רווחיות אפשר גם אחרת…

חיים הרן

אתם וודאי מכירים את הבדיחה על הקיבוצניק שמבקש מהדוד העשיר בסביון שיסביר לו איך הוא עשה כל כך הרבה כסף? הדוד קם מהכיסא, סוגר את האור ואומר: “זה סיפור ארוך, אפשר לספר אותו בחושך”.
כן !!!
גם אצלנו בעסק יש בהחלט מקום לבדיקה של עלויות והוצאות.
יש עלויות והוצאות שהתרגלנו אליהם והפסקנו לבדוק, אנחנו מתייחסים אליהן כמו לביטוח הרכב או הדירה… כל שנה נותנים אישור לסוכן להאריך את התוקף בלי בכלל לבדוק, להשוות, לקבל הצעה אחרת.
איזה הוצאות קבועות ומשתנות אפשר לבחון ולנסות לצמצם ?
הוצאות פרסום ושיווק. מתי בפעם האחרונה בדקתם את כמות הפניות / לינקים ועוד שייצר לכם הקידום הממומן? האם אתם מקבלים מספיק הזמנות עבודה חדשות יחסית לעלויות? האם הזמנות העבודה מתאימות? איכותיות? האם ערוצי הפרסום מתאימים? אולי הגיע הזמן פעם בחצי שנה לעשות בדיקה קצרה עלות / תועלת?
הוצאות ביטוח. האם אתם מבטחים את העסק שלכם ? האם יש שינוי בערך המלאי, בציוד ומכשור נוסף, (ואולי דווקא ירידה בגלל פחת.) האם אתם מבטחים גם רכב? אולי קניתם עוד אחד ועכשיו השני לא נוסע כמעט? האם יש ביטוח אחריות מקצועית? ביטוחים נוספים אחרים ? מתי בפעם האחרונה עשיתם בדיקה שאתם לא חס וחלילה במצב של תת ביטוח, אבל אולי אתם משלמים יותר מידי ? (לדוגמא: תשלום עבור ביטוח אחריות מקצועית נע בין 550 ₪ לשנה ועד מעל ל-2,000 ₪.) האם ניתן להצטרף לביטוח קולקטיבי ? האם הביטוח עדיין מתאים ?
הוצאות בנק וכרטיסי אשראי. מתי בפעם האחרונה בדקתם כמה אשראי אתם מנצלים, (ואולי בכלל לא?) כמה פעמים הייתם במינוס והאם אתם צריכים לשלם עמלות עבור פעולות שונות? האם לא הגיע הזמן לשיחה עם מנהל/ת עסקים בסניף כדי להשיג הנחה, הקלה, פטור מלא? אותו דבר מתייחס גם לסליקה באמצעות כרטיסי האשראי. עד כמה אתם משתמשים בשרות? כמה מחזור אתם מעבירים דרך הכרטיס? מה הריבית שאתם משלמים? מקווה שפחות מ 2.5%, (רמז…אפשר גם פחות מ1.5%)
עבודה מול ספקים. עם כמה ספקים אתם עובדים? עד כמה נוח לכם לעבוד איתם? (במונחי מגוון מוצרים ושירותים, תשלומים, הנחה, אפשרויות לגיבוי ושרות לקוחות / החלפה). האם אפשרי לעבוד עם כמה ספקים מרכזיים ואז לתכנן את ההוצאות והמלאי טוב יותר? האם ניתן לתעדף ספק ולזכות ממנו להטבות שבדר”כ לא קיבלתם? (לדוגמא: הצגה של מוצרי הספק במקום מרכזי בעסק, תמורת עזרה בפרסום ושיווק.)

מה שלום הלקוחות שלכם? האם יש לכם מאגר מידע לקוחות? האם אתם משתמשים במידע ומייצרים ממנו קניות חוזרות וגם הרחבה של מעגלי לקוחות בשיטת חבר… מביא חבר? המחקרים מראים שההוצאה הממוצעת לשיווק מול לקוח קיים היא נמוכה בהרבה. עלות לקוח חדש היא לפעמים פי 5 !!! איך אנחנו מנצלים את מה שכבר עשינו כדי ללמוד על צרכי הלקוח ולתת להם פתרונות נוספים (מוצרים משלימים כמו למשל… להציע לאמא צעירה שבאה לרכוש סירופ להורדת חום וכאבים… אולי צריכה גם מדחום איכותי?)

מה יצא לנו מכל הפעילויות האלו ?
אם הצלחנו להוריד את ההוצאות… הצלחנו להגדיל את הרווחיות של העסק. (הפער בין ההוצאות והתקבול מהמכירות.)
אם הרווחיות שלנו גדלה, אנחנו יכולים להשתמש בחלק מהכסף הפנוי כדי להחזיר חובות, להוריד אשראי, ואולי !!! להקצות כסף בצורה חכמה לכלי שיווק ומכירות חדשים ?
ואולי פשוט, להוריד מחיר מול מתחרים בלי לפגוע בעסק שלנו ?
בהצלחה !!

===

חיים הרן  MBA  מרצה ויועץ עסקי בתחומי ניהול, תפעול שיווק ומכירות. מומחה בתחומי רפואה, ניהול ותפעול קליניקות ומרפאות.
https://haranhaim.wixsite.com/businessconsultant

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print