צילום מטופלים ופרסום תמונות מטופלים – מה חשוב לדעת

רפואה משפטית

צילום מטופלים לפני הטיפול, בסיומו ואף במהלך פגישות הביקורת הינה תופעה ידועה ומקובלת בטיפולי אסתטיקה למיניהם כולל בכירורגיה פלסטית, טיפולי שיניים, מכונים קוסמטיים ועוד.
אך מה קורה כשהמטופל מגלה יום בהיר אחד כי תמונותיו מהטיפול פורסמו בערוצי שיווק שונים, אולי אף ברשתות החברתיות וזאת ללא ידיעתו וללא הסכמתו ? ומה אם המטופל מכחיש כעבור זמן את הסכמתו שניתנה לצילום ולפרסום, ובכלל,  מהו היקף השימוש והמגבלות החלות על פרסום תמונות מטופלים ?

לצד היתרונות הברורים לרופא המטפל שאת  חלקם נציין במאמר זה, יש לתת את הדעת לחיקוקים השונים בנושא כללי פרסום החלים על רופאים, שמירת סודיות רפואית וכן הגנת הפרטיות ואבטחת המידע של המטופלים.

בהיבט המדיקולגלי:

התמונות הינן חלק מהתיק הרפואי ויש צורך לשמור אותם במשך 7 שנים לפחות מהטיפול האחרון, זוהי דרישת החוק ודרישת חלק מחברות הביטוח. בין היתרונות לצילום מטופלים ניתן לציין:

  • מסייע למעקב הרפואי ולרצף הטיפולי;
  • מסייע מבחינה משפטית להוכיח את מהות הטיפול, המקצועיות באופן הטיפול ותוצאותיו;
  • ככל שהטיפול המוצלח מתבטא גם בתמונות – יש קושי למטופל לטעון ש “אין שינוי לטובה ואין תוצאה” ולדרוש החזר כספי מהרופא (“דוקטור – תחזיר לי את הכסף”);

בהיבט כללי הפרסום החלים על רופאים מבחינה חוקית ואתית

• חוק זכויות החולה התשנ”ו-1996 קובע חובת שמירת סודיות הן על המטפלים והן על העובדים הנתונים למרותם בכפוף לחריגים הקבועים בחוק.
• תקנות הרופאים וכללי האתיקה אוסרים על שימוש בשם, תמונה, תצלום או דמות של מטופלים, אנשים מפורסמים (ידוענים) ואף של הרופא עצמו ופרסום שכזה עלול להיחשב כפרסומת אסורה המטילה חובות שבדין ואף עלולה לגרור הליך משמעתי.

בהיבט הגנת הפרטיות ואבטחת מידע של המטופל

ההגנה על הפרטיות והמידע האישי הוכר כזכות יסוד במדינת ישראל ומתוקף כך חוקקו חוקים והוקמה הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים. חוק הגנת הפרטיות  התשמ”א -1981, התקנות מתוכו והרגולציה, קובעים כללים ברורים להגנה על פרטיות הלקוח/המטופל. להלן מספר דגשים:

  • המטופל יסכים באופן מפורש לצילומים ולהיקף השימוש בהם ויש להשתמש במידע שנמסר רק למטרה שלשמה נמסר – במקרה של שימוש בתמונות לצרכי פרסום ושיווק – מומלץ להחתים את המטופל על טופס הסכמה לצילום הערוך לפי מספר חוקים ותקנות;
  • זכותו של המטופל לבקש בכל עת לעיין במידע אודותיו, לתקן אותו ואף לדרוש מחיקת הפרסומים;
  • המידע הרפואי נחשב “מידע רגיש” על פי חוק וצילום תמונות נחשב “מידע ביומטרי”. על שניהם יש צורך להגן מבחינת סודיות רפואית ואבטחת המידע הן ברמה הטכנית והן בהסכמים מול כל מי שיש לו גישה לתיק הרפואי, כולל תוכנת ניהול מרפאות, חברות ענן וצוות רפואי ומנהלי.
  • ככל שהרופא מנהל מאגר מידע באופן ממוחשב שבתוכו קיים מידע רגיש, יש צורך לרשום את המאגר במשרד המשפטים.
  • פרסום תמונות מטופלים שלא על פי הסכמתם המפורשת עלול להוות פגיעה בפרטיות ולזכות אותם בפיצוי כספי עד 50,000 ₪ ללא הוכחת נזק, וכן לחייב את הרופאים בסנקציות נוספות כדוגמת: עיצום כספי, תביעה אזרחית, אישום פלילי והליך משמעתי במשרד הבריאות. – הכל בהתאם לנסיבות ובכפוף לחוק ולכללי האתיקה.

 לסיכום

לצילום מטופלים יש ערך מוסף רב באשר למעקב הרפואי ולתיעוד אך מאידך, יש צורך לפעול נכון על מנת למנוע מהרופאים ומהמטופלים חשיפה מיותרת.

*האמור לעיל הינו מידע כללי וחלקי בלבד המיועד כשירות לציבור הקהילה הרפואית בישראל והוא איננו מהווה תחליף לייעוץ משפטי  פרטני. המסתמך על מאמר זה בלבד הינו על אחריותו הבלעדית של המסתמך.

** המאמר נכתב בלשון זכר בטעמי נוחות בלבד אך מיועד לשני המינים.

*** המאמר עשוי להיחשב כפרסומת מבחינת כללי האתיקה החלים על עורכי הדין בישראל.

====

עורכת-דין שירלי גינזבורג (LL.B, LL.M) – שירותים משפטיים מדיקולגליים לקהילה הרפואית בישראל. משפט רפואי, הסכמים בין גורמים רפואיים, ייעוץ משפטי בביטוח אחריות מקצועית רפואית, ניהול סיכונים, הגנת הפרטיות וסייבר.

–       עורכת דין,  בוגרת תואר ראשון ותואר שני במשפטים ובעלת משרד עצמאי המעניק שירותים משפטיים-מדיקולגליים לקהילה הרפואית בישראל.

–      בוגרת מסלול ניהול סיכונים ברפואה מטעם אוניברסיטת תל-אבי ובעלת כל רישיונות הביטוח ממשרד האוצר

–       יועצת משפטית למוסדות רפואיים, בתי חולים, מעבדות, חברות ציוד רפואי, מרפאות ורופאים פרטיים בתחומי הרשלנות הרפואית, ניהול סיכונים, ייעוץ משפטי בביטוח אחריות מקצועית רפואי הגנת הפרטיות וסייבר.

–       מנחה סדנאות משפטיות לרופאים,  מרצה בפורומים רפואיים וביטוחיים.

 0544-552213, 03-5714001, Medisafe@zahav.net.il , ShirLaw.co.il
פייסבוק: עורכת-דין שירלי גינזבורג
משרד: בית הרופאים – הברזל 11 A רמת החייל תל – אביב

** המידע המשפטי המוגש לעיל נכתב ונערך ע”י עו”ד שירלי גינזבורג במסגרת הרצאה משפטית לרופאים והוא מהווה מידע כללי וחלקי בלבד. השימוש במידע אינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי פרטני והמסתמך על מאמר זה בלבד ללא ייעוץ אישי עושה זאת על אחריותו הבלעדית.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print