מרפק טניס (Tennis elbow) – סיבות, תסמנים ודרכי הטיפול

תסמונת מרפק הטניס או בשמה הרפואי Lateral Epicondilytis נגרמת כתוצאה מהווצרות של רקמה ניוונית בצד החיצוני של המרפק. בעבר חשבו שמדובר בדלקת אך מחקרים עדכניים הראו שלא מדובר במצב דלקתי אלא במצב ניווני המאופיין בהחלפת הרקמה הבריאה ברקמה ניוונית והיווצרות קרעים קטנטנים באזור.
התסמונת נגרמת על ידי שילוב של נטייה גנטית יחד עם הפעלת של עומס חוזר ונשנה על שרירים מסוימים במרפק בעקבות עבודה או פעילות ספורטיבית.
התסמונת קיבלה את שמה עקב שכיחותה בטניסאים אך בפועל התסמונת שכיחה מאוד גם בקרב הציבור הרחב.

מה הם התסמינים של תסמונת מרפק טניס?

תסמונת מרפק הטניס מאופיינת בכאב בצד החיצוני של המרפק שמתחזק בעת תנועות של המרפק, בעיקר תנועות סיבוביות ובעת הרמה של משאות.
לרוב, הכאב נוטה להיות חמור יותר בשעות הבוקר ולהשתפר במהלך היום אך במקרים מסויימים הכאב דווקא מחמיר לקראת הערב.
במקרים מסוימים הכאב יכול להקרין מטה עד קצה האצבעות או מעלה לכיוון הכתף.

כיצד מאבחנים מרפק טניס?

רופא מנוסה יודע לאבחן את התופעה על ידי הבנה של מכלול התסמינים של המטופל ובדיקה של היד, אך לעיתים יש צורך גם בבדיקות נוספות כגון צילומים, אולטראסאונד או MRI.
לעיתים מקור הכאב יכול להיות על רקע מחלת מפרקים דלקתית ולכן יהיה צורך לבצע גם בדיקות דם מיוחדות.
הסיבה שלעיתים יש צורך בבדיקות דם ו\או בדיקות הדמיה היא לאור העובדה שקיימות תסמונות שתסמיניהן דומות באופן מפליא לתסמונת מרפק טניס אך בפועל מדובר בתסמונת אחרת לחלוטין כגון קרע בשריר, לחץ על עצב (עצב רדיאלי), שחיקה של מפרק במרפק וכ”ו.
על מנת להתאים טיפול מוצלח, יש צורך קודם כל לאבחן באופן מדויק את הסיבה לכאב ואי הצלחה של טיפול, דורשת הערכה האם האבחנה מלכתחילה הייתה נכונה.

כיצד מטפלים במרפק טניס?

סוג הטיפול המומלץ משתנה בין מקרה למקרה ותלוי בגיל המטופל, במשך וחומרת התסמינים, בממצאים היחודיים בבדיקות וברצון המטופל. הטיפולים האפשריים כוללים אחד או לרוב יהיה צורך בשילוב של מספר טיפולים אשר “תוקפים” את הבעיה מכיוונים שונים במקביל:
א. טיפולים שמרנים: שינוי תבנית התנועה על מנת להעביר את העומס שמופעל על האזור הפגוע למקום אחר, שימוש ב”חבק טניס” אשר מאפשר מנוחה יחסית של השריר במרפק במהלך פעילות, פיזיוטראפיה שבמהלכה פועלים על מנת לשחרר את השרירים וגורמים להם להיות גמישים יותר וחזקים יותר.
ב. זריקות של סטרואידים (כגון דיפרוספאן או סוגים אחרים), טיפול זה עובד על הורדת הכאב ולרוב יהיה זמני.
ג. זריקות אורטו-ביולוגיות, כגון זריקות PRP (טיפול בפלזמה), זריקות אורטוקין וכ”ו. טיפולים אלו מבוססים על הזרקה של חומרי ריפוי עצמיים בריכוז גבוה לאזור הפגוע. בפועל לוקחים מעט דם מהמטופל עצמו ומסרקזים אותו בצינטריפוגה על מנת לבודד מהדם את גורמי הריפוי הטבעיים של הגוף ואז מזריקים אותם לאזור הפגוע במפרק באופן מרוכז. מדובר בטיפולים חדשים יחסית והצלחתם שונה בתסמונות ומצבים שונים. הטיפול אינו מתאים לכל אחד ולכן מומלץ להתייעץ לגביו עם רופא בעל ניסיון בטיפולים אלו. טיפול בPRP מוכר כ”טיפול מחליף ניתוח” בפוליסות ביטוח פרטיות שונות.
ד. במקרים בהם התסמונת נמשכת זמן רב למרות ניסיונות טיפול שונים, ניתן לטפל בתסמונת מרפק טניס גם על ידי ניתוח במהלכו כורתים את הרקמה הניוונית במרפק, הניתוח יתבצע בהרדמה מקומית או כללית וניתן לבצעו בשיטה פתוחה או
בשיטה זעיר פולשנית (ארטרוסקופיה).

===

ד”ר ויקטור פלדמן הינו אורתופד מומחה כף יד ומרפק.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print