היפוספדיאס – Hypospadias

מה זה היפוספדיאס?

היפוספדיאס (סדק תחתית השופכה) הוא מום מולד נפוץ ומופיע באחד מכל 300 בנים. הוא מתבטא בכך שצינור השופכה המנקז את השתן משלפוחית השתן אינו מסתיים במיקום האנטומי התקין שלו בקצה הפין ובמרכזו, אלא בחלק התחתון של הפין ובמיקום משתנה מקצהו לאורך איבר המין. בדרך כלל המום מופיע בליווי שינוי בצורת העורלה, והפין נראה כאילו הוא נימול או נימול באופן חלקי. המום עלול להיות מלווה גם במומים נוספים כגון עקמת של איבר המין, אשכים טמירים, בקע מפשעתי וכו’. בכשליש מהמקרים קיים סיפור משפחתי של היפוספדיאס.

קיימות שלוש דרגות חומרה למום הזה הנקבעות לפי מיקום פתח השופכה לאורך הפין, החל מסדק שופכה הנמצא בראש הפין ועד לסדק שופכה המופיע בשק האשכים. ככל שהפתח קרוב יותר לשלפוחית השתן כך עולה דרגת החומרה של המום וכן הקושי לתקנו. בדרגת החומרה הגבוהה ביותר בה סדק תחתית השופכה מופיע באזור שק האשכים או מתחתיו וקשה בהסתכלות בלבד לקבוע את מין הילוד יידרשו בדחיפות בדיקות נוספות.

 כיצד מאבחנים היפוספדיאס?

המום מאובחן בבדיקה הראשונית של הילוד לאחר הלידה במהלכה בודקים את מיקומו של פתח השופכה ומוודאים שהוא נמצא במקום האנטומי התקין.

 מהו הטיפול לתיקון היפוספדיאס?

הטיפול לתיקון המום הוא ניתוחי (בעיקר כאשר מדובר בדרגות החומרה הגבוהות – כלומר כאשר פתח השופכה נמצא במקום כלשהו לאורך איבר המין או בשק האשכים). בדרגת החומרה הקלה, לרוב מדובר בפגם אסתטי שמלווה במקרים מסוימים בפייה מוצרת ועקמת של הפין.

חשוב ביותר: במהלך הניתוח לתיקון היפוספדיאס נעשה לעתים שימוש בעור העורלה לשחזור החלק החסר בצינור השופכה ולכיסוי עור הפין ולכן במקרים של היפוספדיאס אין לבצע ברית מילה לפני בדיקת אורולוג ילדים.  

מדוע חיוני לבצע את הניתוח?

חשוב לתקן את ההיפוספדיס על מנת לאפשר לילד, שיגדל ויהיה י לגבר בהמשך, להטיל שתן בעמידה, לאפשר תפקוד מיני תקין של הפין ולמנוע בעיה של אי-פוריות משנית עקב כך שפתח פליטת הזרע אינו נמצא בקצה הפין והזרע אינו יכול להגיע אל צוואר הרחם של בת הזוג.

אנו שמים דגש נרחב גם על המראה האסטטי של הפין על מנת לאפשר לילד לגדול ולהתפתח מבחינה רגשית עם הידיעה שאין לו מום באיבר רגיש זה, ומכיוון שכך לא תהיה לו בעיה בעתיד לגבי גבריותו ולגבי תפקודו עם בת זוגו.

הניתוח מתבצע לרוב כאשר הילד בן חצי שנה עד שנה, וזאת על מנת לאפשר החלמה מלאה כל עוד הילד אינו מודע לפגם. במידה והמום מלווה באחת מהבעיות שפורטו לעיל יתוקנו גם הן במהלך הניתוח.

כיצד מתבצע הניתוח?

הניתוח מבוצע בהרדמה כללית ומשך הניתוח נקבע בהתאם לחומרת הפגם.

במהלך הניתוח מאבחן המנתח את מיקומו המדויק של סדק תחתית השופכה, וכן מאבחן הימצאות של עקמת הפין תוך כדי יצירת זקפה מלאכותית. לאחר מכן מבצע המנתח הארכה של צינור השופכה מהמקום עד אליו הגיע ועד לקצה הפין, תוך שימוש בעור מהעורלה, או בעור שנלקח מאזור אחר בגוף. לאחר שמשיגים את המראה הרצוי של הפין דואגים לוודא שהשתן אכן יוצא מפתח השופכה החדש בקצה הפין וזאת על ידי החדרת קטטר (צנתר) לצינור השופכה השומר על צורתו ועל תפקודו. הקטטר יישאר במקומו למשך כמה ימים בהתאם למורכבות הניתוח.

משך האשפוז משתנה והוא תלוי בסוג הניתוח. התינוק משתחרר מבית החולים עם חבישה על הפין והנחיות לגבי משככי כאבים, החתלה כפולה, והימנעות מפעולות העלולות לחבל ולפגוע באזור הניתוח.

הטיפול לאחר הניתוח:

ההתאוששות וההחלמה של הילד מהניתוח אינן קשות או מורכבות בדרך כלל אך תלויות בהקפדה יתרה של ההורים על ההנחיות של הרופא המנתח וצוות היחידה.

יש לבצע החתלה כפולה: שמים חיתול אחד בצמוד לגוף הילד. מעל החיתול הראשון שמים חיתול נוסף אליו מתנקז השתן מהצנתר. ההחתלה הכפולה נחוצה על מנת למנוע מגע ישיר של צואה ושתן עם האזור המנותח מה שעלול לגרום לזיהום ולסיבוכים נוספים. בזמן ההחתלה יש לוודא שהצנתר לא מתקפל או מסתובב, ושהשתן זורם באופן תקין אל החיתול החיצוני. רצוי להחליף חיתול לעתים קרובות ובמיוחד אחרי כל יציאה, ולשטוף את הפין בעדינות עם מים וסבון.

בזמן ההחלמה מהניתוח יש למנוע מהילד לשחק בצעצועי רכיבה, כגון אופניים, בימבה, נדנדה עם הפרדה בין הרגליים, ומשחק בארגז חול.

לאחר ההחלמה מהניתוח לא צפויות לילד בעיות אורולוגיות נוספות או פגיעה בפוריות בהמשך חייו (בהינתן שסדק תחתית השופכה הינו המום היחידי שהיה קיים ותוקן).

סיכונים וסיבוכים של ניתוח לתיקון היפוספדיאס:

בדרך כלל כתוצאה משימוש בשיטות ניתוח חדשניות ניתן להשיג תוצאות טובות בניתוח לתיקון היפוסדיאס. שיעור ההצלחה עומד על כ-90%.

הסיבוכים העיקריים הנובעים מהניתוח כוללים היצרות של צינור השופכה המשוחזר, או היווצרות נצור (פיסטולה), כלומר דליפת שתן בין צינור השופכה המשוחזר לעור החיצוני של הפין. מצב זה מחייב ניתוח חוזר על מנת לסגור את הדליפה או לתקן את ההיצרות על מנת להבטיח זרימה חופשית של שתן דרך פתח השופכה החדש שבקצה הפין.

 מתי יש לפנות בדחיפות לרופא או למיון?

·       כאשר לילד חום מעל 38 מעלות

·       כאשר הילד לא שקט ולא ניתן להרגיעו

·       כאשר קיים דימום מפצע הניתוח

·       כאשר אין מעבר של שתן דרך הקטטר לחיתול החיצוני

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print