החלפת מפרק בסיס האגודל

האגודל האנושי הוא התפתחות אבולוציונית מדהימה שמשמעותה הבדל עצום בינינו לבין בעלי חיים אחרים: בזכות האגודל שלנו, אנחנו מסוגלים לאחוז בדברים היטב, בצורה יציבה ולאורך זמן. אלא שבכל פעם שאנחנו מפעילים את האגודל, אנחנו למעשה מעמיסים על מפרק בסיס האגודל. לאורך זמן, העומס יוצר שחיקה במפרק הבסיס, ולאחר תקופה ארוכה מופיעים הכאבים והדלקות באגודל.

שחיקת מפרק בסיס האגודל יכולה לקרות גם מסיבות אחרות, כגון בגלל מחלות מפרקיות דלקתיות למיניהן או שבר שהתאחה בצורה לא טובה; אך הסיבה המרכזית לצורך בהחלפת מפרק בסיס האגודל היא הפעולה היומיומית השגרתית של האגודל. זה קורה גם כשאנחנו כלל לא מודעים לכך: כשאנחנו לוחצים ידיים לאדם אחר, אוחזים בכלי כתיבה, מסובבים ידית של דלת או משתמשים בשלט הרחוק של הטלוויזיה.

שחיקת מפרק בסיס האגודל היא בעיה נפוצה בעולם, שבשנים האחרונות אף ניכרו בה שתי עליות משמעותיות: עליה אחת התרחשה כאשר מהפכת המחשוב הכניסה מחשבים, מקלדות ועכברי מחשב לכל בית; והעליה המשמעותית השנייה ניכרת בשנים האחרונות בגלל השימוש הנרחב בסמארטפונים.

תסמיני שחיקה במפרק בסיס האגודל

אם מורגשים אחד או יותר מן התסמינים הבאים, יש לפנות לרופא על מנת לאבחן את הבעיה.

  • אי נוחות או כאב בעת ביצוע תנועות שגרתיות של אחיזה ולחיצה עם האגודל (לעיתים כאבים שכאלה עשויים להקרין לאזור כולו, משורש כף היד עד קצה האגודל).
  • תחושת חולשה באגודל בעת ביצוע פעולות שגרתיות.
  • עיוות בצורת האגודל – בליטה או נפיחות.
  • הגבלה ביכולת התנועה של האגודל.

הרופא (רופא משפחה, אורתופד או כירורג) בדרך כלל מפנה לצילום רנטגן ובאמצעותו מאבחן את השחיקה במפרק בסיס האגודל.

איך מטפלים בשחיקה במפרק בסיס האגודל?

החלפת מפרק בסיס האגודל היא לאו דווקא האפשרות הראשונה שכדאי לנסות במקרה של כאבים באגודל. לפני כן ניתן לנסות להשתמש במשחה או כדורים אנטי דלקתיים, סד לאגודל שייתן לו אפשרות לנוח ולהתאושש מן העומסים היומיומיים, ואפילו זריקות קורטיזון יכולות לעיתים לסייע.

עם זאת, אם הטיפולים השמרניים לא הצליחו, כדאי לדעת כי ניתוח החלפת מפרק בסיס האגודל נחשב היום לאחד הטיפולים היעילים ביותר בבעיה.

מהו ניתוח החלפת מפרק בסיס האגודל?

הניתוח מתבצע בהרדמה כללית או מקומית ואורך כשעה. במסגרתו, מוסרים חלקים מן המפרק הטבעי ומוחלפים בשתל מתכת. מדובר בניתוח חדשני העושה שימוש בטכנולוגיה מתקדמת ובשתלים העשויים מחומרים חזקים ועמידים, הנקלטים בגוף בצורה טובה ומחקים את הפעילות הטבעית של היד. לאחר הניתוח ניתן לחזור לפעילות יומיומית במהירות וכמעט ללא תופעות לוואי (מלבד סיכוי קטן לזיהום מקומי שניתן לטפל בו בקלות יחסית).

לעיתים יידרש טיפול שיקומי של ריפוי בעיסוק על מנת לשפר את טווחי התנועה והכוח ביד. לעומת האפשרויות המסורתיות, של הוצאת חלקי עצם הפותרת את הכאבים אך מחלישה את היד, שמצריכה החלמה של מספר חודשים – ניתוח החלפת מפרק בסיס האגודל הוא דרך טיפול מועדפת על רופאים ומטופלים כאחד.

===

ד”ר עמית קדמי הינו מומחה כף יד ומרפק.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print