היצרות פיית השופכה – Meatotomy

  • מהי היצרות פיית השופכה?

פיית השופכה (מיאטוס) היא החריץ בקצה פין הילד ממנו זורם השתן אל מחוץ לגוף. למצב שבו פיית השופכה מוצרת, קטנה מדי או חסומה באופן חלקי, קוראים היצרות פיית השופכה (meatal stenosis).

הסיבות להיווצרות היצרות פיית השופכה אינן ברורות, אולם ישנה סברה כי ההיצרות מתרחשת כאשר יש חיכוך הנגרם משפשוף של קצה הפין עם החיתול וגורם לפציעה קטנה המחלימה כצלקת מקומית שמיצרה את פיית השופכה.

היצרות פיית השופכה קיימת בתינוק שעבר ברית מילה, הליך החושף את קצה הפין לסביבת החיתול. היצרות של פיית השופכה הינה נפוצה מאוד ומתרחשת  בכ-5% עד 10% מהתינוקות בארצנו.

אפשר לתקן את ההיצרות של פיית השופכה בהליך ניתוחי פשוט יחסית שמגדיל את החריץ כך שהשתן יזרום החוצה באופן תקין.

מה הם הסימנים והתסמינים של היצרות פיית השופכה?

בדרך כלל מבחינים בהיצרות פיית השופכה כאשר הילד מתחיל הליך של גמילה מחיתולים ומתקשה לכוון את זרם השתן ישירות לתוך האסלה או הסיר. ההיצרות גורמת לכך שהילד מטיל שתן כלפי מעלה, בזרם צר, רחוק וממושך, ובמקרים חמורים הוא אף מתאמץ בהשתנה ונזקק לשימוש בשרירי בטן כדי להתרוקן. ייתכנו גם תסמינים נוספים כמו דחיפות ותכיפות בהטלת השתן, ובמקרים יותר נדירים גם דלקת בדרכי השתן, צריבה ודמם בזמן ההשתנה. 

 כיצד מאבחנים היצרות של פיית השופכה?

אנו מאבחנים היצרות בשופכה כאשר התסמינים הנ”ל קיימים וכאשר בבדיקת פיית השופכה היא נראית מוצרת. במידה האפשר, הרופא ירצה לראות בעצמו כיצד הילד משתין על מנת לבדוק את כיוון הזרם. בדרך כלל, לא נדרשת בדיקה אחרת.

 כיצד מטפלים בהיצרות פיית השופכה?

הטיפול לפתיחת היצרות פיית השופכה הינו ניתוח הנקרא מיאטוטומיה  (Meatotomy). הליך ניתוחי קצר ופשוט זה מרחיב את פתח השופכה והוא מבוצע על ידי רופא המומחה באורולוגית ילדים.

ניתוח זה מצליח לתקן את הבעיה אצל רוב הבנים, כך שלאחר ההחלמה ממנו הם מטילים שתן ללא כאב או צריבה ככל ילד בריא אחר. סיכויי ההצלחה של ניתוח זה נעים סביב 95%.

מדוע נחוץ לנתח?

ראשית, התיקון מאפשר לילד להטיל שתן ללא קושי בזרם חזק בכיוון האסלה, ומונע את כל תסמיני החסימה. שנית, כאשר פיית השופכה סגורה והילד אינו יכול להשתין, השתן מצטבר בתוך הגוף במקום להיות מופרש החוצה מה שעלול לגרום לזיהומים במערכת השתן.

כיצד מתבצע הניתוח?

במהלך בדיקת הייעוץ הראשונה בה אנו בודקים את הילד, אנו רוכשים את אמונו ומסבירים לו שלא מדובר בפעולה שאינה נעימה. במידה והילד רגוע ומשתף פעולה בפגישתנו הראשונה, נזמין אותו לביצוע הניתוח בהרדמה מקומית עם משחת אלחוש (וכמובן אייפד להסחת דעתו!).

לעתים כאשר מדובר בילד שאינו משתף פעולה הניתוח מבוצע בהרדמה מלאה של מספר דקות במסגרת אשפוז יום. רוב הילדים משתחררים הביתה באותו היום אולם לעתים נשאר הילד לילה נוסף בבית החולים להשגחה.

במהלך הניתוח האורולוג מבצע חתך קטן בפיית השופכה על מנת להגדילה. לרוב אין צורך בתפרים נוספים.

אודם, רגישות ונפיחות באזור החתך הם תופעה נורמלית ביום או יומיים הראשונים לאחר הניתוח ויכולים להיות מלווים בתחושת צריבה בזמן הטלת השתן ואף במספר טיפות אדומות על התחתונים.

טיפול בבית לאחר הניתוח:

אין מניעה מלרחוץ את הילד או התינוק החל מהיום שלאחר הניתוח.

הטיפול באזור הניתוח:

במשך השבועיים הראשונים שלאחר הניתוח:  יש לפסק בעדינות ובזהירות רבה את קצות פיית השופכה ולמרוח משחה אנטיביוטית על שפת הפתח, 3 או 4 פעמים ביום.

כמו כן יש לוודא שהילד שותה הרבה ומטיל שתן לעתים תכופות על מנת לגרום לפיסוק קצות פיית השופכה ולמנוע זיהום בדרכי השתן. 

לאחר שבועיים:

יש להמשיך ולהפריד את קצות פיית השופכה זו מזו ולמרוח משחה אנטיביוטית פעם אחת ביום (בלילה) למשך שבועיים נוספים.

תרופות נגד כאב:

הכאב אותו חווה הילד הוא קל בדרך כלל, ומספיקה מנה אחת או שתיים של אקמול למניעתו.

מתי יש לפנות לרופא?

·       כאשר לילד כואב בזמן ההשתנה

·       כאשר יש זרם מפוצל של שתן בזמן ההשתנה

·       כאשר הילד מקיא הרבה ולא מסוגל להחזיק נוזלים בקיבתו.

·       כאשר הילד מתקשה להשתין

·       כאשר הילד מתקשה לעשות קקי

·       כאשר דם או מוגלה יוצאים מאזור פיית השופכה

·       כאשר נראה שהילד סובל מאוד מכאבים ואי אפשר להרגיעו

·       כאשר לילד יש חום

·       כאשר הילד אינו יכול להשתין 

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print