תסמונת התעלה הקרפלית (CTS) – סיבות, תסמינים ודרכי טיפול

מהי תסמונת התעלה הקרפלית (Carpal tunnel syndrome)?

מדובר באחת התסמונות הנפוצות ביותר של כף היד. אמנם תסמונת תעלה קרפלית יכולה להתפרץ בכל גיל ומין, במרבית המקרים היא מופיעה בגילאי 50-60 והיא נפוצה בערך פי 3 בנשים מאשר בגברים.
מדובר במצב שבו מופעל לחץ מוגבר על העצב שמספק תחושה לשלוש וחצי אצבעות בכף היד (אגודל, אצבע, אמה וחצי ממהקמיצה) אשר נקרא העצב המדיאני. עצב זה עובר בתוך שורש כף היד בתוך תעלה שנקראת התעלה הקרפלית ומכאן שמה של התסמונת. החצי השני של הקמיצה והזרת לא מעורבות בתסמונת היות והתחושה בהן מובלת דרך עצב אחר (העצב האולנארי).
ישנן סיבות רבות שיכולות לגרום ללחץ מוגבר בתוך התעלה הקרפלית, החל מהיצרות התעלה בשל סיבה מולדת או עקב גיל ועד מחלות שונות כגון סכרת, תת פעילות של בלוטת התריס, הצטברות של חומר בתוך התעלה כפי שקורה באנשים הסובלים מתסמונת גאוט או גידולים של רקמה בתוך התעלה כגון ציסטה גנגליונית שיכולים להתפתח דווקא בתוך התעלה ולגרום ללחץ על העצב שעובר בתוכה.
במהלך הריון ובתקופה לאחר הלידה יכולה להתפתח תסמונת תעלה קרפלית בשל הצטברות נוזלים בתעלה והשתנות הגמישות שלה, במקרים אלו לרוב התסמונת תופיע בשתי הידיים בו זמנית ובמרבית המקרים תחלוף לבד כאשר הגוף יחזור למצבו הבסיסי כפי שהיה טרם ההריון.

מה הם התסמינים של תסמונת התעלה הקרפלית?

התסמינים העיקריים של תסמונת התעלה הקרפלית כוללים כאב בשורש כף היד ותחושה של נמלול ו\או זרמי חשמל בשורש כף היד ולאורך אחת או יותר מתוך שלוש וחצי האצבעות החיצוניות בכף היד כפי שניתן לראות בתמונה.
פעמים רבות הכאב יכול להקרין עד לגובה המרפק ואף לגובה של הכתף .
עם הזמן התסמינים נהיים תכופים יותר וגם מופיעים בלילה ואף יכולים להעיר משינה.
אם התסמונת מתקדמת ולא מטופלת, אז יכולה גם להתפתח חולשה וקושי בפעולות מוטוריות עדינות כגון פתיחה של בקבוק או כיפתור של כפתור בחולצה, הירדמות האצבעות (תחושה הדומה להרדמה של רופא שיניים) ונפילת חפצים מהידיים באופן לא רצוני. בשלבים מאוד מתקדמים השרירים בכף היד עוברים ניוון שנראה לעין.

כיצד מאבחנים תסמונת תעלה קרפלית?

האבחון מבוסס על בדיקה גופנית של היד על ידי רופא וכוללת בדיקות לזיהוי התסמונת כמו גם בדיקות על מנת לשלול סיבות אחרות שיכולות לגרום לתסמינים דומים כגון לחץ על העצב בגובה המרפק או הצוואר כגון במקרים של פריצת דיסק צווארי וכ”ו.
אם ממצאי הבדיקה חיוביים, לרוב יהיה צורך לבצע גם בדיקות עזר כגון EMG (בדיקה אשר בודקת האם יש הפרעה של זרימה חשמלית לאורך העצב ויכולה להדגים היכן ההפרעה ממוקמת ומה דרגת חומרתה) ו\או אולטראסאונד (בדיקה שיכולה להדגים האם העצב לחוץ, כמו גם את מיקום וחומרת הלחץ).

כיצד מטפלים בתסמונת התעלה הקרפלית?

במקרים מאוד קלים ניתן לטפל בתסמונת ללא ניתוח, על ידי התאמת סדים ליד ללילה וטיפולים שונים במסגרת ריפוי בעיסוק.
אך במקרים רבים יהיה צורך בניתוח במהלכו, דרך חתך קטן בשורש כף היד המנתח מבצע חריצה לאורך הרצועה הקרפלית הלוחצת וכך משחרר את הלחץ מהעצב המדיאני.
משך ההחלמה מהניתוח הוא לרוב כשבועיים אך יכול להיות גם ארוך יותר במקרים של תסמונת חמורה. לרוב ניתן להשתמש ביד לפעולות קלות כבר יום -יומיים לאחר הניתוח.
קיימת אפשרות לטפל בתסמונת התעלה הקרפלית גם על ידי זריקות לתוך התעלה, אך היות ומדובר בזריקה כואבת יחסית במיקום זה, היות ומדובר בטיפול שעוזר רק לתקופה מוגבלת של זמן, הפשטות היחסית של הטיפול הניתוחי והסיכון לפגוע במהלך ההזרקה בעצב, לרוב אנו מבצעים טיפול זה רק כטיפול גשר עד שהתסמונת במקרים אלו עוברת מעצמה.

האם יש צורך בהרדמה כללית?

במרבית המקרים ניתן לבצע את הניתוח תחת הרדמה מקומית רגילה או הרדמה מקומית מסוג חדש יחסית הנקראת שיטת Wide Awake Local Anasthesia.
בשיטה זו מרדימים את היד תוך שימוש בכמות מזערית של חומר בשם אדרנלין אשר עוצר את הדימום במקום הניתוח וכך נחסך הצורך להשתמש במהלך הניתוח בחסם עורקים שגורם לאי נוחות רבה למטופל במהלך ובמרבית המקרים מאפשר לבצע את הניתוח באנשים הנטולים מדללי דם ללא הצורך להפסיק את נטילת המדללים לפני הניתוח.

למה לצפות לאחר הניתוח?

לאחר ניתוח לשחרור תעלה קרפלית, יהיה צורך לשמור על אזור הניתוח חבוש במשך מספר ימים.
צפויים כאבים באזור החתך במשך מספר ימים לאחר הניתוח אשר במרבית המקרים נשלטים היטב עם משככי כאבים ביתיים.
במידה והמנתח השתמש בתפרים שאינם נמסים יהיה צורך להוציאם אצל אחות בקופת חולים או במרפאות החוץ 10-14 ימים לאחר הניתוח.
ניתן לחזור לעבודה משרדית לאחר מספר ימים ולעבודה פיזית לאחר כשבועיים עד שלושה שבועות.

===

ד”ר ויקטור פלדמן הינו אורתופד מומחה כף יד ומרפק.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print