טלה-רפואה – Telemedicine – ייעוץ רפואי מרחוק בעידן הקורונה

רפואה משפטית

נגיף הקורונה ( COVID-19) הפתיע אותנו. פתאום מצאנו עצמנו, אזרחי מדינת ישראל, נתונים לצווים והגבלות, חוששים להגיע למקומות סגורים ששם שוהים חולים (מרפאות, בתי חולים), הודעות משרד הבריאות על סגר לאחר השיבה לארץ מחו”ל חלות גם על הרופאים אשר לא היו מודעים לכך כאשר יצאו מהארץ, חשש מהידבקויות.. – נסיבות אשר מצמצמות את המפגש הפרונטלי בין הרופא למטופל, כל אחד מסיבותיו הוא.

פתרון אפשרי: שירות טלה-רפואה – ייעוץ רפואי מרחוק – “מפגש” בין רופא עצמאי למטופל המתבצע באמצעים טכנולוגיים.

היתרון בשירות טלה-רפואה הוא ברור: הנגשת הטיפול הרפואי וקבלת טיפול מרחוק כאשר מתגלה קושי בקיום מפגש פרונטלי.

החיסרון הוא כי היעדר הבדיקה הפרונטלית יוצר מוגבלות מסוימת, מגביר את הסיכונים ויש לפעול על פי הנחיות משרד הבריאות.

דגשים למתן ייעוץ רפואי מרחוק:

• יש צורך להקפיד כי האבחון שמתבצע הינו נכון ומדויק בנסיבות הללו; 

• יש לוודא כי המטופל הבין את ההנחיות שניתנו לו להמשך טיפול;

• יש להקפיד על חיסיון וסודיות רפואית;

• חובה לתעד ולנהל רישום מתאים ברשומה הרפואית, לרבות ציון כי מדובר בייעוץ רפואי מרחוק;

• יש לתת את הדעת על אבטחת המידע. (מוסדות רפואיים מחויבים לתקן ISO 27799).

• י שצורך להכיר את הטכנולוגיה בה נעשה השימוש, לרבות התנסות קודמת והכשרה במתן שירותי טלה-רפואה.

אחריות הרופא במתן ייעוץ רפואי מרחוק

• חובת זיהוי וודאי של המטופל;

• אחריות מקצועית על איכות הטיפול המוענק;

• זמינות למטופלים;

• איפיון המצבים בהם ניתן לטפל במסגרת טלה-רפואה ומצבים בהם לא ניתן.

• הפניית המטופל לרופא אחר במקרה בו נדרשת התרשמות בלתי אמצעית או בירור נוסף;

• במצבי סכנה או חירום רפואי חלה על הרופא האחריות להפנות את המטופל למסגרת המתאימה לצרכיו וליידע את הצוות המקבל את המטופל באשר למצבו.

• אם נדרשת התייעצות דחופה, על הרופא לאתר יועץ רפואי מתאים או להפנות את המטופל למסגרת רפואית ההולמת את מצבו.

• יש להעביר למטופל סיכום ביקור של המפגש שבוצע על מנת לשמור על הרצף הטיפולי.

המטופל צריך לתת את הסכמתו מדעת לשירות בטרם קבלתו.

במסגרת ההסכמה מדעת יש לפרט למטופל בין היתר:

• את מהות השירות שניתן לרבות מגבלותיו בהשוואה לטיפול פרונטלי;

• מצבי כשל תקשורתי לרבות מגבלות על שמירת הסודיות הרפואית;

• כי השמירה על הסודיות הרפואית “בצד של המטופל” (צג המחשב או הנייד) , עלולה להיחשף לסובבים אותו והיא נתונה לאחריותו הבלעדית.

• יש ליידע מראש האם השירות המתקדם כרוך בתשלום.

האחריות המקצועית והמשפטית בשירות טלה-רפואה.

ככלל, מדובר באותה האחריות וחובת הזהירות הקיימת למטפלים במסגרת מתן שירותי בריאות.

יחד עם זאת, האופי המיוחד של השירות, אי קיומו של מפגש פרונטלי, מגבלות תקשורת העלולות לעכב את הרצף הטיפולי, הצורך במתן שירות למטופל המוכר לרופא או בזיהוי וודאי של המטופל לרבות הדיאגנוזה שלו, וידוא כי המטופל הבין את מהות השירות, מגבלותיו, אחריותו וההנחיות שניתנו לו – כל אלה מחייבים את הרופא במשנה תוקף של זהירות במתן שירותי ייעוץ רפואי מרחוק.

“הצורך – הוא אבי ההמצאה”

ישנן טכנולוגיות שונות והנחיות משרד הבריאות לקיום תקשורת תקינה ומאובטחת בין הרופא למטופל אשר מסייעות לקבלת שירות רפואי זמין, נוח ואיכותי גם במצבים מיוחדים וגם בעת הזו בה אנו מצויים, בעיצומה של “בהלת הקורונה”.

הדבר נכון גם במצבי חולי וגם בטיפולים אלקטיביים כדוגמת: ניתוחים פלסטיים, טיפולים אסתטיים, טיפולי שיניים, טיפולים להסרת משקפיים וכל בעיה רפואית הדורשת ייעוץ ומעקב,  וזאת על מנת שלא לגדוע את הרצף הטיפולי. 

בריאות ל כ ו ל ם !

*האמור לעיל הינו מידע כללי וחלקי בלבד המיועד כשירות לציבור הרופאים והוא איננו מהווה תחליף לייעוץ משפטי-מדיקולגלי פרטני.

———————————– 

עורכת-דין שירלי גינזבורג (LL.M)

 

       עורכת דין,  בוגרת תואר ראשון ותואר שני (מוסמך LL.M ) במשפטים ובוגרת מסלול ניהול סיכונים ברפואה מטעם אוניברסיטת תל-אביב.

    יועצת משפטית למוסדות רפואיים, בתי חולים, מעבדות, חברות ציוד רפואי, מרפאות ולרופאים פרטיים בתחומי הרשלנות הרפואית, ניהול סיכונים וייעוץ משפטי בביטוח אחריות מקצועית רפואית.

    מנחה סדנאות משפטיות לרופאים העוסקים בתחום האסתטיקה.

    מרצה בפורומים מקצועיים וביטוחיים- מוסדות רפואיים, בתי ספר לאסתטיקה רפואית בתחומי הרשלנות הרפואית, ניהול סיכונים וביטוח אחריות מקצועית רפואית.

 0544-552213, 03-5714001,
Medisafe@zahav.net.il
 www.ShirLaw.co.il
https://www.lawreviews.co.il/provider/ginzburg-shirly
פייסבוק: עורכת-דין שירלי גינזבורג

** המידע המשפטי המוגש לעיל נכתב ונערך ע”י עו”ד שירלי גינזבורג במסגרת הרצאה משפטית לרופאים והוא מהווה מידע כללי וחלקי בלבד. השימוש במידע אינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי פרטני והמסתמך על מאמר זה בלבד ללא ייעוץ אישי עושה זאת על אחריותו הבלעדית.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print