משאבות לעורק הכבד: טיפול ממוקד ואפקטיבי בגרורות בכבד

בשורה חדשה עבור חולי סרטן עם גרורות בכבד מגיעה מן המרכז האונקולוגי Sloan Memorial Center Cancer Kettering שבניו יורק: טיפול שמבוצע בארה”ב מזה כשלושה עשורים עם תוצאות טובות מוצע כעת גם במדינת ישראל – ומציע בכך תקווה חדשה לחולי סרטן עם גרורות בכבד: כימותרפיה ממוקדת באמצעות משאבה לעורק הכבד.

רקע

רוב החולים בסרטן המעי הגס יפתחו גרורות סרטניות גם בכבד, לעיתים ממש תוך כדי הטיפולים האונקולוגיים. בין 15% ל-20% סובלים מגרורות בכבד כבר בעת האבחון, ולמעשה נגעים סרטניים בכבד הם תופעה שקיימת גם בסוגים אחרים של סרטן.

אצל רוב המטופלים שמאובחנים עם גרורות סרטניות בכבד, כמעט ולא קיימת אפשרות לבצע ניתוח להסרת הגרורות הללו. מטופלים כאלה מכונים בשפה הרפואית “לא נתיחים”. יתרה מזאת, גם במקרים בהם כן מבוצעת כריתה מלאה של הנגעים הגרורתיים, אצל כ-50% מן המטופלים התופעה תאובחן שוב בעתיד.

עבור המטופלים הללו ורבים נוספים, משאבה לעורק הכבד עשויה להיות פתרון יעיל ומאריך חיים.

מהי משאבה לעורק הכבד?

משאבה לעורק הכבד (Hepatic Artery Infusion Pump, ובקיצור HAIP) היא מכשיר רפואי המיועד לטיפול בחולי סרטן שיש להם גרורות בכבד. משאבה כזו מושתלת בניתוח על ידי מומחה לכירורגיה אונקולוגית, וממוקמת באזור הבטן, מתחת לעור, כך שהיא לא נראית לעין (אם כי ניתן להרגיש אותה במישוש). לאחר ההשתלה יש להגיע אל המרפאה כדי למלא חומר כימותרפי במשאבה פעם בשבועיים עד ארבעה שבועות, בתלות בתוכנית הטיפול שקבע הרופא.

המשאבה הזו מתחברת באמצעות צנתר קטן אל עורק הכבד, ובכך מאפשרת לכוון את החומר הכימותרפי ישירות אל הכבד עצמו, כלומר ממקסמת את יעילות הטיפול. לפיכך, משאבה שכזו יכולה להוות אופן טיפול אפקטיבי ביותר במקרים של גרורות בכבד כתוצאה מסרטן המעי הגס, גידולים תוך כבדיים ומקרים דומים.

איך משאבה לעורק הכבד פוגעת בגרורות?

על מנת להבין את אופן פעולת המשאבה יש להבין תחילה כיצד הכבד מקבל את אספקת הדם שלו. קיימים שני מקורות עיקריים לאספקת הדם הטבעית אל הכבד: האחד הוא עורק הכבד, שמספק כ-20% מן הדם שמגיע לכבד; השני הוא וריד שער הכבד, שמספק כ-80% מהדם.

היחס הזה בדיוק הפוך במקרה של רקמות סרטניות, כגון אלה של גרורות בכבד: אותן רקמות מקבלות 80% אספקת דם מעורק הכבד ו-20% מווריד שער הכבד.

מדוע זה חשוב? משום שהמשאבה מתחברת כאמור אל עורק הכבד, שהוא מקור אספקת הדם העיקרי של הנגעים הגרורתיים. ברגע שמזרימים דרכה את החומר הכימותרפי, הוא מגיע אל הרקמות הסרטניות בריכוז גבוה יותר, ולפיכך פוגע בגידול באופן משמעותי יותר.

יש לציין שהטיפול באמצעות משאבה לעורק הכבד לא מחליף טיפול סיסטמי רגיל דרך וריד או פורט, אלא מתבצע בנוסף אליו. 

מה ההבדל בין משאבה לעורק הכבד לבין פורט?

הואיל ומדובר בטיפול חדש יחסית ועדיין לא מוכר בישראל, יש הנוטים להתבלבל בין משאבות לעורק הכבד לבין פורטים, ולכן חשוב להסביר:

  • פורט כימותרפיה הוא מכשיר רפואי שמושתל בגוף על מנת להקל על ביצוע טיפולי כימותרפיה ארוכי טווח אצל מטופלים אונקולוגיים עם סוגים שונים של סרטן. פורט מסוג זה הוא למעשה סוג של צינור שמתחבר למערכת הדם הכללית. כשמחדירים לתוכו חומר כימותרפי, הוא מתפזר בכל חלקי הגוף, ולכן עד שהוא מגיע לאיבר הנגוע (במקרה שלהלן, אל הכבד) – ריכוזו פוחת.
  • משאבה לעורק הכבד מטפטפת חומר כימותרפי ייחודי בשם FUDR, בצורה איטית במשך זמן רב יותר, והוא מגיע ישירות אל עורק הכבד כך שריכוזו גבוה עד פי 400(!) מהריכוז החומר שמגיע לכבד במסגרת טיפול כימותרפיה סיסטמי, ומכאן היעילות הגבוהה יותר שלו.
  • פורט לעורק הכבד הוא מעין פתרון ביניים: גם הוא מעין צינור שמתחבר אל עורק הכבד ודרכו מוזרם חומר כימותרפי בריכוז גבוה. אלא שבמקרה זה מדובר בחומר כימותרפי שאיננו FUDR, ולכן גם התוצאות שונות. 

במילים אחרות, מלבד טיפול כימותרפי סיסטמי רגיל, שניתן בכל מקרה לחולי סרטן, קיימות שתי אפשרויות למקד את הטיפול בכבד: משאבה לעורק הכבד או פורט לעורק הכבד – ומבין שתיהן, אופן הטיפול באמצעות המשאבה הוא זה שנעשה בארה”ב מזה כשלושים שנה והביא לתוצאות טובות עד היום. זהו גם הטיפול שמתבצע במרכז הרפואי הדסה בירושלים, בדיוק באותה שיטה, עם אותו ציוד רפואי וחומרים שכבר הוכיחו את עצמם מעבר לים.

יתרונות נוספים של משאבה לעורק הכבד

כאמור, משאבה לעורק הכבד מאפשרת לתקוף את הרקמות הסרטניות באופן ממוקד ואינטנסיבי, עם חומר כימותרפי מרוכז מאוד – ויש לה יתרונות נוספים:

  • החומר הכימותרפי שבו נעשה שימוש עם משאבה לעורק הכבד נקרא פלוקסורידין (FUDR), וכמעט 90% ממנו מתפרק בתוך הכבד. כלומר מעט מאוד חומר כימותרפי מתפזר בגוף. לכן תופעות הלוואי מצומצמות וחומרתן פחותה בהשוואה לטיפול כימותרפי סטנדרטי, שבו החומר נישא בכל הגוף דרך מערכת הדם לפני שהוא מגיע לכבד, או בהשוואה לפורט לעורק הכבד שבו נעשה שימוש עם חומרים כימותרפיים אחרים. 
  • משאבה לעורק הכבד עשויה להיות יעילה כטיפול מקדים (שמכונה בשפה הרפואית “ניאו-אדג’ובנטי”), בפרט עבור חולים שהוגדרו “לא נתיחים”: על פי מספר ניסויים ומחקרים קליניים נראה שאצל כ-50% מן החולים הלא-נתיחים, הטיפול הכימותרפי באמצעות משאבה עשוי להפחית את גודל הגרורות בצורה מספיק טובה על מנת שבכל זאת ניתן יהיה לבצע בהם ניתוח להסרת הגרורות.
  • גם לאחר ניקוי והסרת גרורות סרטניות, משאבות לעורק הכבד ממשיכות למלא תפקיד חשוב כטיפול משלים. בארה”ב קיימים מחקרים המצביעים על כך שטיפול כזה עשוי לחסל תאים סרטניים שעוד נותרו בכבד ובכך להפחית משמעותית את סיכויי הישנות הסרטן.

סיבוכים ותופעות לוואי

היתרונות של משאבות לעורק הכבד אמנם חשובים, אך כדאי לדעת גם שקיים סיכוי קטן מאוד להופעת סיבוכים ותופעות לוואי: זיהום מקומי באזור ההשתלה, היווצרות קריש דם בעורק הכבד, פגיעה בדרכי המרה, חסימה או תקלה במשאבה, גירוי מקומי בעור באזור המשאבה ועוד.

אמנם מדובר בתופעות נדירות יחסית, אך עדיין חשוב לבצע מעקב הדוק על מנת לאתר אותן ולטפל בהן מבעוד מועד.

סיכום

משאבות לעורק הכבד הן למעשה לא המצאה חדשה, אלא טיפול ותיק ומוכח שקיים כשלושים שנה במרכז הרפואי האונקולוגי Sloan Memorial Center Cancer Kettering (בו התמחה כותב שורות אלה) ובכל רחבי ארה”ב. המרכז הרפואי הדסה בירושלים הוא אחד המקומות הראשונים מחוץ לגבולות ארה”ב, ולבטח הראשון במזרח התיכון, שבו מוצע הטיפול; זאת בשיתוף פעולה הדוק עם מוסדות רפואיים מנוסים בארה”ב, ותוך שימוש במשאבה היחידה מסוגה שמאושרת על ידי ה-FDA.

כטיפול כימותרפי ממוקד באזור הכבד, בעל אפקטיביות רבה ותופעות לוואי נמוכות, משאבות לעורק הכבד מציעות תקווה חדשה עבור חולים עם גרורות סרטניות בכבד שכבר מיצו טיפולים אחרים ואולי כבר התייאשו. במקרים מסוימים, המשאבה הזו יכולה ממש להציל חיים.

===

ד”ר מוחמד עדילה הינו מומחה בכירורגיה כללית וכירורגיה אונקולוגית. ניתוחי כבד, לבלב ודרכי מרה. ד”ר מוחמד עדילה רופא מומחה במחלקת כירורגיה במרכז הרפואי הדסה בירושלים. למידע נוסף: https://mohammadadileh.com/

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print