מתי מתיחת פנים ומתי הזרקות של חומרי מילוי ובוטוקס ?

השימוש בחומרי מילוי ובוטוקס כטיפול להצערת מראה הפנים הולך ונהיה פופולרי בשנים האחרונות. טיפולים אסתטיים שהיו בעבר נושא שנוי במחלוקת ומטופלים.ות לרוב היו מנסים לשמור על הטיפול שעברו בסוד נהיו נחלת הכלל וכיום נראה כבר שטיפולים אסתטיים הפכו למיינסטרים. כמו שהולכים לספר לעשות צבע אין עוד בושה בהזרקות. אך לא עבור כולם.ן מילוי ובוטוקס הם הפתרון היחידי ולעתים כדי להשיג את התוצאה המיוחלת הבחירה הנכונה היא דווקא במתיחת פנים שמשיגה תוצאות לטווח ארוך יותר. הנה כמה מההבדלים בין האפשרויות שיעזרו לקבל החלטה מתי לבחור באפשרות אחת או אחרת.

הקידמה והטכנולוגיה ייצרו עוד ועוד חומרים בהם אנחנו יכולים להשתמש על מנת לעצב ולשפר את מראה הפנים. בעבר היו מוזרקים לרוב חומרים בלתי מתכלים כמו סיליקון וביואלקמיד אך עם השנים התפתחו חומרים אורגנים וטבעיים יותר שהפכו את הטיפולים של חומרי מילוי להרבה יותר בטוחים אבל מצד שני נעלמים ומצריכים טיפולי תחזוקה לעיתים קרובות יותר.

כיום קיים מגוון חומרים העוזרים לנו להראות יותר צעירים ורעננים באמצעות הזרקתם לאזור הפנים, הצוואר, כפות הידיים ועוד. ישנם חומרי מילוי כגון חומצה היאלורונית, רדיאס המורכב בין היתר מסידן, וחומרים נוספים, טיפולי הבוטוקס הפופולרים אשר גורמים להחלשה של אזורים בשרירי הפנים ובכך מותחים את העור מעליהם וקיימים טיפולים נוספים בהזרקות כגון טיפולי הפלזמה (PRP). 

נוסף לכל אלו ישנה התפתחות מרשימה במכשור הרפואי, עוד ועוד מכשירי לייזר בעלי אורכי גל שונים יודעים לטפל החל מכתמי עור ופיגמנטציה דרך נגעי עור ועד קמטוטים. מכשירים נוספים שנוספו בשנים האחרונות מצליחים למצק ולהדק אזורים בעור על ידי שימוש בטכנולוגיית אולטרא סאונד וגלי רדיו (RF).

שפע האפשרויות הלא-ניתוחיות הללו מציע פתרונות טובים ורבים אך לא תמיד הם פתרונות מספקים לסוגיה שבה מבקשים לטפל. כאשר מתאימים טיפול להצערת מראה הפנים והצוואר למשל, צריכים לחלק את הפנים והצוואר לאזורים ולהגדיר מטרות. בארגז הכלים שגדל בשנים האחרונות קיימות אפשרויות טיפול לא ניתוחיות וניתוחיות. בעזרת שימוש בחומרי מילוי ניתן להוסיף נפח, לשפר מראה קמטים וקמטוטים, להשיג הרמה מוגבלת של הרקמה ולשפר קווי מתאר (למשל להדגיש קו לסת, לעצב שפתיים או לפסל אף). אבל עם השנים איבוד הנפח וירידה באיכות העור אינם השינויים היחידים המתרחשים. ישנה צניחה הדרגתית ועקבית ברקמות הפנים כלפי מטה בשל כח המשיכה והתנועה בפנים, ישנה ספיגה של עצם באזורים מסויימים בעצמות הפנים והרקמה התת עורית נחלשת ונופלת. לצורך טיפול אמיתי ונכון בצניחה זו אשר גם יצרה מעט עודפי עור אין מנוס מפעולה כמו מתיחת פנים וצוואר שירימו את הרקמות חזרה למעלה ויפטרו מעודפי העור.

נכון, מתיחת פנים עלולה להרתיע כיוון שהיא כוללת הרדמה כללית או טשטוש והתאוששות המצריכה העדרות מהעבודה של שבוע עד שבועיים אך יחד עם זאת הוא מביא לתוצאות איכותיות המחזיקות זמן רב ושלא ניתן להשיג אותם באמצעים אחרים. גם בתחום ניתוחי מתיחת הפנים כיום בניגוד למה שהיה בעבר יש מספר רב של סוגי ניתוחים שניתן להתאים למטופל.ת, למשל במצבים קלים יותר שאזור הניתוח אינו נרחב מקובל לעשות את הניתוח בטשטוש בלבד וללא צורח בהרדמה כללית מה שמקל משמעותית על תהליך ומשך ההחלמה. כדי לקבוע בוודאות מהו ההליך הנכון יש לבנות תכנית טיפול שעשויה לכלול רק טיפול בחומצה הילארונית או בוטוקס, ולפעמים כאשר אין בעיה של נפח יוצע ניתוח למתיחת פנים וצוואר או אף טיפול המציע שילוב בין ניתוח ומילוי.

שאלות

באיזה גיל אפשר להתחיל טיפול בחומצה היאלורונית או בוטוקס ?

בחומצה היאלורונית קיימים טיפולים בכל טווחי הגילאים, מטופלים.ות צעירים יותר לרוב מגיעים לטיפולי עיצוב כמו עיצוב שפתיים בחומצה היאלורונית, עיצוב אף, טיפול לשקעים מתחת לעיניים ועוד.. בגילאים בוגרים יותר כבר מתחילים לטפל בקמטים במצח וסביב העיניים בבוטוקס וכדאי להתחיל כשאלו רק מופיעים שכן הטיפול שומר על עור וגם מונע החמרה. גם מטופלים שעברו לפני שנים ניתוח למתיחת פנים ואינם מעוניינים בניתוח נוסף מגיעים לטיפולים בהזרקות. כך שאין ממש גיל המגדיר מתי אפשר לטפל.

זה נכון שאחרי מתיחת פנים אין יותר צורך בטיפולי הזרקות בחומצה היאלורונית ובוטוקס ?

מתיחת פנים וצוואר נותנות תוצאות מצויינות שנשארות לתקופה ארוכה משמעותית מהטיפולים בחומרים המילוי והבוטוקס, אבל צריך לזכור שהגוף ממשיך להזדקן ושינויי הזמן חלים גם על פנים שעברו ניתוח, הניתוח לא עוצר את הזמן. כמו כן מקובל לשלב היום בניתוח למתיחת פנים גם טיפול בהזרקות שומן על מנת לתת נפח לאזורים בפנים, נעשה גם שימוש בתאי הגזע של השומן כדי לשפר את מרקם העור והקמטוטים ואף לשפר ולהצמיח שיער באזורים הדלילים בשיער. אבל לעיתים השומן שהוזרק מאבד מנפחו ההתחלתי ולצורך תחזוקה והוספת הנפח ניתן לבצע הזרקת שומן חוזרת בניתוח או לחלופין שימוש בחומרי מילוי כמו חומצה היאלורונית.

כדאי לשלב מתיחת מצח והרמת גבות בניתוח מתיחת פנים או להמשיך לעשות בוטוקס?

בזמן ניתוח למתיחת פנים וצוואר ניתן לשלב ניתוח להרמת מצח (כמו גם פעולות נוספות כמו ניתוחי עפעפיים, הכנסת שתל לסנטר, הזרקות שומן ועוד..). ישנן שיטות רבות להרמת גבות ומצח, ובחלקן מלבד הרמת המצח והגבות ניתן גם לטפל בעצבוב שרירי המצח ובשרירים הנמצאים בגלבלה (האזור שבין העיניים) ובכך לשפר משמעותית את הקמטים המטופלים בדרך כלל בבוטוקס. הרבה פעמים התוצאה מספיק טובה שתייתר את הצורך בהמשך טיפולי הבוטוקס. צריך לזכור שניתוח מתיחת הפנים נותן מענה לכל האזור המרכזי והתחתון של הפנים ולצוואר ואזורים אלו ישתנו לטובה ויראו צעירים וחלקים יותר. אך אם לא נתייחס בניתוח לחלק העליון של הפנים- המצח, הגבות והאזור שסביב העיניים – אזורים אלו יסגירו את הגיל האמיתי וגם יבלטו לעומת האזורים שטופלו. לא בכל המקרים צריכים טיפול ניתוחי למצח ולגבות ולפעמים ניתן להסתפק בטיפולי בוטוקוס ומילוי, ובמקרים כאלו אפשר לשלב את הטיפולים.

אז מתי אני יודע.ת שהגיע הזמן לניתוח מתיחת פנים וכבר לא ניתן להסתפק בטיפולי הזרקות לפנים ?

טיפולי הזרקות של חומרי מילוי ובוטוקס מטרתם לשוות לך מראה צעיר ורענן, אין מקום להזרקת חומרי מילוי בכמות גדולה מאוד על מנת לנסות להרים את הפנים הנפולים. במצב כזה יתקבל מראה נפוח, מעוות ולא טבעי. במידה ולא עשית מעולם כל טיפול, מומלץ להגיע לייעוץ אצל מנתח פלסטי אשר הינו מומחה בתחום זה ויודע לתת גם את הפתרונות הניתוחיים וגם את טיפולי ההזרקות. מומחה לכירורגיה פלסטית יודע להציע ממגוון הכלים שיש לו את הטיפול או את שילוב הטיפולים המתאים ביותר. אם כבר עשית טיפול חומרי מילוי ובוטוקס כדאי תמיד להקפיד על השגת תוצאה טבעית למראה צעיר יותר ולהימנע מהפרזה במילוי, שלא תמיד משיגה את התוצאה הרצויה. אם למרות טיפול בהזרקות עדיין ישנם אזורים בפנים שנראים נפולים ודרושים שיפור או לחלופין שכדי להשיג שיפור באזור אחד של הפנים נוצר עיוות במקום אחר בגלל שימוש יתר בחומרי מילוי כדאי בהחלט לחשוב כבר על ניתוח להרמת פנים וצוואר.

==
ד”ר אביב קרמר הינו מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית ומנהל מרפאות פרטיות בחיפה, בתל אביב ובעפולה.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print