ניתוח מתיחת בטן – שאלות ותשובות

בטן שטוחה עבור רבים הינה משאת לב. מבין כל הניתוחים הקוסמטיים, ניתוח מתיחת בטן הוא הדרמטי מכולם. זה לא רק בגלל שהוא ניתוח “גדול” (ארוך וכואב) אלא בעיקר בגלל התוצאה המאוד משמעותית שלו.
אם יש קשר בין עיצוב הגוף לעיצוב הדימוי והביטחון העצמי – ויש קשר כזה – אין ספק שתוצאה טובה של ניתוח מתיחת בטן יכולה לשנות את החיים (או לפחות את ההסתכלות והגישה אליהם) מהקצה אל הקצה.
נשים וגברים רבים רוצים בטן מושלמת, חלקה ומתוחה, ללא קפלים וללא שומנים עודפים. על פי נתונים שפרסם הארגון האמריקאי לכירורגיה פלסטית, ניתוח מתיחת בטן הוא אחד הניתוחים האסתטיים השכיחים ביותר בארה”ב.
ניתוח מתיחת בטן מתאים לטיפול בעודפי עור בבטן תחתונה ולטיפול בשרירי בטן רפויים או כאלה שמיקומם השתנה.

מה גורם לבטן לבלוט?

בטן בולטת היא שילוב של שרירי בטן חלשים ורפויים ושל עודף עור, ולעיתים שומן. דמייני לרגע את הגומי בתחתונים שלך ותביני שמה שקורה לו קורה גם לשרירי הבטן: ברגע שהגומי איבד את האלסטיות שלו, הוא יישאר רחב. כך קורה גם לשרירי הבטן. מרגע שאיבדו מהאלסטיות שלהם והתרופפו, והרווח בין שרירי הבטן הישרים גדל שום דבר – גם לא אלף כפיפות בבטן ביום – לא יהדקו אותם בחזרה.
מטרת הניתוח היא לשפר באופן דרמטי את מראה הבטן: להקטין את הבטן הבולטת, להיפטר מעודף העור, ולהעלים את סימני המתיחה בבטן התחתונה. בטיפול מהדקים את השרירים ומהדקים את הבטן עד לקבלת בטן שטוחה. את הניתוח ניתן לבצע בנשים ובגברים והתוצאות הטובות ביותר יתקבלו במידה ולאחר הניתוח שומרים על משקל קבוע. עליה משמעותית במשקל או עליות וירידות תכופות עלולים להביא להצטברות נוספת של שומן בטני והיווצרות קפלים. 

מה חשוב לדעת לפני ניתוח מתיחת בטן?

חשוב לדעת בדיוק מה מפריע לך, וכשאת נפגשת עם המנתח חשוב להסביר לו מה בדיוק הבעיה.
למה? בגלל שבמקרים שבהם עיקר הבעיה הוא עודף שומן ואין עודף ניכר של עור – או שהעור עדיין מספיק אלסטי (כמו שקורה אצל אנשים צעירים) – אפשר בכלל להימנע מניתוח מתיחת בטן ולבצע שאיבת שומן בלבד. במקרים אחרים אפשר לבצע מתיחת בטן קטנה (Mini), לשלב אותה בשאיבת שומן, ולקבל תוצאה מצוינת.
מאיפה אפשר לשאוב שומן בניתוח המשלב שאיבה ומתיחה?
היום יש שיטת ניתוח חדשה המאפשרת מתיחת בטן מלאה יחד עם שאיבת שומן מכל דופן הבטן והמותנים, יש לתכנן מראש פעולה זו כיוון שהמנתח חייב לבצע את המתיחה בצורה שונה. במתיחת בטן “רגילה” אפשר לשאוב רק מהמותניים, מאזור שיער הערווה בבטן התחתונה ושאיבה קלה בלבד מהבטן העליונה.
בשיטה הסטנדרטית שאיבת שומן ניכרת מאזור הבטן העליונה אינה מומלצת בשילוב עם מתיחת בטן בגלל הסיכון לנמק של עור הבטן. יחד עם זאת – ואת זה כדאי לזכור – יכול להיות שאחרי ניתוח המתיחה תידרש שאיבת שומן מהבטן העליונה. במתיחת בטן קטנה (mini) אפשר לשאוב כמויות גדולות יותר מהבטן העליונה.

האם מתיחת בטן יכולה להחליף דיאטה?

מתיחת הבטן, נועדה לסלק עודפי עור ובמידה מסוימת גם להדק את השרירים. הבטן בהחלט נראית הרבה יותר מעוצבת ושטוחה. אך יש להדגיש כי אין מדובר בשום פנים ואופן בתחליף עוקף לדיאטה. גם אם מבצעים שאיבת שומן מהבטן, מדובר בשאיבה בהיקף מוגבל. אין זה רעיון טוב וכמעט אף רופא אחראי לא יבצע שאיבת שומן בטני בהיקף משמעותי ובוודאי לא יבצע את הפעולה הזאת במשולב עם מתיחת הבטן. המטרה היא לעצב את הבטן, לאחר לידות או ירידה במשקל שהושגה בתהליך רצוני, טבעי, עם או בלי שיתוף של דיאטנים מוסמכים. שאיבת שומן משלימה, למשל באזור המותניים, אפשרית.

איך המנתח יודע איפה וכמה לחתוך?

על ידי סימון מראש, וכשאת עומדת (ולא שוכבת). בבטן התחתונה ומקצה לקצה: החתך מתחיל מתחת לעצם אגן אחת, עובר ממש מעל קו השיער וממשיך עד אל מתחת לעצם האגן השניה. חתך נוסף נעשה סביב הטבור. ניתן לבחור את מיקומו המדויק של החתך יחד עם המטופלת. לפני הניתוח, יסמן הרופא על גופך את האזורים שאותם הוא רוצה למתוח. בשלב הזה ניתן לבחור את צורת החתך. רצוי ללבוש את בגד הים או התחתונים שאת מתכוונת ללבוש אחרי הניתוח, כדי לסמן את מיקום החתך כך שלא יבלוט החוצה מהם. חתך נמוך כמו גזרת ביקיני, או גבוה יותר כמו טנגה. (כמובן שאין אפשרות לדייק ברמת החוטיני)

מה עושים בניתוח מתיחת בטן? 

ראשית מפרידים את העור והשומן מדופן הבטן ומפשילים את העור לכיוון החזה. בשלב השני מחזקים את שרירי הבטן (גם הישרים ולפעמים גם האלכסוניים) על ידי הידוקם זה לזה בתפרים, מסירים את העור העודף והשומן, פורשים בחזרה את העור, הפעם לכיוון מטה, בונים מחדש את הטבור ותופרים את החתך.
קיימים שני סוגים למתיחת בטן: מלאה, ומיני מתיחת בטן.
במתיחת בטן מלאה: בניתוח זה מסירים את עודפי השומן והעור מהבטן התחתונה ומהדקים את שרירי הבטן הרפויים לאורך כל הבטן. זהו הטיפול היותר ארוך מבין השניים.
במיני מתיחת בטן: טיפול זה, Tummy Tuck הינו ניתוח יותר קצר, אפשר לומר גם יותר פשוט. הטיפול הזה מיועד בעיקר למטופלים אשר אצלם עודפי העור המרוכזים בבטן התחתונה (כלומר מתחת לטבור). כמו כן, הטיפול הזה מתאים למטופלים אשר הרופא מוצא כי אצלם שרירי הבטן טובים וחזקים. מדובר בניתוח פשוט יחסית עם צלקת קצרה יחסית בבטן תחתונה, במיקום נמוך וללא נגיעה בטבור.

באיזה סוג של הרדמה משתמשים?

ניתוח מתיחת בטן מבוצע תחת הרדמה כללית.
כמה זמן אורך הניתוח?
בין 2.0 ל – 4 שעות.

מה צפוי לאחר ניתוח מתיחת הבטן?

בשל העובדה שמתבצעת הרדמה כללית, צפויה התאוששות הדרגתית. כדאי לדעת שלאחר הניתוח מושארים שני צינורות ניקוז לפינוי הפרשות אשר הינן חלק טבעי מתהליך ההחלמה. לאחר הניתוח, טבעי כי מרגישים אי נוחות באזור הבטן. לאו דווקא כאבים משמעותיים אלא תחושה של מתיחה ומשיכה. מסיבה זאת וגם כדי לסייע בהחלמה ובעיצוב סופי של הבטן מקובל להמליץ למטופלים על שימוש בחגורת בטן. חגורה מסוג זה מספקת לחץ מתון, מפחיתה היווצרות של נפיחות ובצקת ומשפרת את התחושה הכללית. גם עיסויים לימפתיים המסייעים בפינוי הנוזלים מהגוף, עוזרים בתהליך ההחלמה מהניתוח.
גם כשתרדי מהמיטה – וחשוב לעשות זאת, באיטיות ועם עזרה, כמה שעות לאחר הניתוח – תמצאי שאת לא ממש יכולה להתיישר. למה? בגלל שבמהלך הניתוח נתפרו שרירי הבטן שלך, ועור הבטן נמתח, ייקח בערך שבוע עד שהם יוכלו להימתח ויאפשרו לך להתיישר. לפעמים ישתלשל ממך גם צנטר (קטטר), שיוחדר לכיס השתן שלך במהלך הניתוח ויוצא ממנו (במשיכה קלה וכאב רגעי) אחרי 24 שעות.
הנקזים, שבטוח יהיו, יישארו כדי לנקז את הנוזלים מאזור הניתוח למשך תקופה שבין יום אחד ועד חמישה ימים. בדרך כלל מחוברים הנקזים למכלים קטנים, עשויי סיליקון, שאותם תצטרכי לרוקן או כאשר הם יתמלאו או אחת ליום (גם אם לא התמלאו).

מה צריך לעשות אחרי ניתוח מתיחת בטן?

בכל פעם שתרוקני את המכלים הקטנים האלה יהיה עלייך לרשום מה היתה כמות הנוזל בתוכם. כאשר כמות הנוזל תרד, אפשר יהיה להוציא את הנקזים (במשיכה קלה).
במשך תקופה של כשבועיים רצוי להשתמש בחגורה “יפנית”, שהיא חגורה אלסטית רחבה המשמשת בדרך כלל להקלה על כאבי גב. במקרה שלך יהיה לחגורה תפקיד כפול: גם לעזור בתמיכת דופן הבטן וגם להפעיל מעט לחץ שיקטין את שכיחות הצטברות הנוזלים בדופן הבטן (סרומות).

האם ניתוח מתיחת בטן מחייב אישפוז?

לילה אחד.

האם צריך לשכב?

לא. אבל, למרות שהרופאים יעודדו אותך ללכת ולשבת כדי שלא תקבלי תסחיפים ריאתיים, תגלי שהכי קל זה לשכב. אז אפשר, אבל לא לשכוח לקום.

מתי מוציאים את התפרים?

בניתוח למתיחת בטן משתמשים בדרך כלל בתפרים הנספגים מעצמם.

מתי מותר להתרחץ?

יומיים אחרי הניתוח, אחרי שהפצע נסגר.

מתי אפשר לחזור לעבודה?

אחרי שבועיים. אם עברת מתיחת בטן קלה (mini) תוכלי לחזור לעבודה כבר אחרי 4 – 5 ימים.

כמה זמן אחרי ניתוח מתיחת בטן אפשר לחזור לפעילות פיזית?

אחרי כ- 6 שבועות ניתן לחזור לפעילות גופנית. תרגילי בטן רצוי לדחות למספר חודשים ולהתחיל בהדרגה וזהירות.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print