טיפול בגלי הלם: מה צריך לדעת?

טיפול בגלי הלם מיועד למגוון רחב של בעיות במערכות השריר-שלד. בפרט הוא ידוע כטיפול יעיל נגד דלקות והסתיידויות בנקודות החיבור של רצועות וגידים לעצמות, למשל בכתפיים, במרפקים, בירכיים ובברכיים. בנוסף זהו טיפול יעיל נגד דורבן בכף ברגל, עם תוצאות טובות מאוד בהקלה על כאבים ושיפור התפקוד.

באופן כללי, מחקרים רפואיים רבים שנערכו בשנים האחרונות מציגים נתונים של בין 65% ל-95% הצלחה של טיפול בגלי הלם על הקלה בכאב ושיפור התפקוד. במקרים של הסתיידות כרונית בכתף, לדוגמה, נמצא כי הטיפול בגלי הלם מקל משמעותית על כאבים, משפר את תפקוד הכתף ויכול אף לפרק את ההסתיידות באופן מלא.

איך עובד טיפול בגלי הלם?

הטיפול מתבצע בשכיבה או בישיבה (בתלות במיקום בגוף שבו יש לטפל). הרופא שמבצע את הטיפול מורח ג’ל מיוחד על העור ומצמיד אליו מכשיר ייעודי המפיק גלי הלם – והם מועברים אל הגוף. קיימים סוגים שונים של מכשירים כאלה, הנבדלים ביניהם באופן ייצור הגלים, בבקרה ובמיקוד שלהם, בעומק שאליו הם חודרים בתוך הגוף, בעוצמת ההדף ועוד.

במרפאה של האורתופד ד”ר קונסטנטין חרמוב באשדוד, לדוגמה, נעשה שימוש במכשיר Orthospec digital  OR- 3 של חברת Medispec.

למה טיפול בגלי הלם יעיל יותר מטיפולים אחרים?

גלי ההלם שחודרים מן המכשיר אל הגוף “מזעזעים” חלקים מסוימים בו ומעודדים אותם “להתעורר” ולטפל בדלקת. בכך, טיפול בגלי הלם נחשב יעיל יותר מטיפולים מסורתיים אחרים, כמו טיפול תרופתי אנטי דלקתי, פיזיותרפיה, עיסוי, זריקות סטרואידים, דיקור וכדומה. הטיפולים המסורתיים הללו אמנם עשויים לסייע להחלמה בשלבים מוקדמים יחסית של הבעיה, אולם ככל שחולף הזמן והבעיה לא נפתרת, ואף הופכת כרונית, טיפול בגלי הלם יכול להיות פתרון יעיל ביותר.

האם הטיפול מסוכן? מה תופעות הלוואי של טיפול כזה?

טיפול בגלי הלם נמצא בשימוש מזה שנים רבות, כמעט ללא תופעות לוואי משמעותיות מלבד עקצוץ או אדמומיות בעור באיזור המטופל, ולעיתים כאבים זמניים קלים שנעלמים במהירות. במילים אחרות, מדובר בטיפול בטוח מאוד שתופעות הלוואי שלו נדירות מאוד וקלות מאוד.

מתי יורגש שיפור במצב הרפואי לאחר טיפול בגלי הלם?

טיפול בגלי הלם מתבצע כסדרת טיפולים קצרים באורך כ-20 דקות כל אחד ובמרווחים של כשבועיים בין לבין. לרוב יורגש שיפור בכאב באופן מיידי כבר לאחר טיפול יחיד, אולם בדרך כלל מדובר בהקלה זמנית שנובעת מגירוי הרקמה הכואבת. למעשה, שיפור ממשי במצב הרפואי יורגש בדרך כלל לאחר טיפול שלישי או רביעי.

===

ד”ר קונסטנין חרמוב הינו מומחה לכף רגל וקרסול.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print