ניתוח להרמת פנים

הפנים הן כרטיס הביקור שלנו והרושם הראשוני שאנחנו משאירים בכל מפגש מחדש. הפנים הייחודיות שלנו, אלו שהתרגלנו לראות כל בוקר במראה, בתמונות, או בהשתקפות בחלון, עוברות שינויים עם השנים ומשוות לנו, לפתע, מראה אחר, מבוגר יותר. לשמחתנו, היום יותר מאי פעם, יש דרכים רבות בהן ניתן לרענן אותן ולהחזיר להן חיות, גמישות ושמחה. ניתוח להרמת פנים הוא אחד מהן.
באנגלית קוראים לניתוח הזה face lift (הרמת פנים). בעברית קוראים לו “מתיחת פנים”. המונח המדויק נמצא כנראה בשילוב בין שני המושגים.
עד לפני מספר שנים נטו רוב המנתחים למתוח את עור הפנים לכיוון האוזניים. בשנים האחרונות הנטייה היא לשלב בין הרמת העור לכיוון הרקות ומתיחתו לכיוון האוזניים, הכל בהתאם לצורך.
ההגדרה המקובלת לניתוח הרמת פנים היא “מתיחה והרמה של החצי התחתון של הפנים ושל הצוואר”. שימו לב: העפעפיים והמצח לא שייכים להגדרה הזו. אז נכון שאפשר ללכת מראש על ניתוח משולב שכולל מתיחת פנים, ניתוח עפעפיים והרמת מצח וגבות, אבל זהו ניתוח משולב ולא מתיחת פנים רגילה.
עם השנים, ובהשפעת הגנטיקה והגרביטציה, הפנים שלנו משתנות ומאבדות את תכונותיהן המקוריות. תהליכי הזדקנות הם תהליכים של אובדן נפח בעור, בשומן שמתחת לעור, בשרירים, ברקמת החיבור ואפילו בעצמות. ככל שאנחנו מזדקנים, תהליכים אלו הולכים ומשפיעים יותר ויותר על המראה שלנו, כאשר העור , שהיה פעם מהודק ומתוח, זולג כלפי מטה ומשווה לפנים מראה מבוגר, עייף וכועס. עיקר הבעיה נובעת מצניחת הרקמות העמוקות שמתחת לעור, אותן למעשה מרימים בניתוח.

באיזה גיל אפשר להתחיל?
ניתוח הרמת פנים הוא ענין של גיל ביולוגי ולא גיל כרונולוגי. גיל המבקשים ניתוח הרמת פנים מגוון, שכן גורמים גנטיים, בחירות אורח חיים, עלייה או ירידה במשקל ושינויים טבעיים, משפיעים בצורה שונה על המראה ועל התחושה של העור. לרוב, הצורך בניתוח מתעורר כשמתחילים להבחין בסממנים של אובדן נפח, כמו לחי שקועה, טשטוש קו הלסת וצניחה סביב זוויות הפה. ברוב המקרים, ניתוח הרמת פנים, יכלול גם תיקון של הצוואר.
זה קורה בדרך כלל מגיל 40 ואילך, אבל בעצם בכל גיל שבו יש צניחה של עור הפנים (ולא נותר לנו אלא לקוות שזה יקרה הרבה אחרי ה – 40).
לכמה זמן נשארות התוצאות?
בדרך כלל למשך 6-10 שנים, תלוי בסוג העור ובמידת האלסטיות שלו.
מצד שני, גם 15 שנים אחרי הניתוח סביר להניח שתראי טוב יותר מאשר היית נראית אלמלא עברת את הניתוח.
סוגי ניתוחים
1. בהרמת פנים קלאסית, עושים חתך ארוך מהפאה לאורך האוזן, מאחורי האוזן, ולתוך השער. יעיל במיוחד לטיפול בפנים ועודפי עור בצוואר (לעיתים יש להוסיף חתך תת סנטרי).
2. הרמת פנים בחתך קצר, שיטה בה חוסכים את הצלקת מאחורי האוזן, מושכים את הרקמה התת עורית על ידי 3 תפרים בצורת לולאה, ומכווצים את הצלקת בחלק האחורי של האוזן,
3. במיני הרמת פנים, מבצעים חתך קצר יחסית הפרדת עור מוגבלת ביותר 2-3 ס”מ ומתיחה חזקה של העור ותת עור. היתרון: זמן ריפוי קצר אך האפקט של ההרמה לא נשמר לאורך זמן ולעיתים הכיוון של ההרמה לא אידאלי.

איפה מתבצע החתך?
החתך מתחיל באזור הרקה. ממנה הוא יורד לאורך קידמת האוזן, נכנס אליה, יוצא ממנה ומקיף את בדל האוזן, עולה מאחורי האוזן עד למחצית הגובה שלה, ואז נכנס לתוך השיער שמאחורי האוזן. חתך דומה מתבצע גם ליד האוזן השנייה כמובן. לפעמים אפשר להסתפק בחתך קצר יותר, שאינו עולה מאחורי האוזן ונכנס לקו השיער. יתרונו הוא בכך שהוא חוסך את הקטע שבין האוזן לשיער העורף, שהוא דווקא זה שמתרפא ונראה פחות טוב ויפה.
לפעמים מוסיפים חתך קטן שיוצא מקדמת האוזן לכיוון פיאת הלחי ומשם באלכסון קל כלפי מעלה (באורך של כ – 3.5 ס”מ) לאורך קו השיער. ברוב המקרים יש לבצע חתך קטן (כ- 3 – 4 ס”מ) נוסף באזור שמתחת לסנטר. זאת, כדי שאפשר יהיה להגיע אל השרירים והשומן בחלק האמצעי של הצוואר.

מה עושים בניתוח?
ראשית מפרידים את עור הפנים והצוואר. דרך החתכים ניתן להגיע עד לקפל המפריד בין הלחי לשפה העליונה (אותם קמטי הבעה) וגם לקפלים שנוצרים בין צידי השפה התחתונה לסנטר. רק אחרי הפרדת העור אפשר להתחיל לעבוד.
בשלב הראשון של הניתוח משפרים את מראה הצוואר. דרך החתך ניתן להגיע לכל רוחב הצוואר, להרחיק את עודפי השומן ולהדק את שריר הצוואר לקו האמצעי של הצוואר. במקרים שבהם מיתרי הצוואר בולטים מאוד, יש צורך לבצע חתכים בשריר הצוואר. החתכים האלה משחררים את השריר ומרפים אותו, ובכך מבטלים את המיתרים שאופייניים לצוואר מזדקן.
אחרי מתיחת שרירי הצוואר עוברים למתוח את הרקמה התת עורית של הפנים, שהיא בעצם המשכו של שריר הצוואר. את הרקמה הזו מותחים גם לצדדים וגם כלפי מעלה ומסלקים או מקפלים את עודפי הרקמה שנוצרים.
זה השלב שבו, אם צריך, מותחים את מרכז הפנים (אזור הלחיים). את המתיחה הזו אפשר לעשות דרך החתך שליד האוזן. בעזרת תפרים מקבעים את הרקמות התת-עוריות שבאזור הזה לכיוון המצח, וכך מתקבל מראה של לחי גבוהה ומלאה יותר.
עכשיו מגיע תור עודפי העור. חשיבותו של השלב הזה נמדדת לא רק בכמות עודפי העור המסולקים אלא גם בכיוון ההוצאה שלהם.
חשוב למתוח את העור בצורה כזאת שמירב המתח יהיה באזורים המסוגלים לקלוט אותו, אבל לעשות זאת מבלי לגרום לעיוות או התרחבות הצלקות באזורים שנראים לעין. כך למשל, עדיף למתוח יותר לכיוון אחורי האוזן (המסוגל לקלוט את המתח) מאשר לכיוון קידמת האוזן (שם הצלקות נראות לעין).
סילוק העור העודף מסתיים כשמתקבל מראה של עור מתוח, ללא קפלים, עם שיפור ניכר במראה הצוואר, בקו הלסת ובקפל שמחבר בין האף לשפה.
לקראת סיום הניתוח משתדלים לתקן ולשמר את קו השיער במקומות שבהם בוצע החתך. כלומר, לשמור על מראה אסתטי של פיאות הלחיים וקו השיער שמאחורי האוזן.
בסוף הניתוח תופרים את החתכים בעדינות בעזרת חוטי ניילון דקיקים, כשבאזורי השיער ובאזורים המוסתרים נסגרים החתכים באמצעות סיכות מתכת.
כמה זמן נמשך הניתוח?
בין שעתיים לארבע וחצי שעות.

שילובים
ניתן לשלב ניתוחים בפנים ולעשות הרמת צוואר פנים, עפעפיים, מצח ( Full Face Lift) ואפילו פילינג קל או מוגבל. היום, כשהתברר שחלק מתהליך ההזדקנות הוא התרוקנות הפנים וירידה באיכות העור, אנו משתמשים בהזרקת שומן עצמי המתבצעת במהלך הניתוח. השומן נשאב ממקומות בהם יש עודף שומן כגון: בטן, ירכיים ומותניים, הוא עובר תהליך ניקוי בעזרת צנטריפוגה והחלק העשיר בתאי גזע, מוזרק לאזורים שקועים או מדולדלים בפנים. מטרת ההזרקה היא מילוי ושיפור איכות ומרקם העור בעזרת תאי הגזע.
PRP: פלזמה עשירה בטסיות דם (טרומבוציטים), במהלך הניתוח, נשאב דם של המנותח, טסיות הדם מופרדות בעזרת צנטריפוגה והללו מרוססות מתחת לשטח פני העור, עוד לפני תפירת החתכים. המטרה של פעולה זו היא להקטין את שכיחות הדימומים ולהחיש את תהליך הריפוי של הניתוח.

החלמה מניתוח מתיחת פנים
ניתוח הרמת הפנים אינו כואב במיוחד, קיימת בעיקר תחושה של לחץ או מתח בפנים. בעזרת ארניקה, חומר שמקורו מהצומח, וריסוס ה-PRP, ניתן היום למנוע הרבה משטפי הדם והנפיחות שהיו בעבר נחלתו של ניתוח זה. ההמלצה היא, כבר ביום הניתוח לקום מהמיטה, לישון עם הגבהת הראש ולהימנע מפעילות מאומצת למשך כשלושה שבועות לאחר הניתוח על מנת למזער את הנפיחות והסיכון לדימום מתחת לעור, אשר עלולים לפגוע בתוצאות. החתכים שמבצע ד”ר קפלן מחלימים בצורה יפה מאד ואין שום בעיה ללכת עם שיער קצר לאחר הניתוח. בחודש הראשון הצלקת תראה משמעותית יותר, אך היא הולכת ומטשטשת עם הזמן, עד שנעלמת כמעט לגמרי בסיום תהליך ההחלמה.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print