תרופות להרזייה

מהפכה אמיתית במאבק בהשמנת יתר בארץ ובעולם. התרופות להורדה במשקל הן טיפול פורץ דרך המאפשר ירידה מהירה ובטוחה במשקל ומשפר משמעותית את איכות החיים ובריאות המטופלים.

מהן תרופות להורדה במשקל?

השמנת היתר בישראל ובעולם נמצאת בשנים האחרונות במגמת עליה. ע”פ הנתונים קרוב ל-40% מאוכלוסיית ארה”ב סובלים מהשמנת יתר, ובישראל יותר ממחצית מהאוכלוסיה סובלת מעודף משקל. אורח החיים היושבני בצד צריכה של מזון מתועש תורמים להשמנה בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים, וכתוצאה מכך לעליה בסיכון להתפתחות מחלות כמו סוכרת ומחלות לב וכלי דם. מי שסובל ממשקל עודף מוצא את עצמו פעמים רבות בנדנדה אין סופית של דיאטות ועליה במשקל, הגורמת לתחושת תסכול וכשלון. מי שסובל מהשמנת יתר חולנית יכל לפנות לטיפול כירורגי, וניתוחים לקיצור קיבה נחשבו לפתרון היחיד במצב של עודף משקל קיצוני. עד לאחרונה.

תרופות להורדה במשקל הן מהפכה של ממש בטיפול בהשמנת יתר. טיפול פורץ דרך אשר באמצעות גישה שמרנית ומבוקרת מצליח להוביל לירידה משמעותית במשקל בפרק זמן קצר, ובסיוע שינוי בהרגלים ובאורחות החיים ניתן לשמור על המשקל החדש לאורך זמן ולחולל מהפך בחיים.

איך עובדות תרופות להורדה במשקל?

תרופות להרזיה הן חלק מתרופות להורדה במשקל אשר מנגנון הפעולה שלהן מבוסס על הגברת תחושת השובע, האטה בקצב התרוקנות הקיבה והפחתה של ספיגת המזון. ההתוויה המקורית של חלק מן התרופות הייתה זריקות הרזיה לחולי סוכרת, אבל בצד ההורדה המשמעותית ברמות הסוכר אצל החולים, התגלה כי התרופות מובילות להפחתה משמעותית במשקל בתוך פרק זמן קצר. בשל כך ניתן לטפל באמצעות התרופות גם בהשמנת יתר, תוך קבלת אישור תואם ממשרד הבריאות בישראל ובמסגרת טיפול רב תחומי מקיף הכולל ליווי רפואי ושינוי אורחות חיים.

מהי החשיבות של טיפול רב תחומי?

תרופות להרזיה חייבות להינתן במסגרת טיפול רב תחומי מקיף הכולל אבחון מתקדם ותפירת תכנית טיפול מותאמת אישית. מחקר שערך לאחרונה משרד הבריאות הישראלי גילה כי מחצית מהמטופלים שקיבלו מרשם לתרופת הרזיה מהרופא שלהם, הפסיקו את הטיפול לאחר 3 חודשים לרוב בגלל תופעות לוואי שלא נוטרו ע”י רופא המתמחה בהשמנה. 

ומנגד – מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מראים כי טיפול בהשמנה הניתן על ידי צוות מקצועי רב-תחומי הוא יעיל במיוחד, גם למטרות של ירידה מאוזנת במשקל וגם לשם שימור התוצאות לאורך זמן. במרכז הרפואי לטיפול בהשמנה קיים ליווי רפואי המאפשר ניטור תופעות לוואי בזמן אמת, בזמינות 24/7 לטובת המטופלים, שילובי תרופות חדשניים שמגדילים את האפקטיביות של הטיפול וליווי תזונתי לשינוי אורחות חיים. בכך אנחנו מגדילים משמעותית את ההיענות לטיפול וסיכויי ההצלחה.   

בנוסף חשוב להדגיש כי מתן תרופות להרזיה בצורה לא מבוקרת ולא מפוקחת עלולה להיות מסוכנת, ולכן התרופות ניתנות רק לאוכלוסיה המתאימה ונמכרות רק עם מרשם רפואי, כאשר חלקן הגדול מצריך אישור מיוחד ממשרד הבריאות. טיפול בתרופות להרזיה אסור לאנשים בעלי רקע של מחלות לבלב, מחלות כרונית במערכת העיכול, בעיות בספיגת מזון או הפרעות מסוימות בבלוטת התריס. כמו כן הטיפול אסור לנשים הרות או מניקות.

מה הקריטריונים לקבלת תרופות להרזיה?

  • גיל מינימום – לרוב 18 ומעלה, יש תרופות הניתנות כבר מגיל 12
  • ערך BMI (חישוב מסת גוף) גבוה – לרוב 30 ומעלה המוגדר כמצב של השמנת יתר חמורה, או BMI 27 בליווי גורם סיכון אחד לפחות הקשור להשמנת יתר, כגון סוכרת, לחץ דם גבוה או רמות גבוהות של שומנים בדם

איזה סוגים יש של תרופות להרזיה?

בעקבות התקדמות המחקר והביקוש הגדל והולך, מתפתחות יותר ויותר תרופות להרזיה וכבר כיום ניתן להשיג חלק מהן בישראל. זו הסיבה שמומלץ לבצע טיפול בתרופות להרזיה  במרכז רפואי מיומן ובעל ניסיון, המתאים תכנית טיפול אישית המורכבת משילובי תרופות, תוך התאמה דינמית של סוגי התרופות ומינונים שונים תוך כדי הטיפול.

סוגי התרופות:

  • אוזמפיקזריקות להרזיה אוזמפיק הן סוג של הורמון סינטטי המחקה את פעילות הורמון GLP-1, שאחד מתפקידיו בגוף הוא לעודד הפרשת אינסולין מתאי בטא בלבלב, ובכך הוא תורם לוויסות רמות הסוכר בדם. אוזמפיק מסייעת להפחתת משקל על ידי על ידי השפעה על אזורים במוח שגורמים להאטת קצב התרוקנות הקיבה לאחר ארוחות ולהגברה משמעותית של תחושת השובע. אוזמפיק נמצאת בישראל בהתוויה לטיפול בסוכרת ונדרש אישור מיוחד כדי לטפל באמצעותה בהשמנה.
  • וויגובי – זריקת ההרזיה וויגובי מכילה את אותו חומר פעיל (סמגלוטייד) כמו אוזמפיק רק במינון גבוה יותר. וויגובי מגבירה את תחושת השובע לאחר ארוחות, תורמת לדיכוי תחושות של רעב ומאטה את קצב התרוקנות הקיבה לאחר אכילה. בזכות פעילותה במספר מנגנונים משולבים, היא גורמת לירידה משמעותית מאוד במשקל בהשוואה לתרופות הרזייה ידועות אחרות. במחקרים נרחבים שכללו אלפי משתתפים שנטלו וויגובי במינון של 2.4 מיליגרם, נרשמה הפחתה של עד 20% ממשקל הגוף של המטופלים, והמשקל החדש נשמר לאורך 68 שבועות.
  • סאקסנדה – גם סאקסנדה משתייכת למשפחת התרופות שמחקות את פעילות הורמון GLP-1 ומנגנון הפעולה שלה דומה למנגנוני הפעולה של אוזמפיק ו-וויגובי, והיא נלקחת כזריקה להרזיה. במחקרים רבי היקף שנמשכו מעל שנה נרשמה הפחתה מרשימה של 8% בממוצע במשקל המטופלים שהזריקו סאקסנדה, לעומת ירידה בשיעור של 2.6% בלבד בקרב המשתתפים שנטלו פלסבו.
  • ריבלסוס – ריבלסוס היא תרופה נוספת שניטלת באופן פומי ופועלת במנגנוני דיכוי התיאבון באמצעות חיקוי פעילות הורמון GLP-1. החומר הפעיל בריבלסוס הוא סמגלוטייד, ומחקרים הראו כי מטופלים שנטלו סמגלוטייד כפי שקיים בתרופה ריבלסוס, הצליחו להוריד בממוצע 10-15% ממשקלם.
  • מונג’רו – מונג’רו (טירזפטייד) היא תרופה חדשנית המהווה נגזרת סינטטית של ההורמון הטבעי GIP שמגביר את הפרשת האינסולין מהלבלב ומזרז את תהליך חילוף החומרים של שומנים בגוף. בנוסף נמצא כי ההורמון GIP מפחית צריכה של מזון, תורם להגברת שריפת הקלוריות ומשפיע על קולטנים בגוף מסוג GLP-1, בדומה לתרופות וויגובי ואוזמפיק. במחקר רחב היקף נרשמו ירידות מרשימות במשקל במטופלים שנטלו מונג’רו במינון של 15 מ”ג, והצליחו להפחית בממוצע 12.5 ק”ג ממשקלם. מונג’רו כרגע משווקת בארה”ב בהתוויה לטיפול בסוכרת.
  • קונטרייב – קונטרייב מכילה בתוכה שילוב של שני רכיבים פעילים שמעלים את הפעילות במוח של המוליך העצבי דופמין, דבר המוביל להפחתת התיאבון ולעלייה בהוצאה האנרגטית (שריפת קלוריות). במקביל החומר הפעיל נלטרקסון מגביר את פעילות הנוירונים שמפחיתים תשוקה למאכלי מתיקה. הייחודיות של קונטרייב הוא בשילוב בין שני חומרים פעילים שפועלים במנגנוני פעולה שונים לדיכוי התיאבון, הגדלת ההוצאה האנרגטית ושליטה על החשק לאכול.
  • לומיירה – לומירה מכילה את החומר הפעיל פנטרמין. זוהי מולקולה בעלת השפעה הדומה לאמפיטמינים, הפועלת כממריץ של מערכת העצבים, גורמת לשחרור המוליך העצבי נוראדרנלין במוח ובכך מעלה את רמות ההורמון לפטין, שידוע כמגביר שובע ומדכא תיאבון.
  • רזין – רזין פועלת במנגנון דומה ללומיירה באמצעות החומר הפעיל פנטרמין, שתורם לעליה ברמת הורמון השובע לפטין.
  • קגרילינטייד – קגרילינטייד היא תרופה חדשנית המהווה נגזרת סינתטית של ההורמון אמילין (Amylin) אשר מופרש מתאי בטא בלבלב ביחד עם אינסולין, ואחראי לוויסות רמות הסוכר בדם ומניעת עלייה חדה לאחר ארוחות. בנוסף, ההורמון אמילין מעורב בהאטת קצב התרוקנות הקיבה, בוויסות התיאבון ובהגברת תחושת השובע לאחר ארוחות.
  • קסימיה – קסימיה משלבת שני חומרים פעילים שפועלים במנגנוני פעולה שונים. החומר פנטרמין פועל כמו אמפטמינים על מערכת העצבים הסימפתטית, מזרז שחרור נוראדרנלין במוח וגורם לעלייה ברמת הורמון השובע לפטין. במקביל החומר טופירמאט פותח במקור כתרופה נוגדת פרכוסים, אולם מאוחר יותר התגלה כי אחת מההשפעות הנילוות הן דיכוי התיאבון והגברת תחושת השובע.
  • קסניקל – אורליסטט / קסניקל היא תרופה שמעכבת פעילות של ליפאזות, אנזימים שמפרקים שומן במזון, ובכך מפחיתה את ספיגת השומנים מהמזון בכ-30%. הגוף מפריש את השומן שלא נספג ביציאות והספיגה המופחתת מובילה לירידה במשקל.

חלק מן התרופות דורש אישור מיוחד של משרד הבריאות.

מהן תופעות הלוואי של תרופות להרזיה?

מרבית תופעות הלוואי של תרופות להרזיה קשורות במערכת העיכול וחולפות תוך מספר ימים.  תופעות לוואי נפוצות כוללות בחילות, הקאות, שלשולים/עצירות והיפוגליקמיה. תופעות לוואי נוספות עשויות לכלול קשיי עיכול, דלקת או כאב בקיבה, צרבת או עייפות.

חשוב לזכור כי צוות רב תחומי המתמחה בתחום הטיפול בהשמנת יתר, יוכל לייעץ כיצד ניתן להפחית משמעותית ואף למנוע את תופעות הלוואי של הטיפול התרופתי. התאמה דינמית, בזמן אמת, של הטיפול התרופתי הכוללת שינוי מינון ופיקוח על שילוב עם תרופות אחרות, יכולה להגביר את ההיענות של כל מטופל לטיפול, ולהפחית משמעותית את אחוזי המטופלים שנושרים מהטיפול.

===

ד”ר רז הגואל המייסד והמנהל הרפואי של המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print