ניתוח עפעפיים – שאלות ותשובות

מהו ניתוח עפעפיים (בלפארופלסטיקה)?

זהו ניתוח פלסטי שמטרתו לתקן פגמים בעפעפיים (עליונים ו/או תחתונים) ולשפר מבחינה אסתטית את אזור העיניים. בניתוח מסירים רקמות עודפות כמו עור ושומן, ומחזקים רקמות שריר וגידים על מנת לפתור בעיות תיפקודיות וקוסמטיות סביב העין, ולשפר המראה האסתטי של העין.

 מה ההכשרה של מנתח בלפרופלסטיקה?

מנתח בלפרופלסטיקה הוא בדרך כלל רופא פלסטיקאי כללי;  או רופא עיניים אוקולופלסטיקאי, כזה שעבר השתלמות ייחודית ממושכת בתחום הניתוחים האוקולופלסטים (ניתוחי עפעפיים, דרכי דמעות וארובת העין). רופא מנתח אוקולופלסטיקאי עשוי לפתור בניתוח גם בעיות תיפקודיות נילוות כמו פטוזיס (שולי עפעף נמוכים), אקטרופיון (ריפיון ופנייה החוצה של העפעף התחתון), או אנטרופיון (פנייה פנימה של העפעף).

מיהם או הן המועמדים האופייניים  לניתוח עפעפיים (בלפארופלסטיקה)?

הרוב הגדול (למעלה מ 90%) של המועמדים לניתוח הם בגיל 40 שנים ומעלה. אופיינית תחושה של כבדות של העפעפיים והעיניים, קושי לפתוח העיניים, תחושה של מראה עייניים עייף או עצוב עקב עפעפיים עליונים ותחתונים צנוחים, נפולים ו/או נפוחים. ייתכנו כאבי ראש כתוצאה מהפעלה ביתר של שריר המצח על מנת לפצות על המשקל העודף של העפעפיים. במקצת המקרים המוטיבציה של המטופלים לניתוח היא הפרעה תיפקודית; לעיתים קיים רצון לשפר מבחינה אסתטית את המראה העצוב ולהצעיר את איזור העיניים; ובחלק גדול מן המטופלים הבעייה משולבת – תיפקודית, רפואית וקוסמטית.

מה סוג ההרדמה בניתוח עפעפיים (בלפארופלסטיקה)?

לרוב הניתוח מתבצע בהרדמה מקומית תחת סדציה. המרדים מערה חומרי הרגעה דרך הוריד, ולאחר שהמטופל נינוח – מתבצעת אינפילטרציה תת עורית בהזרקה של לידוקאין לאילחוש מקומי. המטופל נושם במהלך הניתוח בכוחות עצמו. רצוי לקבל שיתוף פעולה של המנותח בשלבים מתקדמים של ניתוח העפעפיים העליונים, כשהוא מתבקש להסתכל למעלה, למטה ולצדדים על מנת לוודא שמושגת סימטרייה על השולחן. ניתן להעמיק הסדציה בניתוח של העפעפיים התחתונים.

כמה זמן נמשך הניתוח וכמה זמן לוקח להחלים לאחר ניתוח עפעפיים (בלפארופלסטיקה)?

הניתוח נמשך בין שעה לשעתיים. בדרך כלל לאחר כשישה שבועות מהניתוח ניתן לראות את התוצאה הסופית. נפיחות שאריתית קלה עדיין יכולה להישאר ברקמות העדינות סביב העיניים , אך העיניים תראינה רעננות יותר, אנרגטיות, ערניות, ובעלות מראה צעיר יותר.

 כמה עולה ניתוח עפעפיים (בלפארופלסטיקה)?

טווח המחירים נע בין 10000-18000 ש”ח, וכולל עלויות חדר ניתוח (הרדמה, וצרכים רפואיים מיוחדים), שכר מנתח, וכן תלוי בהיקף הניתוח ומישכו – האם כולל את זוג העפעפיים העליונים בלבד, התחתונים בלבד, או שניהם.  ניתן, במקרה הצורך, לשלב הרמת גבות בתגמול נוסף.

 האם הביטוח הרפואי משלם עבור ניתוח עפעפיים (בלפארופלסטיקה)?

ככלל, הביטוחים הרפואיים אינם משלמים עבור הניתוח, משום שאינו בסל הבריאות. יחד עם זאת, אם בדיקה על ידי רופא עיניים קובעת שקיימת הפרעה לראייה עקב מנח העפעפיים העליונים, ו/או אם יש הוכחה לכך בתרשים שדות ראייה – ניתן לנסות להשיג התחייבות לניתוח לרופאים בהסדר עם הביטוח הרפואי. לעיתים קרובות המבוטח מתבקש להציג לביטוח תמונת פנים ועפעפיים להדגמת הבעייה, או להתייצב בפני רופא אמון של הביטוח שישפוט אם בעיית העפעפיים היא רפואית תיפקודית ולא אסתטית טהורה. לגבי ניתוח העפעפיים התחתונים – מאחר שאינו מפריע לראייה – נחשב לניתוח בהתווייה אסתטית.

מהם סיבוכי ניתוח עפעפיים (בלפארופלסטיקה)?

זיהום נדיר יחסית משום שאיזור העפעפיים נקי יחסית לאזורים אחרים בגוף, בהשוואה לניתוחים בחלל הפה, או המעי. דימום אף הוא לא שכיח משום שקיימת  שליטה טובה בכלי הדם העדינים בעפעפיים. זהירות ושמרנות בהסרת עודפי העור על ידי מנתח מנוסה יכולה למנוע הפרעה בסגירת העיניים ומניעה של מנח עפעף תחתון הפונה החוצה. ניתן לנסות למזער את הסיבוכים או למנעם כליל על ידי בחירה מושכלת של מנתח הנוקט בטכניקה קפדנית וזהירה במהלך הניתוח.

כיצד להתנהל וממה להימנע לאחר ניתוח עפעפיים (בלפארופלסטיקה)?

ביומיים שלושה הראשונים לאחר הניתוח מומלץ לנוח ולקרר את העפעפיים. בזמן השינה רצוי לשכב על שניים שלושה כרים כדי שבכוח הכובד הבצקות והדימומים ייספגו ויירדו מטה מן העפעפיים לאזור הלחיים. בשבועיים שאחרי הניתוח כדאי להימנע מפעילות פיזית ממושכת, הרמת משאות כבדים והתכופפות, כדי לא לעורר דימום. יש למרוח משחה אנטיביוטית ולהשאיר אזור העפעפיים נקי על מנת למנוע זיהום.

מהם מדדי הצלחה בניתוח עפעפיים (בלפארופלסטיקה)?

שביעות רצון טובה של המטופל מתוצאות הניתוח הוא הישג נדרש חשוב. מדדי ההצלחה בניתוח עפעפיים עליונים הם רמה טובה של העפעפיים, סימטרייה טובה בין הצדדים, וקונטור יפה ועגול של העפעפיים. בעפעפיים התחתונים המטרה היא להשיג מנח תקין ומראה יפה וחלק, ללא נפיחות, של העפעפיים. תיאום ציפיות בשיחה פתוחה בגובה העיניים לפני הניתוח חשוב מאד. אנו פוגשים מטופלים רבים שאינם מרוצים מהופעתם ולאחר ניתוח להרמת עפעפיים עליונים ו/או תחתונים – חשים שוב יפים, צעירים ובטוחים.

===

ד”ר ניר זיידר

 רופא עיניים ומנתח אוקולופלסטיקה

www.oculoplastics.co.il

054-3435855

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print