החלפה של מפרק בסיס האגודל

מהי שחיקה של בסיס האגודל?

שחיקה ניוונית (אוסטיאוארטריטיס) הינו תהליך בו נשחק הסחוס של המפרק בשל עומס ופעילות מאומצת של שנים של שימוש. השחיקה הסחוסית יכולה לקרות גם לאחר שבר במקום שהתחבר בעמדה לא אופטימלית או בגלל מחלה מפרקית דלקתית ראומטית, אך אלה המקרים הנדירים. עם השחיקה נוצר מגע בין עצם לעצם וכתוצאה מכך דלקת כאובה במקום. בתחילה הכאבים הם רק בפעילות ובהמשך הם גם במנוחה ובכל שעות היום. המפרק בבסיס האגודל הוא בין עצם הטרפז לעצם המסרק של האגודל (המפרק הקרפומטקרפלי הראשון) והוא אחד משלושת המפרקים של האגודל. שחיקה של מפרק זה נפוצה מאוד. המפרק הזה הוא בין הראשונים להשחק בגוף האדם. הבעיה שכיחה פי 4 אצל נשים מאשר גברים.

מהם הסימפטומים של שחיקת בסיס האגודל?

הסימפטומים השכיחים הם:

  1. כאבים בבסיס האגודל שיכול להקרין לקצה האגודל וגם לאיזור שורש כף היד.  הכאבים יותר בביצוע פעולות פיזיות עם האגודל ובקצה טווחי התנועה, בעיקר בהרמה כלפי מעלה של האגודל. הפעולות בהן ישנם כאבים הם בפתיחת פקקי בקבוק, צנצנות, סיבוב מפתח במנעול ועוד.
  2. חולשת של האגודל בביצוע פעילויות פיזיות.
  3. נפיחות של המקום שנובעת מהצטברות נוזל מהדלקת אך גם מתזוזה הדרגתית של בסיס המסרק החוצה.
  4. בשלבים היותר מתקדמים ישנה הגבלה בתנועה של האגודל.
  5. עיוות של מבנה האגודל עם קיצור שלו, ומבנה בצורת Z בו האגודל נצמד לאצבע המורה.

איך מאבחנים שחיקה של בסיס האגודל?

ההיסטוריה של הבעיה יחד עם הבדיקה גופנית מספיקים ברוב הגדול של המקרים לאבחנה. בבדיקה בודקים רגישות מפרקית, עיוות אופייני ומבחנים ספציפיים לכאבים במקום.

צילומי רנטגן של הכף יד מסייעים בעיקר באבחנת חומרת הבעיה במפרק והאם ישנה מעורבות מפרקים נוספים מסביב. בצילומים מחפשים האם ישנם זיזים גרמיים סביב למפרק, סקלרוזיס (הלבנה של המשטח המפרקי), ציסטות סביב למפרק והיצרות של המפרק. כל אלה מצביעים על שחיקה של סחוס המפרק.

 האם ישנם טיפולים לא ניתוחיים לשחיקה של מפרק בסיס האגודל?

כן, יש כמה טיפולים כאלה.

  1. משחה או כדורים נוגדי דלקת.
  2. סד לאגודל.
  3. אמבטיית פרפין לחימום והקלה בכאבים.
  4. זריקות קורטיזון.
  5. זריקות טבעיות של אורטוקין (גורמי שגשוש ונוגדי דלקת מדם המטופל).

במקרה שהטיפול השמרני לא צלח, ניתן לבצע ניתוח להחלפה של המפרק.

מהו ניתוח החלפה של מפרק בסיס האגודל?

בניתוח מסירים את המשטחים המפרקיים של המפרק. ומחליפים אותם במשתל (פרוטזה) מתכתית המאפשרת תנועה חלקה ונטולת כאבים. הניתוח הוא בהרדמה כללית.

הפרוטזה בה משתמש ד״ר קורן היא המתקדמת ביותר הקיימת כיום. התוצאות הקליניות שלה טובות בהרבה ממשתלים קודמים ועל פי מחקרים עדכניים גם טובות יותר מהניתוח הרגיל של הוצאת עצם הטרפז. תקופת השיקום גם הרבה יותר קצרה ופחות כאובה מניתוח הוצאת עצם הטרפז.

מהי ההחלמה מניתוח החלפה של מפרק בסיס האגודל?

לאחר הניתוח מושמים בחבישה ל-10 ימים. אין צורך בגבס או קיבוע אחר. עבודה משרדית ופעולות פשוטות עם היד ניתן לבצע לאחר מכן. פעילות גופנית מאומצת עם היד ניתן לבצע החל מחודש לאחר הניתוח. טווחי התנועה לאחר הניתוח בדר”כ טובים יותר מאשר טרם הניתוח ולא נדרשת בדר”כ הפעלה בריפוי בעיסוק/פיזיוטרפיה. במקרים מסוימים, בעיקר במצבים בהם הייתה שחיקה קשה טרם הניתוח ועיוות יש לבצע מספר טיפולים בריפוי בעיסוק/פיזיוטרפיה.

האם את/ה סובל/ת משחיקה של בסיס האגודל?

===

ד”ר ליאור קורן מנוסה בטיפול שמרני וניתוחי לבעיה זו. במרפאתו יתבצע איבחון מסודר וינתן הטיפול המתאים להקלה על הכאבים וההגבלה התפקודית. ניתן לקבוע תור בטלפון 077-8035696.

החלפה של מפרק בסיס האגודל
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print