מהו קטרקט?

הידעת! המונח העיברי לקטרקט הוא ירוד. מתאמי נוחות בלבד נשתמש כאן במונח הלועזי – קטרקט.

קטרקט הוא עכירות בעדשה הטבעית הנמצאת בחלק הקדמי של העין. באופן נורמלי אנחנו נולדים עם עדשה שקופה ולאורך השנים (בד”כ החל מהעשור החמישי) מתפתחת עכירות הדרגתית בעדשה זו. עכירות זו מונעת מקרני האור החיצוניים לעבור בצורה צלולה דרך העדשה ולהתמקד ברשתית ומרכז הראיה.

בשלביה המוקדמים, העכירות (או הקטרקט) לא צפויה לגרום לבעיה בראיה. בנוסף יתכן שהעכירות הזו תשפיע רק על חלק קטן מהעדשה ולכן לא תגרום להפרעה בראיה. עם הזמן, הקטרקט גדל ואף משפיע על יתר העדשה. בשלב זה הקטרקט עשוי להקשות עליך לראות כיוון שפחות אור מגיע לקולטני האור ברשתית. לרוב תחוש שהראייה שלך מעט עמומה ומטושטשת במיוחד באזורים חשוכים (כמו נהיגה בכביש חשוך) ובקריאה. קטרקט אינו מתפשט מעין אחת לשנייה אולם אנשים רבים סובלים מקטרקט סימטרי (אך לא זהה) בשתי העיניים.

ישנם סוגים רבים של קטרקט:

  • קטרקט הקשור לגיל – זהו הסוג הנפוץ ביותר. רוב מקרי הקטרקט קשורים להזדקנות. במידה וכולנו נחיה עד מאה ועשרים, כולנו נסבול מקטרקט בשלב זה או אחר. גיל ההופעה וקצב ההתפתחות שונים מאדם לאדם.
  • קטרקט מולד – חלק קטן מהתינוקות נולדים עם קטרקט. חלק מהילדים מפתחים אותם בילדות, לעתים קרובות בשתי העיניים. חלק מהקטרקט המולד אינו משפיע על הראייה, חלקם פוגעים בראייה ויש צורך בניתוח.
  • קטרקט משני – קטרקט משני הוא לא באמת קטרקט, אלא עכירות בקופסית האחורית שבה מונחת העדשה המלאכותית לאחר ניתוח הקטרקט. הטיפול בקטרקט זה הוא פשוט ביותר, ע”י לייזר במרפאה. פרוצדורה פשוטה ומהירה האורכת מספר שניות ללא כל כאב.

מה גורם לקטרקט?

למרות שלא ברור לחלוטין מה מזרז התפתחות של קטרקט, המחקרים מראים שיש מספר גורמי סיכון לכך:

  • עישון
  • סוכרת
  • חשיפה מרובה לשמש
  • סטרואידים

מי נמצא בסיכון לקטרקט?

  • גיל – הגיל כאמור הוא גורם הסיכון העיקרי לקטרקט. קטרקט הקשור לגיל עלול להתפתח בגילאים 40-50 ומעלה.
  • מטופלים בסטרואידים – בין אם בטיפות עיניים, טיפול בכדורי סטרואידים (כדוגמת פרדניזון) ואף משאפים.

מהם התסמינים של קטרקט?

להלן התסמינים השכיחים ביותר של קטרקט. עם זאת, כל אדם עשוי לחוות סימפטומים באופן שונה:

  • ראייה “חשוכה” או מטושטשת
  • אורות בוהקים מדי ו/או עטופים בהילה
  • ירידה בראיית לילה
  • ראייה כפולה
  • צבעים דהויים
  • קוצר ראייה מתגבר, שינוי תכוף במרשם למשקפיים
  • עיוות ראייה בכל אחת מהעיניים

לעתים קרובות בשלבים המוקדמים של המחלה, ייתכן שלא תבחין בשינויים בראייה שלך. מאחר וקטרקט נוטה להתפתח לאט, ראייתך תדרדר לאט לאט. קטרקט מסוים יכול גם לגרום לראייה לקרוב שלך להשתפר לזמן קצר. אבל הראייה שלך עשויה להידרדר ככל שהקטרקט גדל. הסימפטומים של קטרקט עשויים להיראות כמו מחלות עיניים אחרות. לכן, אם אתה סובל מאחד התסמינים הנ”ל מומלץ להיבדק אצל רופא עיניים.

כיצד מאבחנים קטרקט?

לצורך אבחון מדויק של קטרקט יש צורך בבדיקת עיניים מלאה הכוללת הרחבת אישונים. מנתח עיניים ידע לאבחן את מידת הקטרקט ואת הצורך והדחיפות של הטיפול. חשוב לציין שברוב המקרים ניתוח קטרקט הוא לא ניתוח דחוף אלא אלקטיבי ומטרתו לשפר את הראיה. לעיתים יש צורך בבדיקות נוספות כדוגמת הדמיות מיוחדות של העיניים על מנת לוודא שזוהי אכן הבעיה היחידה הגורמת לירידה בראיה.

כיצד מטפלים בקטרקט?

הטיפול בקטרקט הוא ניתוחי.

הגיל שלך, הבריאות הכללית, ההיסטוריה הרפואית שלך והיכולת לשכב פרקדן למשך זמן קצר נלקחים בחשבון על מנת להתאים את הניתוח המתאים. כמובן שהעדפה שלך והצרכים הספציפיים שלך יהיו פרמטרים מרכזיים בטיפול ובסוג הניתוח שאותו תעבור.

מתי לטפל בקטרקט?

לשאלה זו אין תשובה חד משמעית, והיא תלויה רבות ברצון ובצורך של המטופל. הגישה המתקדמת ברפואת העיניים כיום היא לנתח בשלבים מוקדמים יחסית של הקטרקט, בזמן שאין צורך בהשקעה של אנרגיה רבה במהלך הניתוח, אנרגיה שאינה בריאה לעין. ככל שהקטרקט מתקדם יש צורך בהשקעת אנרגיה רבה יותר ולכן ההחלמה והסיבוכים יכולים לגדול אף הם.

ניתוח קטרקט כניתוח להסרת משקפיים

במהלך הניתוח מוסרת העדשה העכורה שהיא הקטרקט ובמקומה משתילים עדשה מלאכותית שקופה. הניתוח נעשה בטכנולוגיה מאוד מתקדמת וההחלמה מהניתוח היא מהירה ביותר. החתכים שנעשים הם כל כך עדינים עד שאין צורך לסגור אותם לאחר הניתוח והם נסגרים מעצמם. ניתן לשלב ניתוח קטרקט בלייזר – ומשמעותו שחלק מהשלבים בניתוח נעשים בעזרת קרני לייזר, שאר הניתוח זהה לשיטה המקובלת.

מבחינת העדשות המושתלות בעין – לפני הניתוח נעשות מדידות של העין שלך על מנת לאפיין איזו עדשה ספציפית יש להשתיל לך בזמן הניתוח.

מה היא עדשה פרימיום?

מטרת עדשה פרימיום המושתלת בזמן הניתוח היא לאפשר לך להנות מראייה מצוינת לאחר הניתוח ללא צורך במשקפיים. כלומר, בשנים האחרונות ניתוח קטרקט הוא למעשה ניתוח להסרת משקפיים.

ישנם שני סוגים עיקריים של עדשות פרימיום:

עדשות טוריות – הן עדשות שמתקנות גם את הצילינדר (אסטיגמטיזם). כך שאין צורך בתיקון צילינדר במשקפיים לאחר מכן.

עדשות מולטיפוקליות – עדשות המתקנות את הראיה גם לרחוק וגם לקרוב (קריאה). עדשות אלו מורידות לחלוטין את הצורך במשקפיים. יש מספר סוגים וטכנולוגיות שונות בעדשות אלו ויש להתאים את העדשה לצורך הספציפי של המטופל.

הטכנולוגיה של ניתוחי קטרקט התקדמה מאוד בשנים האחרונות והיא נחשבת לפרוצדורה בטוחה ביותר. בניגוד לעבר, ההמלצה היום היא לא לחכות ולעבור את הניתוח בשלבים מתקדמים מאוד של הקטרקט אז נדרשת כמות אנרגיה גבוהה יחסית על מנת לפרק את הקטרקט, אלא בשלבים מוקדמים יחסית כך שהמטופל יכול להנות מאיכות ראייה מצוינת וללא תלות במשקפיים כלל. ההחלטה על הניתוח, איזו עדשה יש להשתיל ובאיזו שיטה לבצע את הניתוח נתפרת באופן ספציפי לכל מטופל על מנת להגיע לתוצאות הטובות ביותר לכל מטופל ומטופל.

===

ד”ר אפרים ברקו הינו מומחה לרפואת עיניים, ניתוחי קטרקט ורשתית

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print