, לאומית) וכל קופה עובדת עם מכונים מסוימים.

אם רוצים לעשות אולטרסאונד דחוף, לשלוט טוב יותר בבחירת הרופא שיבצע את הבדיקה או לבצע את הבדיקה במיקום קרוב יותר לבית? ניתן גם להיבדק במכון פרטי, שכן בדיקות אולטרסאונד פרטיות נכללות בביטוחי בריאות משלימים. יתרונות נוספים הם שבמרבית המקרים, מכוני אולטרסאונד פרטיים מצוידים במכשור חדיש ומשוכלל יותר מאשר זה שניתן למצוא ברוב המרכזים הרפואיים ברפואה הציבורית; ניתן לקבוע תור בגמישות מירבית (לעיתים ממש ‘מהיום למחר’), והפענוח מתבצע במקום ובאופן מיידי.

ואם בכל זאת קורה מצב חריג שבו עלות בדיקת אולטרסאונד מוטלת על המטופל/ת? במקרה כזה יש לצפות לעלויות של בין 700 ל-2500 ש”ח, בתלות במכון הפרטי בו מדובר.

לקריאת חוות דעת על בדיקת אולטרסאונד פרטית במכון מיטב, לחצו כאן.

לקביעת תור פרטי מהיר לבדיקת אולטרסאונד, התקשרו עכשיו: 053-6208672

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print