אמצעי יעיל לצמצום תביעות סרק נגד רופאים – משוב לאחר טיפול רפואי

רפואה משפטית

“מכת תביעות נגד הרופאים”, “מספר התביעות נגד רופאים עולה בהתמדה ואיתו עולים גם הפיצויים שנפסקים לתובעים” – כותרות מוכרות?

מסתבר שחלק מהתביעות נגד רופאים אינן ברשלנות רפואית גרידא. בשנים האחרונות אנו עדים למגמת עלייה בתביעות נגד רופאים גם בעילות חוזיות של מצג שווא, הטעייה וכישלון תמורה. שפירושם, בין היתר, טענות מצד המטופלות כי הן לא קיבלו את התוצאה המצופה על ידן או לא ראו שיפור בעקבות הטיפול, טענות שנגרמות בעיקר עקב תיאום ציפיות לא מוצלח בין הרופא למטופלת, ולכך, בד”כ מתלוות טענות על היחס “המחפיר והמזלזל” לו זכו המטופלות.

הטענות נפוצות בעיקר בתחומי האסתטיקה והשיניים.

מצבים מיוחדים מייצרים פתרונות יצירתיים. אז הנה לכם אחד: מ ש ו ב

בסיום הטיפול האסתטי, שכולם עדיין מרוגשים מהחוויה, ניתן לבקש מהמטופלת כי תביע את שביעות רצונה מהטיפול ומהיחס שקיבלה באמצעות: מכתב תודה עם או בלי תמונה משותפת,  על גבי הטופס משוב שהוכן מראש ואפשר לעשות זאת בדרך מקצועית יותר ולשלוח אליה משוב באמצעות מערכת ממוחשבת ייעודית כדוגמת MedReviews.

מניסיוני, המטופלים משתפים פעולה בחפץ לב.

במצב דברים שכזה, במידה ויגיע היום בו יהיו למטופלת טענות סרק, או במידה והיא תחליט כי ברצונה לקבל את כספה בחזרה עקב אי שביעות רצון מהתוצאה – יקשה עליה להתכחש לתיעוד שהיא עצמה כתבה והדבר מהווה חסם על היד הקלה להגשת תביעת סרק עתידית נגד הרופא, שמבוססת על ציפייה מצד המטופלת – ציפייה שלא התממשה.

ברור כי משוב, חיובי ככל שיהיה, לא יחזיק מים במקרה של טיפול רשלני!

אך במקרים בהם המטופלים מפעילים לחץ על הרופאים לקבל את כספם בחזרה עקב “טיפול לא מוצלח” לדעתם, משוב אותנתי וחיובי יקעקע את אמינות המטופלת במידה והיא תבחר לאחר זמן מה להגיש תביעה כנגד הרופא.

במשפט האזרחי, מספיק שהמאזניים נוטות באחוז אחד (51%) לכיוון צד אחד – הוא “זוכה בקופה”. ולאמינות הצדדים יש משמעות רבה.

יש לזכור כי לא אחת, מדובר “במילה נגד מילה” של המטופלת מצד אחד והרופא מהצד השני. כשהמטופלת היא בד”כ הצד החלש, אשר שילמה ממיטב כספה על מנת להגשים את חלומה ולא קיבלה את התמורה המצופה על ידה. נוסיף לזה התממשות תופעת לוואי ידועה וצפויה מהטיפול כמו: אדמומיות, שטף דם, לעיתים אף התנהלות מדיקולגלית דלה וחסרה מצד הרופא– ובית המשפט נוטה לפסוק לטובת המטופלת.

יש לזכור כי בטיפולים אסתטיים וברפואת שיניים אסתטית רף האחריות והזהירות המצופה מהרופא הוא גבוה במיוחד כיוון שלא מדובר בצורך רפואי.

יש לחזור ולהדגיש כי תיאום ציפיות מדויק, מתן הסבר מפורט, טפסי הסכמה מדעת מקיפים וחתומים על ידי המטופלת והרופא ובכלל, התנהלות מדיקולגלית נכונה – הם המפתח להפחתה משמעותית של תביעות. אך אם בכל זאת בחרה המטופלת להגיש תביעה לא מבוססת כנגד הרופא וזאת, רק על מנת לקבל את כספה בחזרה וליהנות מטיפול חינם במתכונת “חופשי חודשי” – כלי המשוב מהווה חסם מצוין.

ומה מומלץ לכלול בשאלון המשוב:

לשלב שאלות על אופן הטיפול, ליחס שהוענק על ידי הרופא וצוות המרפאה, לעמידה בלו”ז, לעובדה שהמטופלת קיבלה מידע מלא ומפורט ביחס לטיפול שהיא עומדת לעבור כולל תופעות לוואי ידועות והנחיות לאחר הטיפול ולקנח בהרגשה שלה לאחר הטיפול.

אמצעי כה פשוט שעשוי לסייע בלא מעט מקרים. מניסיוני – זה עובד לטובת הרופא ויש לי מספר מקרים מוכחים.

וגם אם המשוב לא הגיע כלל למבחן המשפטי, תמיד נחמד להתבשם מחוות דעת חיוביות ממטופלות.

כי מי לא אוהב לקבל מחמאות על עבודתו ?

*המאמר נכתב בלשון נקבה אך מיועד לשני המינים

———————————– 

עורכת-דין שירלי גינזבורג (LL.M)

 

       עורכת דין,  בוגרת תואר ראשון ותואר שני (מוסמך LL.M ) במשפטים ובוגרת מסלול ניהול סיכונים ברפואה מטעם אוניברסיטת תל-אביב.

    יועצת משפטית למוסדות רפואיים, בתי חולים, מעבדות, חברות ציוד רפואי, מרפאות ולרופאים פרטיים בתחומי הרשלנות הרפואית, ניהול סיכונים וייעוץ משפטי בביטוח אחריות מקצועית רפואית.

    מנחה סדנאות משפטיות לרופאים העוסקים בתחום האסתטיקה.

    מרצה בפורומים מקצועיים וביטוחיים- מוסדות רפואיים, בתי ספר לאסתטיקה רפואית בתחומי הרשלנות הרפואית, ניהול סיכונים וביטוח אחריות מקצועית רפואית.

 0544-552213, 03-5714001,
Medisafe@zahav.net.il
 www.ShirLaw.co.il
https://www.lawreviews.co.il/provider/ginzburg-shirly
פייסבוק: עורכת-דין שירלי גינזבורג

** המידע המשפטי המוגש לעיל נכתב ונערך ע”י עו”ד שירלי גינזבורג במסגרת הרצאה משפטית לרופאים והוא מהווה מידע כללי וחלקי בלבד. השימוש במידע אינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי פרטני והמסתמך על מאמר זה בלבד ללא ייעוץ אישי עושה זאת על אחריותו הבלעדית.

 
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print