ניתוח תעלה קרפלית ללא חתך בשיטה אנדוסקופית

תסמונת התעלה הקרפלית היא מצב רפואי שבו נוצר לחץ על אחד מן העצבים בשורש כף היד: העצב המדיאני, זה שאמון על חלק משמעותי מן התחושה והתנועה של האצבעות, ובעיקר של האגודל. עצב זה נמצא בחלקו באזור אנטומי צר המכונה ‘התעלה הקרפלית’ (מכאן שמה של התסמונת), וכאשר הלחץ באזור זה נמשך לאורך זמן, עלול להיווצר נזק ממשי לעצב.

קיימות מספר סיבות אפשריות להיווצרות תסמונת התעלה הקרפלית, ולעיתים קשה לקבוע את הסיבה המדויקת. הלחץ על העצב יכול להיגרם בין היתר מתזוזה של העצמות בשורש כף היד (כתוצאה משבר או נקע), דלקות בגידים או בפרקים, בצקת, סכרת ועוד. אנשים שעובדים שעות ארוכות עם עכבר מחשב נוטים לסבול ממנה, וכך גם אנשים עם תזונה לקויה, מעשנים, אנשים עם עודף משקל, שנמצאים במתח נפשי וכיו”ב. גם שינויים הורמונליים עשויים להוביל להתפתחות תסמונת התעלה הקרפלית, כגון במהלך תקופת הריון.

תסמינים אפשריים של תסמונת התעלה הקרפלית

הלחץ על העצב המדיאני שעובר דרך התעלה הקרפלית עשוי לגרום למספר תחושות לא נעימות שלעיתים אינן מוגבלות לכף היד בלבד. כך לדוגמה תחושות של כאב, עקצוץ, נימול ואפילו צריבה עשויות להיות מורגשות באצבעות כף היד אך גם באמה, בזרוע, בכתף ובצוואר.

התסמינים מחמירים עם הזמן. תחילה הם מופיעים לזמן קצר ונעלמים מעצמם; בהמשך נמשכים זמן רב יותר, מורגשים היטב ונרגעים לאחר מנוחה של מספר שעות, ניעור או עיסוי של היד – ולבסוף הם הופכים לקבועים, כאשר הכאב, הנימול והצריבה נעשים חזקים כל כך עד שהם מקשים על שנת לילה רציפה. בשלבים מאוחרים יותר מורגשת חולשה בכוח האחיזה של היד, עד כדי פגישה תפקודית של ממש.

לכן מומלץ לגשת לבדיקה רפואית מוקדם ככל האפשר, כבר ברגע שבו מופיעים התסמינים הקלים, על מנת לטפל בבעיה מבעוד מועד ולא להגיע לשלבים המאוחרים שבהם התסמינים קשים יותר.

ניתוח תעלה קרפלית ללא חתך בשיטה האנדוסקופית (זעיר פולשנית)

ניתוח הוא לאו דווקא האפשרות הראשונה לטיפול בתסמונת, וחשוב למצות תחילה פתרונות שמרניים יותר. בשלבים קלים יחסית של המחלה הטיפול כולל בין היתר פיזיותרפיה וטיפול תרופתי. לעיתים אפילו שינוי בהרגלי העבודה עשוי לפתור את הבעיה. רק אם התופעה חוזרת או מחמירה עם הזמן, מומלץ לבצע ניתוח תעלה קרפלית ללא חתך בשיטה אנדוסקופית.

בניתוח זה מבוצע חתך קטנטן בעור של האמה. דרכו מוחדרים מצלמה זעירה ומכשירים זעירים אל תוך הגוף, ובאמצעותם מבוצע חתך ברצועה הקרפלית (החלק העליון של התעלה הקרפלית). פעולה זו המרחיבה למעשה את התעלה ובכך מקלה משמעותית את הלחץ שמופעל על העצב. בזכות העובדה שלא נגרמים נזקים מיותרים לרקמות בריאות מסביב לתעלה הקרפלית, משך ההחלמה מן הניתוח קצר מאוד, כמעט ללא כאבים, ועם תופעות לוואי נדירות ומינימליות.

===

ד”ר עמית קדמי הינו מומחה כף יד ומרפק.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print