תופעות נוירולוגיות בילדים עקב COVID -19 (וירוס הקורנה)

 מחלת הקורונה בילדים, לרב איננה מלווה בתסמינים קליניים כלל או בתסמינים קלים בלבד, הדומים לאלו של  מחלה וירלית אחרת של דרכי הנשימה העליונות, הכוללים  חם שעול או הצטננות.

 רק לעיתים רחוקות עולה חשד להדבקות בנגיף הקורנה בקרב ילדים כאשר התסמינים אינם מסוג זה . חשוב להיות מודעים לכך שהתסמינים, אם כי לעיתים נדירות ,עשויים להיות נוירולוגיים בלבד. זאת כתוצאה מהתפשטות הנגיף דרך מערכת כלי הדם, מרירית האף או המעי אל מערכת העצבים המרכזית כלומר אל רקמת המוח: או אל מערכת העצבים הפריפרית כלומר העצבים המעצבבים את חלקי הגוף השונים.

התסמינים הנירולוגיים יכולים להיות מבודדים או כחלק ממחלה נרחבת יותר הקרויה:   
MIS-C (multisystem inflammatory syndrome in children) = מחלה במערכתית בילדים

אנצפליטיס–  הינה מחלה דלקתית של המוח ועלולה להיגרם לרב כתוצאה מזיהומים ויראליים או כתגובה אימונית של מערכת החיסון לאחר זיהום כלשהו. תוארו מקרים נדירים מסוג זה, בקרב אוכלוסיית הילדים הצעירים, בהם המחולל היה וירוס הקורונה. המחלה התבטאה בחום, שלשול, ובהמשך פרכוסים, מצב בלבולי, ירידת לחץ דם ואפילו עד שוק ושינוי במצב ההכרה, עם הזדקקות להנשמה מלאכותית.

פרכוסי חום– כחלק ממחלה מפושטת יותר המלווה בחום גבוה ובפריחה בגפיים ודלקת לחמיות  העונה להגדרה של Kawasaki disease phenotype–  בנוכחות זיהום בנגיף הקורונה.

פרכוסי חם  = status epilepticus  כתסמין בודד, בעת זיהום בנגיף הקורנה.

Guillain-Barré syndrome/variants : שיתוק רפה חריף המתחיל בדר”כ בקצות בגפיים התחתונות ומטפס כלפי מעלה, בדר”כ התופעה מתרחשת לאחר זיהום וירלי. ותוארה  לעיתים נדירות בילדים לאחר שחלו בנגיף הקורונה.

 אוטם מוחי: כתוצאה מפגיעה בכלי הדם המוחיים, במיוחד כאשר קיימת מחלת כלי דם מוחיים קודמת.

חשוב לציין, שכל המצבים שתוארו לעיל הינם ברי טיפול ורוב המקרים חולפים לבדם  וחשוב לאבחן אותם בשלב מוקדם, בכדי לספק טיפול הולם, הכולל טיפול תמיכתי כמו הנשמה או הפסקת הפרכוסים עצמם. כן, טיפול המכוון לזיהום בנגיף עצמו כמו אימונגלובולנים וסטרואידים.

לכן, בעידן הנוכחי של פנדמיית הקורונה, ישנה חשיבות למודעות ולאבחון מוקדם של תסמינים נוירולוגיים מוקדמים. בכל מקרה בו פעוט או ילד נחשף לחולה מאומת ומתפתחים סימפטומים של חם גבוה, כאבי בטן ו/או שלשול, בלבול, אי שקט, עוד טרם התפתחות תסמינים נוירולוגיים כמו פרכוסים או שינוי במצב ההכרה, יש לחשוד בנגיף הקורונה כמחולל אפשרי, גם ללא נוכחות של תסמיני מערכת הנשימה העליונה.

 יש לצין שפרט למקרים נדירים, התופעות הנירולוגיות הינן זמניות וחולפות ללא  נזקים נוירולוגיים מתמשכים.

===

ד”ר מירה גינזברג הינה מומחית בנוירולוגית ילדים והתפתחות הילד

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print