החלפת מפרק הברך בשיטה הקינמטית: כל מה שחשוב לדעת

הברכיים שלנו הן מפרקים שמופעל עליהם עומס רב ברוב שעות היממה: בכל פעם שאנחנו הולכים, רצים, עולים ויורדים במדרגות, עוברים בין עמידה לישיבה ולשכיבה – אנחנו מפעילים לחץ על מפרקי הברכיים ובפרט על הסחוס שנמצא שבהם. מחלת האוסטאוארטריטיס (דלקת מפרק ניוונית) – היא מחלה הגורמת לשחיקה והעלמות הדרגתית של הסחוס במפרק. כתוצאה מכך נוצר חיכוך בין העצמות החשופות, דבר המוביל לכאבים חזקים, מגבלה בתנועות המפרק וירידה באיכות החיים.

הגישה הטיפולית מתחילה מטיפול שמרני; אם יש החמרה ופגיעה משמעותית באיכות החיים, ניתן לבצע ניתוח להחלפת מפרק הברך. מדובר בניתוח נפוץ ויעיל מאוד, שמאפשר הקלה בכאבים ושיפור בתפקוד.

לפני החלפת ברך: שיטות טיפול שמרניות

ראשית נהוג לנקוט בגישה שמרנית שכוללת התאמה של אורח החיים עם שינוי של מנהגים והרגלים, כגון ירידה במשקל או שימוש בעזרים להליכה, על מנת להפחית את העומסים המופעלים על הברכיים, במקביל לבצע פעילות גופנית כדרך שגרה עם דגש על חיזוק שרירי הליבה, שרירי האגן והברכיים (אופניים, שחיה, יוגה, פילאטיס וכו’). בתקופות של החרפת הכאבים ניתן להשתמש בתרופות נגד כאבים או נוגדי דלקת. זאת לצד טיפולי פיזיותרפיה או הידרותרפיה שמטרתם לחזק את השרירים שמסביב לברך ולאגן. בהמשך ניתן לנסות טיפולי הזרקות למפרק הברך, כגון הזרקות סטרואידים או חומצה היאלורונית.

למי מתאים ניתוח החלפת ברך?

במצבים בהם יש פגיעה במפרק הברך, כגון שחיקת סחוס ניוונית, או פגיעות פחות נפוצות כמו נמק אווסקולארי (AVN), מחלות ראומטיות עם פגיעה מפרקית קשה, שברים תוך פרקיים ועוד; ובמקרים בהם הטיפול השמרני לא הצליח וקיימת פגיעה באיכות החיים – יש מקום להתקדם לניתוח להחלפת ברך. הניתוח הזה מתאים בדרך כלל לאנשים מעל גיל 60 ובמקרים מסוימים גם לגיל צעיר יותר.

מה זה ניתוח החלפת מפרק ברך?

חשוב לציין שעל אף ההתפתחויות הטכנולוגיות האדירות שחלו בשנים האחרונות, הרפואה המודרנית עדיין לא מסוגלת להצמיח מחדש סחוס שנשחק. מכיוון שמוקד המחלה טמון בסחוס השחוק והכואב, רק ניתוח להחלפת הברך יוכל לפתור את מקור הבעיה. במסגרת הניתוח להחלפת הברך מוסרת שכבה דקה של הסחוס הפגוע, והוא מוחלף בשתלים מלאכותיים ממתכת מיוחדת המתלבשים על שני צידי המפרק כשביניהם לוחית פלסטית העשויה מפוליאטילן (חומר מיוחד שמחליף את הסחוס). כך נוצר מפרק חדש המדמה את המפרק המקורי עם תנועה חלקה וטווחים מלאים.

קיימים מספר סוגי ניתוחים להחלפת מפרק הברך, הכוללים החלפת ברך חלקית והחלפת ברך מלאה. בניתוח להחלפה חלקית של הברך מוחלף רק מדור אחד מבין השלושה הקיימים בברך. זהו ניתוח יעיל אך הוא מבוצע במקרים מאוד מסויימים, ומתאים בעיקר למטופלים צעירים עם פגיעה סחוסית ממוקדת. ברוב המוחלט של המקרים מחלת שחיקת הסחוס היא מפושטת במפרק, ועל כן הניתוח המקובל הוא החלפת ברך מלאה – ניתוח שבו כאמור מוחלף המפרק כולו.

החלפת ברך מסורתית לעומת החלפת ברך קינמטית

ניתוח להחלפת הברך מבוצע זה עשרות שנים, ועד לפני מספר שנים השיטה הייתה די זהה: בכולם נהוג היה לבצע חיתוך של עצמות הברך ובהתאם לכך לקבע את המשתלים במקביל לקרקע. זאת מתוך מחשבה שציר התנועה החדש שנוצר הוא היציב ביותר. בכדי להשיג את מטרות הניתוח המסורתי, יש לרוב צורך בהתערבות ושחרור רב של הרקמות הרכות שמסביב לברך, מה שכרוך בשיקום ארוך וכואב יותר של הרקמות ומנח לא טבעי של הברך.

בסופו של דבר, בשיטה המסורתית כל השתלת מפרק ברך היא באותו מנח מאונך, בצורה זהה לכל מנותח ומנותחת. זאת מבלי לקחת בחשבון שעל אף המבנה הפיזי הדומה, קיימים הבדלים באנטומיה ובמנח של הברכיים לכל אחד ואחת מאיתנו.

בעשור האחרון חלו התקדמויות משמעותיות הן בטכנולוגיה, והן בידע ובהבנת מנגנוני תנועת הברך. הביטוי לכך הוא ייוצר שתלים מלאכותיים מחומרי גלם חזקים ועמידים יותר, המתאימים בצורה טובה יותר למאפיינים האנטומיים הייחודיים של כל ברך, ומאפשרים שחזור מוצלח יותר של התנועה הטבעית של הברך. ביטוי נוסף הוא פיתוח גישות ניתוחיות אשר מכבדות את מישורי התנועה והכוחות הטבעיים שפועלים בכל ברך וברך.

כך התפתחה השיטה הקינמטית להחלפת ברך: הרעיון הוא להחליף את הסחוס הפגוע ובאותה העת לשמר את הציר הטבעי של אותה הברך. כלומר, את החיתוכים ואת המשתלים מניחים בזווית המקורית של הברך, השונה מאדם לאדם. בשיטה הזו אין צורך בשחרור ופגיעה ברקמות הרכות סביב הברך כי צירי התנועה המקוריים נשמרים.

אז מהו היתרון של החלפת ברך בשיטה הקינמטית?

מכיוון שבשיטה הקינמטית הניתוח מבוצע לפי המנחים הטבעיים של הברך, ואין הכרח לפגוע ברקמות הרכות סביב הברך (רצועות, גידים ושרירים) – תחושת התנועה הטבעית לאחר הניתוח נשמרת, השיקום מהיר יותר, עם פחות כאבים, ומידת שביעות הרצון עולה.

מהם הסיבוכים של החלפת מפרק ברך בשיטה הקינמטית?

כבכל ניתוח, גם בהחלפת מפרק הברך בשיטה הקינמטית, לצד התועלת הרבה שניתן להפיק מבחינת צמצום הכאבים ושיפור התפקוד היומיומי קיים גם סיכוי קטן להיווצרות סיבוכים. חשוב לציין שאין הבדל בסיבוכים בין השיטות הניתוחיות, עם יתרון מסויים לשיטה הקינמטית שבה יש התעסקות פחותה עם המבנים והרקמות שסביב הברך.

אז איך אפשר להגדיל את סיכויי ההצלחה של הניתוח? פשוט לבחור רופא מנתח שיש לו הכשרה מקצועית מתאימה, הבנה וידע עדכניים בתחום החלפת מפרק הברך בשיטה הקינמטית. לא פחות מכך חשוב שהרופא ידע להסביר ולשקף את הבעיה בצורה ברורה והגיונית, ושיתן בטחון עם זמינות גבוהה גם בזמן הטיפול וגם אחריו.

===

ד”ר איליה פרוסו הינו אורתופד מומחה להחלפות מפרקים.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print